En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Religionskunskap – Judendomens traditioner och högtider



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Religionskunskap
Tema: Judendomens traditioner och högtider

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om judendomens traditioner och högtider, deras betydelse samt riter involverade i dessa firanden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att utforska judendomens traditioner, dess viktiga högtider och deras betydelse inom den judiska kulturen och tron.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på centrala tankegångar och riter inom judendomen samt göra enkla reflektioner över deras betydelse.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas det judiska nyåret?

  • A) Yom Kippur
  • B) Seder
  • C) Chanukka
  • D) Rosh Hashana

2. Vad firas under Pesach?

  • A) Uttåget ur Egypten
  • B) Skapelsen av världen
  • C) Guds givande av Torah
  • D) Människans försök att skapa Gud

3. Vilken högtid är känd som Försoningsdagen?

  • A) Chanukka
  • B) Yom Kippur
  • C) Rosh Hashana
  • D) Pesach

4. Vilket instrument används ofta för att kalla till bön under judiska högtider?

  • A) Flöjt
  • B) Shofar
  • C) Piano
  • D) Trummor

5. Vilket mattradition är kopplad till Pesach?

  • A) Bröd med smör
  • B) Matza
  • C) Skinka
  • D) Lammstek

6. Vad betyder ordet “Seder”?

  • A) Att stå
  • B) Ordning
  • C) Att äta
  • D) Att fira

7. Vilken av följande handlingar är en tradition under Rosh Hashana?

  • A) Äta äpplen med honung
  • B) Tända ljus
  • C) Spela spel
  • D) Ge gåvor

8. Vad är en av de viktigaste skrifterna inom judendomen?

  • A) Koranen
  • B) Tanakh
  • C) Bibeln
  • D) Bhagavad Gita

9. Vad representerar ljusen under Chanukka?

  • A) Guds skapelse
  • B) Miraklet av oljan
  • C) människors synder
  • D) Judarnas motstånd

10. Vilken tradition är kopplad till Rosh Hashana som handlar om synder?

  • A) Tashlich
  • B) Seder
  • C) Kippah
  • D) Havdala

11. Vad är en kippa?

  • A) Täckande huvudbonad
  • B) Ett sätt att be
  • C) En typ av mat
  • D) En helig bok

12. Vilken högtid firar judar under vårens inträde?

  • A) Yom Kippur
  • B) Rosh Hashana
  • C) Pesach
  • D) Sukkot

13. Vad handlar Chanukka om?

  • A) Mod och styrka
  • B) Miraklet av oljan
  • C) Det judiska nyåret
  • D) Befrielsen från slaveri

14. Vad symboliserar Rosh Hashana?

  • A) Hösten
  • B) En ny början
  • C) Att minnas de döda
  • D) Skapelsen av jorden

15. Vad är meningen med att fira en Seder?

  • A) Att be om förlåtelse
  • B) Att minnas uttåget ur Egypten
  • C) Att leka med familjen
  • D) Att äta könsseparerat

Resonerande frågor

1. Diskutera varför Rosh Hashana är viktigt och hur det kan påverka judisk identitet.

Syftet är att få eleverna att reflektera över betydelsen av traditioner.

2. Hur påverkar Pesach judars liv idag och vad säger det om deras historia?

Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på historiska och samtida kopplingar.

3. På vilket sätt förenar judendomens traditioner judar över hela världen?

Eleverna får möjlighet att resonera om gemenskap och identitet.

4. Vilken betydelse har Tanakh för judar idag och hur påverkar den deras traditioner?

Syftet är att få eleverna att utforska den religiösa textens relevans.

5. Reflektera över hur högtider i judendomen kan påverka relationerna inom familjer.

Frågan syftar till att få elever att tänka på det sociala sammanhanget.

6. Vilka traditioner skulle kunna inkluderas i judiskt firande för att attrahera yngre generationer?

Eleverna uppmanas att tänka kreativt kring traditionernas framtid.

7. Diskutera skillnaderna mellan hur judiska högtider firas i olika länder.

Denna fråga ger möjlighet till jämförande analys av kulturella skillnader.

8. Hur skulle du förklara judendomens betydelse för icke-judar?

Eleverna får möjlighet att resonera om religionens inflytande på samhället.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng möjliga. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, totalt 24 poäng möjliga. För att uppnå betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)