Prov: Demokrati och valprocessen
Årskurs: 6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokrati och valprocessen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om demokrati, valprocessen i Sverige och de politiska partierna. Provets frågor syftar till att både testa faktakunskaper och ge utrymme för djupare resonemang kring dessa centrala begrepp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionstemat syftar till att fördjupa elevernas kunskaper om demokrati och hur valprocessen fungerar i Sverige. Det centrala innehållet omfattar begrepp som demokrati, val, medborgarskap och politiska partier.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna förklara vad demokrati och val innebär samt beskriva hur valprocessen genomförs och vilka olika politiska partier som finns i Sverige.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär begreppet demokrati?
- A) Styrelseskick där folket väljer sina representanter.
- B) En plats där endast en person har makt.
- C) Ett system där medborgarna röstar för att påverka beslut.
- D) En organisation som jobbar mot val.
- Vilket av följande partier är inte ett stort politiskt parti i Sverige?
- A) Socialdemokraterna
- B) Medborgarpartiet
- C) Moderaterna
- D) Miljöpartiet
- Vilken funktion har valet i en demokrati?
- A) Att välja ledare på livstid.
- B) Att ge medborgarna möjlighet att påverka beslutsfattandet.
- C) Att utse domare och poliser.
- D) Att registrera medborgarna.
- Vad innebär representativ demokrati?
- A) Att folk röstar direkt om alla frågor.
- B) Att medborgarna väljer representanter som fattar beslut åt dem.
- C) Att en kung eller drottning styr landet.
- D) Att alla medborgare deltar i varje beslut.
- Många länder, inklusive Sverige, har en specifik ålder för att rösta. Vilken är den åldern i Sverige?
- A) 14 år
- B) 18 år
- C) 21 år
- D) 30 år
- Vad är syftet med att ha olika politiska partier?
- A) Att skapa en enhetlig åsikt bland medborgarna.
- B) Att erbjuda olika alternativ och idéer för medborgarna.
- C) Att hindra människor från att rösta.
- D) Att fördela statens pengar jämt bland partierna.
- Vilket av följande är ett steg i valprocessen?
- A) Att utse en kung.
- B) Att röstas från olika kandidater.
- C) Att medborgarna lämnar landet.
- D) Att avskaffa politiska partier.
- Hur ofta hålls allmänna val i Sverige?
- A) Varje år.
- B) Var fjärde år.
- C) Var femte år.
- D) Var sjunde år.
- Vilken kontroll har medborgarna över de som sitter i makten i en demokrati?
- A) Ingen kontroll alls.
- B) De kan rösta och påverka resultaten av nästa val.
- C) De kan stänga av dem när de vill.
- D) De kan nominera sina egna kandidater utan restriktioner.
- Vad kallas den grupp av människor som leder ett politiskt parti?
- A) Medborgarna.
- B) Partistyrelsen.
- C) Riksdagen.
- D) Valmyndigheten.
- Vad kallas den period när valet närmar sig och partierna presenterar sina politik?
- A) Valkampanj.
- B) Valsäsong.
- C) Röstningsperiod.
- D) Medborgarpresentationsperiod.
- Vad gör kommunen efter valet?
- A) Genomför de beslut som tagits i valet och ser till att de följs.
- B) Avskaffar alla tidigare beslut.
- C) Röstar återigen om alla beslut.
- D) Informerar inte medborgarna om sina beslut.
- Vad är en av fördelarna med att ha ett flerpartisystem?
- A) Det ger medborgarna flera alternativ att välja mellan.
- B) Det försvårar valet av representanter.
- C) Det gör det svårare att bilda en regering.
- D) Det hämmar den politiska debatten.
- Vilken grupp har ansvar för att organisera valet?
- A) Riksdagen.
- B) Medborgarna.
- C) Valmyndigheten.
- D) Kommunfullmäktige.
Resonerande frågor
- Förklara varför val är viktiga för en fungerande demokrati.
- Hur kan medborgarna påverka beslut som tas av sina valda representanter?
- Diskutera skillnaderna mellan direkt demokrati och representativ demokrati i praktiken. Vilket system skulle du föredra och varför?
- Hur kan politiska partier och deras kampanjer påverka väljarnas åsikter?
- Diskutera vikten av medborgarskap och hur det relaterar till demokratin. Vad innebär det att vara en medborgare?
- Vilka är de främsta utmaningarna för demokratin i dagens samhälle?
- Hur kan unga personer påverka den politiska debatten idag?
- Reflektera över hur historiska händelser har format dagens demokratiska system i Sverige.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera vikten av att medborgarna får möjlighet att välja sina ledare vilket påverkar alla aspekter av samhället.
Elever får beskriva olika sätt medborgare kan delta i beslutsprocessen och diskutera vikten av föreningsliv och opinionsbildning.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över för- och nackdelar med olika demokratiska system och argumentera för sin egen åsikt.
Eleverna ges möjlighet att resonera kring hur politiska kampanjer kan utforma opinion och påverka demokratiska processer.
Denna fråga uppmuntrar till reflektion kring individens ansvar och roll i samhället.
En diskussion kring utmaningar ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring nutida politiska och sociala frågor.
Eleverna ges utrymme att ta ställning i en aktuell debatt och resonera kring ungas röster i samhället.
Elever får koppla historiska händelser till nuvarande system och resonera kring dess betydelse.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, där varje korrekt och välinformerat svar ger 2 poäng.
För att nå betyget E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).