En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Religionskunskap – Islams fem pelare






Prov till Religionskunskap

Prov till Religionskunskap

Årskurs: 6
Ämne: Religionskunskap
Tema: Islams fem pelare

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om Islams fem pelare, samt deras förmåga att redogöra för och reflektera över de centrala begreppen och traditionerna inom islam.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska stärka elevernas kunskap om centrala begrepp och traditioner inom islam, med särskilt fokus på de fem pelarna och deras betydelse i muslimers vardagsliv.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt redogöra för de fem pelarna i islam och beskriva deras syften och praktiska tillämpningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas trosbekännelsen i islam?
A) Salah
B) Zakat
C) Sawm
D) Shahada

2. Hur många pelare finns det i islam?
A) Tre
B) Fem
C) Sju
D) Åtta

3. Vilken pelare handlar om bönen?
A) Salah
B) Zakat
C) Sawm
D) Hajj

4. Vad betyder Zakat?
A) Fasta
B) Allmosor
C) Bön
D) Trosbekännelse

5. När är fastemånaden inom islam?
A) Ramadan
B) Muharram
C) Shawwal
D) Dhul-Hijjah

6. Vad kallas pilgrimsfärden till Mecka?
A) Hajj
B) Umrah
C) Eid
D) Jihad

7. Vilket syfte har Salah?
A) Att ge till andra
B) Att bevara hälsan
C) Att dyrka Gud
D) Att fasta

8. Vilka dagar sker Hajj?
A) Under Ramadan
B) Under islams tolfte månad
C) Under månaden Muharram
D) Under påsken

9. Vem är Zakat till för?
A) Rika människor
B) Staten
C) De fattiga
D) Berömda personer

10. Vad innebär Sawm?
A) Dyrkan
B) Att ge allmosor
C) Trosbekännelse
D) Fasta

11. Vad symboliserar Hajj för muslimer?
A) En plikt
B) En fest
C) En belöning
D) En tradition

12. Vad gör muslimer under Ramadan?
A) Ber endast en gång
B) Äter mer
C) Säger sina synder
D) F lutar sig åt det goda

13. Vilken pelare är viktig för den sociala aspekten i samhället?
A) Salah
B) Zakat
C) Hajj
D) Sawm

14. Vad är den viktiga frasen i Shahada?
A) “Jag ger min allmosor”
B) “Det finns ingen gud utom Allah, och Muhammed är hans profet”
C) “Jag fastar för Allah”
D) “Jag ber för dem i nöd”

15. Hur ofta ber muslimer varje dag?
A) Två gånger
B) Fem gånger
C) En gång
D) Tio gånger

Resonerande frågor

1. Reflektera över varför trosbekännelsen är en central del av islam.
Syftet är att låta eleverna uttrycka sin åsikt och förståelse om betydelsen av tro i religion.

2. Diskutera hur fastan under Ramadan påverkar en muslims vardag.
Här ges eleverna möjlighet att resonera kring hur tro och praktik påverkar livet.

3. Hur bidrar Zakat till samhällets välfärd?
Frågan syftar till att eleverna ska analysera den sociala betydelsen av välgörenhet inom islam.

4. Vad kan Hajj lära oss om gemenskap och mångfald i världen?
Denna fråga ger eleverna chansen att resonera kring den internationella dimensionen av religion.

5. Jämför betydelsen av bön i islam med bön i andra religioner.
Här får eleverna analysera likheter och skillnader och visa djupare förståelse.

6. Reflektera över hur praktiseringen av de fem pelarna kan påverka en individs liv och värderingar.
Denna fråga uppmanar till personlig reflektion och kritiskt tänkande.

7. Hur kan de fem pelarna hjälpa en muslim att hantera livets utmaningar?
Syftet är att eleverna ska identifiera praktiska tillämpningar av religion tydligt i vardagen.

8. Vilken pelare anser du är mest utmanande att följa, och varför?
Genom denna fråga kan eleverna dela med sig av sina egna tankar och upplevelser.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng per fråga och totalt 15 poäng.

Resonerande frågor ger 2 poäng per fråga och totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



×