Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Kultur och identitet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för vanliga namn i Pakistan samt deras kulturella och historiska betydelse.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till följande: “kunskaper om olika kulturer och livsvillkor, och om hur kultur och identitet formas.”
Betygskriterier
För betyg E ska eleven kunna “ge exempel på begrepp och fenomen inom kultur och identitet.” För betyg C ska eleven kunna “redogöra för orsaker till kulturella skillnader.” För betyg A ska eleven kunna “analysera och diskutera kulturella identiteter och dess påverkan på samhälle.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande namn är det mest vanligaste i Pakistan?
A. Zafar
B. Muhammad
C. Ali
D. Saeed
2. Vad betyder namnet “Fatima” i många muslimska kulturer?
A. Skepp
B. Den som är mer älskad
C. Styrka
D. Visdom
3. Vilket namn är oftast kopplat till profeten Muhammad?
A. Ahmad
B. Fatima
C. Aisha
D. Muhammad
4. Vilken region i Pakistan har sina egna traditioner kring namn?
A. Sindh
B. Punjab
C. Balochistan
D. Khyber Pakhtunkhwa
5. Vilket av följande namn är ofta gett till barn i religiösa familjer?
A. Noor
B. Aisha
C. Rehan
D. Ali
6. Vad är en vanlig tradition i många muslimska samhällen kring namngivning av barn?
A. Namn baserade på blommor
B. Namn som hedrar familjemedlemmar
C. Att ge dem namn från filmer
D. Att ge dem namn på djur
7. Vilket namn betyder “den som styr” på arabiska?
A. Zaid
B. Sultan
C. Khalid
D. Amir
8. Vem var Fatima i Islam?
A. Dotter till Ali
B. Dotter till Muhammad
C. Hustru till Ali
D. Mor till Aisha
9. Vilken är en viktig funktion av namn inom identitet?
A. För att vara vacker
B. För att koppla till kultur och tradition
C. För att låta andra veta pengar
D. För att skapa modetrender
10. Vad kallas traditionen av att ge två namn i många familjer?
A. Dubbelnamn
B. Alias
C. Dubbel identitet
D. Namngranskning
11. Vad innebär det att ett namn har religiös betydelse?
A. Det hör till en viss musikstil
B. Namnet finns i heliga texter
C. Namnet är populärt i filmer
D. Namnet är mycket gammalt
12. Vilket av följande namn är kvinnligt och populärt i Pakistan?
A. Ali
B. Fatima
C. Nawaz
D. Ahmed
13. Vilket namn brukar ges till pojkar i Pakistan som föds på en fredag?
A. Javed
B. Yusuf
C. Hassan
D. Tariq
14. Vilket av följande meningar är korrekt kring namnval i många familjer?
A. De måste alltid vara unika
B. De kan vara inspirerade av förfäder
C. De måste alltid vara ett ord
D. De är inte viktiga
15. Vilken av följande faktorer påverkar namnval i Pakistan?
A. Trender i sport
B. Religiösa traditioner
C. Berömda personer
D. Utbildningsnivå
Resonerande frågor
1. Beskriv betydelsen av namngivning i olika kulturer och hur det påverkar individer.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djup förståelse för kulturell identitet.
2. Analysera hur namn kan spegla en persons kulturella bakgrund och traditioner.
Syftet är att fördjupa diskussionen om kulturell identitet.
3. Diskutera skillnader i namngivning mellan olika regioner i Pakistan.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring kulturella skillnader.
4. Utvärdera hur moderna trender påverkar traditionella namnval.
Syftet är att hjälpa eleverna att se förändringar i kultur och tradition.
5. Reflektera över dina egna namn och vad de betyder för din identitet.
Syftet är att uppmuntra självreflektion och personlig koppling till ämnet.
6. Analysera hur namn kan påverka sociala interaktioner i olika kulturer.
Syftet är att ge eleverna en möjlighet att diskutera konsekvenser av namnval.
7. Diskutera hur regionens historia påverkar moderna namn och dess val.
Syftet är att koppla historiska faktorer till nutida identitet.
8. Resonera kring de känslomässiga kopplingarna till namn inom familjer.
Syftet är att ge utrymme för att diskutera emotionella aspekter av namn.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor ger 1 poäng vardera, max 15 poäng.
Resonerande frågor ger 2 poäng vardera, max 16 poäng.
Krav för betyg:
- E: minst 8 poäng totalt
- C: minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
- A: minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor