Prov. Åk. 6. Spanska – Beskrivande adjektiv

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Spanska

Tema: Beskrivande adjektiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda beskrivande adjektiv i både muntlig och skriftlig kommunikation, samt deras förmåga att böja och placera adjektiv korrekt i meningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om adjektiv och deras funktion i språket, speciellt om hur de beskriver och modifierar substantiv. Fokus ligger på böjningar och placering av adjektiv i meningar.

Kunskapskrav

Eleven kan använda adjektiv i grundläggande meningar och kan beskriva personer, platser och saker på ett enkelt sätt med hjälp av adjektiv.

Prov

Faktafrågor

  • Vad är ett adjektiv?
    A) Ett substantiv
    B) Ett verb
    **C) Ett ord som beskriver ett substantiv**
    D) Ett pronomen
  • Hur böjer man adjektiv i spanska?
    A) Beroende på verbets tid
    **B) Beroende på substantivets kön och antal**
    C) Det böjs aldrig
    D) Beroende på adjektivets typ
  • Ge ett exempel på ett adjektiv som beskriver något positivt.
    **A) Bonito**
    B) Feo
    C) Triste
    D) Malo
  • Var placeras adjektiv oftast i en spansk mening?
    A) Före verbet
    **B) Efter substantivet**
    C) Före substantivet
    D) Det spelar ingen roll
  • Nämn en skillnad mellan svenska och spanska adjektiv.
    A) De har olika antal
    B) Svenska adjektiv böjs aldrig
    **C) I spanska justeras adjektivets form efter substantivets kön och antal**
    D) Spanska adjektiv har alltid fler bokstäver
  • Vilket av följande är ett exempel på ett adjektiv?
    A) Maria
    B) Springer
    **C) Glad**
    D) Skola
  • Hur många adjektiv bör en elev inkludera i sin presentation om sig själv eller en vän enligt uppgiften?
    **A) 5-6**
    B) 2-3
    C) 8-10
    D) Det spelar ingen roll
  • Vad måste eleverna tänka på när de böjer adjektiv?
    A) Adjektiven måste alltid vara långa
    **B) Adjektiven måste böjas beroende på substantivets kön och antal**
    C) Adjektiven kan inte böjas
    D) Det finns inga regler för böjning
  • Vilken typ av bilder ska eleverna använda i den praktiska övningen?
    A) Bilder av mat
    **B) Bilder av djur, landskap eller människor**
    C) Bilder av bilar
    D) Bilder av teknik
  • Vad handlar hemuppgiften om?
    A) Att räkna till tio på spanska
    B) Att skriva en låttext
    **C) Att skriva en beskrivande text om sitt favoritdjur**
    D) Att läsa en saga
  • Vilka adjektiv ska användas i hemuppgiften?
    A) Endast negativa adjektiv
    **B) Minst åtta adjektiv för att beskriva djurets utseende, beteende och livsmiljö**
    C) Endast substantiv
    D) Inga adjektiv får användas
  • Hur länge borde eleverna öva på att böja adjektiv?
    A) Ingen tid
    B) 10 minuter
    **C) 15 minuter**
    D) 30 minuter
  • Vad ska eleverna göra under den praktiska övningen?
    A) Skriva en dikt
    **B) Beskriva en bild med hjälp av adjektiv**
    C) Läsa en text högt
    D) Samla in bilder
  • Vilka adjektiv kan man nämna som exempel på ett negativt adjektiv?
    A) Intressant
    **B) Tråkig**
    C) Vacker
    D) Snäll
  • Hur är adjektiv viktigt för att beskriva något?
    **A) De ger mer information om substantivet**
    B) De minskar antalet ord i en mening
    C) De förändrar meningen helt
    D) Inga adjektiv behövs

Resonerande frågor

  • Beskriv varför adjektiv är viktiga i språket och ge exempel på hur de används i olika sammanhang.
    Syftet med frågeställningen är att låta eleverna reflektera över adjektivens betydelse och olika användningsområden.
  • Diskutera hur adjektiv påverkar betydelsen av en mening och ge exempel.
    Frågeställningen uppmuntrar till en djupare analys av hur adjektiv kan förändra intrycket av en mening.
  • Ge exempel på hur adjektivens placering i en mening kan påverka tolkningen av beskrivningen.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för syntax och betydelse.
  • Hur kan du förbättra din användning av adjektiv i din egen kommunikation?
    Frågan uppmanar till personlig reflektion och insikt om språkbruk.
  • Vilka utmaningar kan du stöta på när du använder adjektiv i spanska, och hur kan du övervinna dem?
    Denna fråga syftar till att eleverna ska identifiera potentiella svårigheter och strategier för att hantera dem.
  • Resonera kring skillnaden i användning av adjektiv på svenska och spanska och ge konkreta exempel.
    Med denna fråga ges eleverna möjlighet att utforska och kontrastera språk och grammatik.
  • Diskutera vilka adjektiv som du anser är mest användbara och varför.
    Detta ger eleverna en chans att uttrycka sina åsikter och förklara sina val av adjektiv.
  • Hur skulle du definiera ett bra adjektiv och hur kan det påverka din skriv- och talspråk?
    Frågan uppmanar till reflektion över kvaliteten av språk och språkanvändning.

Bedömning

Provet bedöms med maximalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng.

För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp