Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Slöjd – Bricka

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Slöjd

Tema: Bricka


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för slöjdprocessen och deras förmåga att formge och framställa en bricka med hjälp av lämpliga verktyg och tekniker.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i slöjd ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker, samt förmåga att utveckla idéer och välja tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet.

Kunskapskrav

Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.


Prov

Faktafrågor

1. Vad material bör du tänka på när du väljer en bricka?

  • A) Enbart utseendet
  • B) Materialets hållbarhet och utseende
  • C) Kostnaden för materialet
  • D) Vikten av materialet

2. Vilket av följande verktyg används vanligtvis för att forma trä?

  • A) Kniv
  • B) Såg
  • C) Hammare
  • D) Skruvmejsel

3. Vad är det viktigaste att tänka på under tillverkningen av en bricka?

  • A) Säkerhet vid användning av verktyg
  • B) Hur snabbt man kan färdigställa brickan
  • C) Om det finns tillräckligt med material
  • D) Om designen är konstnärlig

4. Vad innebär det att en design är hållbar?

  • A) Att materialet är långvarigt och slitstarkt
  • B) Att den är billig att tillverka
  • C) Att den är vacker
  • D) Att den är lätt att transportera

5. Vilken av följande faktorer är viktig för att beskriva arbetsprocessen?

  • A) Vad andra tycker om ditt arbete
  • B) Hur du kände under processen
  • C) Hur snabbt du arbetade
  • D) Vilka färger du använde

6. Vilken teknik kan användas för att släta ut kanterna på en bricka?

  • A) Sandpapper
  • B) Lim
  • C) Måla
  • D) Skulptera

7. Vad är en bra metod för att brainstorma designidéer?

  • A) Skissande och grupptänkande
  • B) Att kopiera andras idéer
  • C) Att inte tänka alls
  • D) Att enbart använda datorer för design

8. Vad bör du göra om du är osäker på hur man använder ett verktyg?

  • A) Pröva ändå
  • B) Fråga läraren eller en kamrat om hjälp
  • C) Använd ett annat verktyg
  • D) Ge upp och inte göra något

9. Vilken färg kan du använda för att göra en bricka mer personlig?

  • A) Lila
  • B) Grön
  • C) Valfri färg
  • D) Svart

10. Vad är syftet med att reflektera över sin arbetsprocess?

  • A) Att klaga på materialet
  • B) Att identifiera styrkor och förbättringsområden
  • C) Att stå kvar i samma teknik
  • D) Att imponera på andra

11. Hur kan du återvinna material i framtida projekt?

  • A) Genom att slänga allt
  • B) Genom att planera för återanvändning
  • C) Genom att köpa nytt
  • D) Genom att inte tänka på det

12. Vad är en typisk användning för en bricka?

  • A) Att förvara verktyg
  • B) Att servera mat eller dryck
  • C) Att skriva på
  • D) Att göra skisser

13. Vilka känslor kan uppstå under skapandeprocessen?

  • A) Uttråkning
  • B) Glädje och frustration
  • C) Rädsla
  • D) Ingen känsla alls

14. Hur kan en bricka anses vara funktionell?

  • A) Om den ser bra ut
  • B) Om den uppfyller sitt syfte
  • C) Om den är lätt att tillverka
  • D) Om den är dyr

15. Vad innebär det att vara kreativ inom slöjd?

  • A) Att alltid följa regler
  • B) Att tänka utanför boxen och experimentera
  • C) Att bara kopiera andra
  • D) Att arbeta snabbt

 

Resonerande frågor

1. Beskriv vilken process du följde för att designa din bricka.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sina planerings- och designberedskaper.

2. På vilket sätt påverkade val av material ditt slutresultat?

Frågan tillåter eleverna att reflektera över materialens egenskaper och deras inverkan på designen.

3. Vilka verktyg var mest effektiva i ditt arbete och varför?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att analysera sina verktygsval och dess effektivitet.

4. Diskutera hur du kunde ha förbättrat din arbetsprocess.

Eleverna ges möjlighet att identifiera och diskutera förbättringsområden.

5. Hur bidrog gruppdiskussionerna till din designprocess?

Genom denna fråga får eleverna chansen att reflektera över samarbete och delad kreativitet.

6. Vad lärde du dig om hållbarhet genom detta projekt?

Frågan låter eleverna visa sin rapport om hållbarhetsprinciper i slöjd.

7. Vilken del av projektet var mest utmanande för dig, och varför?

Här får eleverna analysera och reflektera över sina utmaningar och hur de handlade om dem.

8. Beskriv en situation under projektet där du kände stor stolthet över ditt arbete.

Frågan ger eleverna möjlighet att framhäva sina prestationer och framsteg.

 

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng för faktafrågorna och de resonerande frågorna. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C behövs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp