Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Beskrivande adjektiv
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda beskrivande adjektiv i både muntlig och skriftlig kommunikation, samt deras förmåga att böja och placera adjektiv korrekt i meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om adjektiv och deras funktion i språket, speciellt om hur de beskriver och modifierar substantiv. Fokus ligger på böjningar och placering av adjektiv i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan använda adjektiv i grundläggande meningar och kan beskriva personer, platser och saker på ett enkelt sätt med hjälp av adjektiv.
Prov
Faktafrågor
- Vad är ett adjektiv?
A) Ett substantiv
B) Ett verb
**C) Ett ord som beskriver ett substantiv**
D) Ett pronomen - Hur böjer man adjektiv i spanska?
A) Beroende på verbets tid
**B) Beroende på substantivets kön och antal**
C) Det böjs aldrig
D) Beroende på adjektivets typ - Ge ett exempel på ett adjektiv som beskriver något positivt.
**A) Bonito**
B) Feo
C) Triste
D) Malo - Var placeras adjektiv oftast i en spansk mening?
A) Före verbet
**B) Efter substantivet**
C) Före substantivet
D) Det spelar ingen roll - Nämn en skillnad mellan svenska och spanska adjektiv.
A) De har olika antal
B) Svenska adjektiv böjs aldrig
**C) I spanska justeras adjektivets form efter substantivets kön och antal**
D) Spanska adjektiv har alltid fler bokstäver - Vilket av följande är ett exempel på ett adjektiv?
A) Maria
B) Springer
**C) Glad**
D) Skola - Hur många adjektiv bör en elev inkludera i sin presentation om sig själv eller en vän enligt uppgiften?
**A) 5-6**
B) 2-3
C) 8-10
D) Det spelar ingen roll - Vad måste eleverna tänka på när de böjer adjektiv?
A) Adjektiven måste alltid vara långa
**B) Adjektiven måste böjas beroende på substantivets kön och antal**
C) Adjektiven kan inte böjas
D) Det finns inga regler för böjning - Vilken typ av bilder ska eleverna använda i den praktiska övningen?
A) Bilder av mat
**B) Bilder av djur, landskap eller människor**
C) Bilder av bilar
D) Bilder av teknik - Vad handlar hemuppgiften om?
A) Att räkna till tio på spanska
B) Att skriva en låttext
**C) Att skriva en beskrivande text om sitt favoritdjur**
D) Att läsa en saga - Vilka adjektiv ska användas i hemuppgiften?
A) Endast negativa adjektiv
**B) Minst åtta adjektiv för att beskriva djurets utseende, beteende och livsmiljö**
C) Endast substantiv
D) Inga adjektiv får användas - Hur länge borde eleverna öva på att böja adjektiv?
A) Ingen tid
B) 10 minuter
**C) 15 minuter**
D) 30 minuter - Vad ska eleverna göra under den praktiska övningen?
A) Skriva en dikt
**B) Beskriva en bild med hjälp av adjektiv**
C) Läsa en text högt
D) Samla in bilder - Vilka adjektiv kan man nämna som exempel på ett negativt adjektiv?
A) Intressant
**B) Tråkig**
C) Vacker
D) Snäll - Hur är adjektiv viktigt för att beskriva något?
**A) De ger mer information om substantivet**
B) De minskar antalet ord i en mening
C) De förändrar meningen helt
D) Inga adjektiv behövs
Resonerande frågor
- Beskriv varför adjektiv är viktiga i språket och ge exempel på hur de används i olika sammanhang.
Syftet med frågeställningen är att låta eleverna reflektera över adjektivens betydelse och olika användningsområden. - Diskutera hur adjektiv påverkar betydelsen av en mening och ge exempel.
Frågeställningen uppmuntrar till en djupare analys av hur adjektiv kan förändra intrycket av en mening. - Ge exempel på hur adjektivens placering i en mening kan påverka tolkningen av beskrivningen.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för syntax och betydelse. - Hur kan du förbättra din användning av adjektiv i din egen kommunikation?
Frågan uppmanar till personlig reflektion och insikt om språkbruk. - Vilka utmaningar kan du stöta på när du använder adjektiv i spanska, och hur kan du övervinna dem?
Denna fråga syftar till att eleverna ska identifiera potentiella svårigheter och strategier för att hantera dem. - Resonera kring skillnaden i användning av adjektiv på svenska och spanska och ge konkreta exempel.
Med denna fråga ges eleverna möjlighet att utforska och kontrastera språk och grammatik. - Diskutera vilka adjektiv som du anser är mest användbara och varför.
Detta ger eleverna en chans att uttrycka sina åsikter och förklara sina val av adjektiv. - Hur skulle du definiera ett bra adjektiv och hur kan det påverka din skriv- och talspråk?
Frågan uppmanar till reflektion över kvaliteten av språk och språkanvändning.
Bedömning
Provet bedöms med maximalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.