Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Slöjd
Tema: Kombination av material
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i materialkombination inom slöjd, samt deras förmåga att reflektera kring val av material och designprocessen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Under denna lektion kommer eleverna att arbeta med att kombinera olika material, såsom trä, textil och metall, för att skapa unika och funktionella produkter. Centralt innehåll omfattar tekniker för att binda samman olika material, kreativitet i designprocessen samt förståelse för hur olika material samverkar och påverkar slutprodukten.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra ett slöjdprojekt där flera material används. Eleven kan redogöra för de val av material som gjorts och hur de olika materialen samverkar i projektet. Dessutom kan eleven reflektera kring det kreativa och tekniska arbetet samt sitt slutresultat.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande material är en typisk del i en dekorativ låda?
- A) Plast
- B) Papp
- C) Trä
- D) Metall
- Vad är en viktig egenskap hos textilmaterial när man kombinerar det med trä?
- A) Det kan ge mjukhet och kontrast
- B) Det är alltid lättare än trä
- C) Det är mer hållbart än trä
- D) Det kan inte formas
- Vilket av följande beskriver bäst hur man binder samman två olika material?
- A) Med klister
- B) Med skruvar
- C) Genom att bara trycka ihop dem
- D) Med plastremsor
- Vilket av följande projekt är ett exempel på materialkombination?
- A) En träskulptur
- B) En bänk med trä och textil
- C) En målning
- D) En plastlåda
- Vilket av följande material används oftast för att ge stöd i en låda?
- A) Textil
- B) Papper
- C) Trä
- D) Glass
- Vilken teknik kan användas för att fästa textil på trä?
- A) Måla
- B) Sy
- C) Klippa
- D) Slipa
- Hur kan man förbättra hållbarheten i en trä/textilkombination?
- A) Genom att använda rätt fästelement
- B) Genom att måla den
- C) Genom att blanda materialen mycket
- D) Genom att snurra dem
- Vad bör man tänka på när man väljer material för ett slöjdprojekt?
- A) Kostnaden endast
- B) Färgens påverkan
- C) Alla egenskaper av materialen
- D) Bara vad som ser bra ut
- Vilken aspekt av slöjdarbetet stimulerar kreativiteten mest?
- A) Dela samma material
- B) Kombinera flera material
- C) Följa en manual
- D) Skriva om projektet
- Vilken typ av material är oftast lättast att arbeta med för nybörjare?
- A) Metall
- B) Textil
- C) Plast
- D) Betong
- Vad beskriver bäst en slöjdarbetsprocess?
- A) Bara att skaffa material
- B) Planering, genomförande och utvärdering
- C) Att bara skissa
- D) Att alltid följa andras projekt
- Vilket av följande ger bäst stöd genom hela skapandeprocessen?
- A) Att inte visa något
- B) Att diskutera med lärare och kamrater
- C) Att jobba ensam
- D) Att bara läsa böcker
- Vad kan ses som en kreativ lösning i slöjd?
- A) Använda ett material bara
- B) Kombinera olika material innovativt
- C) Göra något traditionellt
- D) Följa en strikt mall
- Vilket material ger bra stabilitet i ett projekt?
- A) Trä
- B) Papper
- C) Tyg
- D) Säck
Resonerande frågor
- Reflektera över ditt val av material i ditt projekt. Hur påverkade dessa valet av design och funktion?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att fördjupa sig i tankarna bakom sitt val av material. - Vilka specifika utmaningar stötte du på när du kombinerade materialen, och hur löste du dem?
Frågan ger insikt i deras problemlösningsförmåga och reflektion. - Hur skulle du kunna förbättra samarbetet med klasskamrater under slöjdprojektet?
Denna fråga utmanar elever att tänka kritiskt på gruppdynamik och samarbete. - På vilket sätt kan de tekniska aspekterna av ditt projekt bidra till att förbättra det kreativa utfallet?
Frågan speglar elevens förståelse för relationen mellan teknisk skicklighet och kreativitet. - Vilka alternativa material skulle du kunna ha använt, och varför skulle de ha varit mer eller mindre effektiva?
En möjlighet att visa förståelse för materialens olika egenskaper och deras påverkan på resultatet. - Reflektera över feedbacken från lärare och kamrater. Hur har den påverkat din syn på ditt arbete?
Frågan syftar till att lyfta fram vikten av feedback för lärandeprocessen. - Om du skulle göra om ditt projekt, vad skulle du göra annorlunda och varför?
Denna fråga uppmuntrar till självreflexion och utveckling i slöjdprocessen. - Hur ser du på framtida projekt när det gäller materialkombination och design?
Frågan uppmanar till långsiktig reflektion och visioner för framtiden som slöjdare.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 24 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).