Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Frågeord och hur man bildar frågor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av vanliga frågeord på spanska samt deras förmåga att korrekt bilda och använda frågor i både tal och skrift.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på vanliga frågeord på spanska och hur man korrekt formar frågor i språket. Eleverna lär sig förstå olika sätt att ställa frågor och vikten av korrekt ordföljd.
Kunskapskrav
Eleven kan använda grundläggande ordförråd för att ställa frågor och kan konstruera enkla frågor i tal och skrift.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett frågeord för att fråga “vad”?
A) Cuándo
B) **Qué**
C) Dónde
D) Cómo
2. Hur börjar man en fråga på spanska?
A) Med ett substantiv
B) **Med ett frågeord följt av verbet**
C) Med ett adjektiv
D) Med en preposition
3. Vilket av följande exempel är en korrekt fråga?
A) Él va a la tienda.
B) **¿Dónde está el banco?**
C) Ella gusta de la música.
D) Ellos son amigos.
4. Vilken betydelse har “quién”?
A) Vad
B) **Vem**
C) Var
D) När
5. Vilket frågeord används för att fråga “hur”?
A) Dónde
B) **Cómo**
C) Qué
D) Cuándo
6. Vad betyder “dónde”?
A) Hur
B) **Var**
C) När
D) Vem
7. Vilken av följande meningar är en påståendemening?
A) **Jag gillar att läsa.**
B) När går vi?
C) Vad gör du?
D) Hur mår du?
8. Vilket frågeord används för att fråga “varför”?
A) Cómo
B) **Por qué**
C) Cuándo
D) Dónde
9. Vilka av följande fraser innehåller ett frågeord?
A) El perro es negro.
B) **¿Cuándo llegas?**
C) La casa es grande.
D) Ella es mi amiga.
10. Vilket scenario skulle du använda frågeord?
A) Att beskriva en bok.
B) **Att ställa en fråga.**
C) Att rita en bild.
D) Att höra musik.
11. I vilken mening används frågeordet “cómo” rätt?
A) **¿Cómo estás?**
B) Hoy es lunes.
C) Él tiene un perro.
D) Dónde está la escuela.
12. Vilket av följande är INTE ett frågeord?
A) **Este**
B) Qué
C) Dónde
D) Cuándo
13. Översätt “Vad är din favoritfärg?” till spanska.
A) ¿Cuándo es tu color favorito?
B) **¿Cuál es tu color favorito?**
C) ¿Por qué te gusta el azul?
D) ¿Quién es tu amigo?
14. Vilket ord beskriver en ordföljd som används i frågor?
A) Adjektiv
B) **Frågeord**
C) Substantiv
D) Verb
15. Hur ställer du en fråga i spanska?
A) Med ett ljud
B) **Med frågeord först, följt av verbet**
C) Med handgester
D) Med en blick
Resonerande frågor
1. Diskutera hur frågeord påverkar meningsbyggnad i spanska.
Syftet är att eleverna ska visa djupare förståelse för syntaxen i spanska meningar och hur frågeord spelar en roll i detta.
2. Jämför och kontrastera hur frågor formas på spanska och svenska.
Detta ger eleverna möjlighet att förstå skillnaderna mellan språken och tillämpa deras kunskap praktiskt.
3. Förklara vikten av korrekt ordföljd när man bildar frågor.
Eleverna uppmanas att reflektera över grammatikens betydelse och överväga konsekvenserna av felaktig struktur.
4. Hur kan man använda frågor för att få mer information i en konversation?
Denna fråga syftar till att eleverna ska tänka kritiskt kring kommunikation och interaktion i språket.
5. Ge exempel på situationer där frågeord kan förändra innebörden av en fråga.
Genom att analysera detta kan eleverna visa deras förståelse för kontext och språkets subtiliteter.
6. Vad kan vara de kulturella skillnaderna när det kommer till frågestruktur mellan spansktalande länder och Sverige?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på språk i en bredare kulturell kontext.
7. Diskutera hur frågor kan användas för att skapa intresse i berättande.
Eleverna får reflektera över hur frågor kan både engagera och stimulera en läsare eller lyssnare.
8. Hur kan man använda teknologi för att öva på att ställa frågor på spanska?
Denna fråga uppmanar till kritiskt tänkande och diskussion om moderna lärverktyg.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktiska frågor ger 1 poäng per korrekt svar, vilket ger 15 poäng totalt. De resonerande frågorna ger 2 poäng per korrekt och välmotiverat svar, vilket ger 16 poäng totalt.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).