Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Civilsamhället och frivilligorganisationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för civilsamhället och frivilligorganisationer, deras roller och betydelse i samhället samt förmåga att diskutera och reflektera kring dessa ämnen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Hur organisationer arbetar med olika frågor, vikten av frivilligarbete och hur man kan engagera sig i sitt samhälle”.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna beskriva vad civilsamhället och frivilligorganisationer är, ge exempel på deras verksamhet och diskutera deras betydelse för samhällsutvecklingen och individers liv.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med civilsamhället?

  • A) Den del av samhället som styrs av staten
  • B) Den del av samhället där medborgare organiserar sig för kraft och resurser, oberoende av staten
  • C) Endast privata företag som arbetar för vinst
  • D) Den del av samhället som handlar om religion

2. Vilken frivilligorganisation är känd för att arbeta med nödhjälp?

  • A) Amnesty International
  • B) Röda korset
  • C) Greenpeace
  • D) Socialstyrelsen

3. Vad är en viktig uppgift för frivilligorganisationer?

  • A) Att arbeta med sociala, kulturella och humanitära frågor
  • B) Att kontrollera statens verksamheter
  • C) Att utbilda politiker
  • D) Att skapa lagar och förordningar

4. Hur kan man engagera sig i civilsamhället?

  • A) Genom att följa regler och lagar
  • B) Genom att delta i volontärarbete
  • C) Genom att bara prata om problem
  • D) Genom att klaga på sociala medier

5. Vilken typ av stöd ger frivilligorganisationer?

  • A) Ekonomiskt stöd till staten
  • B) Stöd till individer och samhällen i behov
  • C) Stöd till företag i kris
  • D) Ingen form av stöd

6. Vad innebär frivilligarbete?

  • A) Att få betalt för sitt arbete
  • B) Att arbeta utan att få någon form av ersättning
  • C) Att hjälpa andra utan förväntningar på belöning
  • D) Att utbilda sig

7. Vilken av följande organisationer är en frivilligorganisation?

  • A) Amnesty International
  • B) Svenska staten
  • C) Försvarsmakten
  • D) Enskilda företag

8. Vad är en av fördelarna med att arbeta frivilligt?

  • A) Man får en anställning direkt
  • B) Man kan bidra till positiva förändringar i samhället
  • C) Man behöver inte arbeta med andra
  • D) Det är alltid lätt

9. Vilket av följande beskriver bäst civilsamhällets roll?

  • A) Endast att ge pengar till staten
  • B) Att skapa sociala nätverk och engagemang
  • C) Att besluta om lagar
  • D) Att kontrollera skolor

10. Hur påverkar frivilligorganisationer samhället?

  • A) De påverkar inte alls
  • B) De bidrar till social förändring och stöd för samhällsfrågor
  • C) De skapar arbetslöshet
  • D) De samarbetar med staten för att skapa lagar

11. Vad är en fördel med frivilligarbete för individen?

  • A) Möjlighet till personlig utveckling och nya erfarenheter
  • B) Att få en fast anställning
  • C) Att arbeta ensam
  • D) Att slippa betala skatt

12. Vad kan elever göra för att engagera sig i civilsamhället?

  • A) Följa medieorganisationer
  • B) Bli volontärer eller delta i lokala projekt
  • C) Endast titta på TV
  • D) Ignorera samhällsfrågor

13. Vad menas med social förändring?

  • A) Att saker alltid förblir som de är
  • B) Att förbättra livsvillkoren för olika grupper
  • C) Att minimera människors rättigheter
  • D) Att skapa fler regler

14. Vilken typ av frågor arbetar frivilligorganisationer med?

  • A) Endast ekonomiska frågor
  • B) Sociala, kulturella och humanitära frågor
  • C) Endast inom utbildning
  • D) Endast områden relaterade till företag

15. Vad kallas en organisation som arbetar för medborgarnas rättigheter?

  • A) Mänskliga rättighetsorganisationer
  • B) Företagsorganisationer
  • C) Fackföreningar
  • D) Statliga myndigheter

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur civilsamhället kan påverka politiska beslut. Beskriv hur frivilligorganisationer kan påverka lagstiftning och beslut i samhället.

2. Diskutera skillnaderna mellan civilsamhället och det offentliga. Vad är de viktigaste separationerna, och varför är de betydelsefulla?

3. Hur kan individer bidra till samhällsutvecklingen genom sitt engagemang? Reflektera över detta och ge exempel.

4. Vilka utmaningar kan frivilligorganisationer stå inför? Diskutera dessa och hur man kan övervinna dem.

5. Reflektera över hur individers engagemang kan inspirera andra. Ge exempel på hur man kan motivera andra att delta i frivilligt arbete.

6. Varför är det viktigt att förstå civilsamhällets roll i olika delar av världen? Diskutera hur detta kan variera beroende på kulturella och sociala faktorer.

7. Vilka etiska frågor kan uppstå i samband med frivilligarbete? Diskutera hur man kan hantera dessa frågor på ett ansvarsfullt sätt.

8. Reflektera över skillnader i hur olika grupper i samhället engagerar sig i civilsamhället. Ge exempel på hur faktorer som ålder, ekonomi och kultur kan spela roll.

Bedömning

Faktafrågorna ger en möjlighet att samla totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 4 poäng vardera och kan ge totalt 32 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav 0 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.