Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Förberedelse inför nationella provet
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om samhällets strukturer och funktioner, samt deras förmåga att diskutera aktuella samhällsfrågor och förstå centrala begrepp relaterade till demokrati och rättigheter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen i samhällskunskap ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om samhällets strukturer, funktioner och hur olika aktörer samverkar. Eleverna ska också förstå begrepp som demokrati, rättigheter och skyldigheter samt kunna diskutera aktuella samhällsfrågor.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och ge exempel på hur samhället är uppbyggt och fungerar, samt kunna diskutera sambanden mellan individ och samhälle.
Prov
Faktafrågor
- Vad kännetecknar ett demokratiskt samhälle?
- A) En ledare bestämmer allt
- B) Folket har makt att påverka
- C) Rättigheter och skyldigheter respekteras
- D) Ingen yttrandefrihet råder
- Vilka rättigheter har barn enligt FN:s barnkonvention?
- A) Ingen rätt till utbildning
- B) Rätt till skydd och utbildning
- C) Rätt till arbete
- D) Rätt att rösta vid 12 års ålder
- Vilket av följande länder är en demokrati?
- A) Nordkorea
- B) Sverige
- C) Saudiarabien
- D) Kina
- Vad innebär mänskliga rättigheter?
- A) Rättigheter som endast gäller för medborgare
- B) Rättigheter som ska gälla alla människor
- C) Rättigheter som endast är skrivna i lagar
- D) Rättigheter som kan tas ifrån folk
- Hur påverkar medier vår uppfattning om samhällsfrågor?
- A) De har ingen påverkan
- B) De kan forma våra åsikter
- C) De bara rapporterar fakta
- D) De ger alltid en rättvis bild
- Vad är en viktig högtid inom svensk kultur?
- A) Midsommar
- B) Halloween
- C) Thanksgiving
- D) Nyår
- Hur styrs kommuner i Sverige?
- A) Genom valda representanter
- B) Enbart av staten
- C) Utan ledning
- D) Av en diktator
- Vilken av följande är inte en demokratiskt rättighet?
- A) Att bli torterad
- B) Att yttra sig fritt
- C) Att delta i val
- D) Att få utbildning
- Vilken organisation arbetar med mänskliga rättigheter globalt?
- A) FN
- B) NATO
- C) Amnesty International
- D) EU
- Vilken fråga är central i klimatsamtalen?
- A) Vem som ska vinna valet
- B) Hur vi ska minska koldioxidutsläpp
- C) Hur många bilar det finns
- D) Vem som ska betala skatter
- Vad innebär jämlikhet?
- A) Ett klassamhälle
- B) Likvärdiga rättigheter för alla
- C) Att vissa får mer rättigheter
- D) Att ingen har rättigheter
- Vad handlar jämställdhet om?
- A) Att män är bättre än kvinnor
- B) Att kvinnor och män har samma rättigheter
- C) Att män och kvinnor ska ha olika roller
- D) Att endast kvinnor ska ha rättigheter
- Vilken är en viktig samhällsfunktion?
- A) Finansiering
- B) Styrning
- C) Utbildning
- D) Underhållning
- Vilket är ett exempel på en demokratisk process?
- A) Allmänna val
- B) En omröstning utan regler
- C) Ingen rösträtt
- D) Beslut av en ensam ledare
Resonerande frågor
- Diskutera skillnaderna mellan en demokrati och en diktatur.
Syftet med frågan är att testa elevens förmåga att analysera och jämföra olika styrelseskick. - Hur kan vi som samhälle påverka våra rättigheter?
Denna fråga ger eleverna en möjlighet att diskutera och reflektera kring hur förändringar kan uppnås på samhällsnivå. - Vilka samhällsfrågor anser du är viktigast att lyfta fram idag och varför?
Här kan eleverna uttrycka sina egna åsikter och stödja dem med argument baserade på aktuella exempel. - Beskriv hur medier kan påverka demokratin positivt och negativt.
Genom att svara på denna fråga får eleverna möjlighet att resonera om mediers roll i samhället. - Hur kan en individ påverka samhället och vilka metoder kan användas?
Eleverna kan visa sin förståelse för individuellt ansvar och hur man kan agera i frågor som berör dem. - Vilka är de mest centrala mänskliga rättigheterna och varför är de viktiga?
Denna fråga syftar till att eleverna ska kunna prioritera och resonera kring betydelsen av mänskliga rättigheter. - Hur påverkar kulturella traditioner våra värderingar och normer?
Detta ger eleverna möjlighet att analysera och diskutera sambanden mellan kultur och samhälle. - Vilken roll spelar ungdomars engagemang i samhällsfrågor för framtiden?
Elever får chansen att reflektera över ungas delaktighet och dess betydelse för samhällsutveckling.
Bedömning
Provet kan bedömas med en totalpoäng på 30, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från de resonerande frågorna).