Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Prepositioner och deras användning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av spanska prepositioner, samt deras förmåga att skapa meningar korrekt med dessa prepositioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till det centrala innehållet där “vanliga prepositioner i spanska och deras funktion i språket” gäller, med fokus på förståelsen av plats, riktning och relationer mellan objekt i meningar.
Kunskapskrav
Provet kopplas till kunskapskraven där eleven kan “använda grundläggande prepositioner i meningar” och “skapa meningar med korrekt prepositionsanvändningar”.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en spansk preposition?
A) Casa
B) **En**
C) Rojo
D) Correr
2. Vad betyder prepositionen “a” på svenska?
A) I
B) **Till**
C) Från
D) Med
3. Vilken mening använder korrekt preposition?
A) El libro está **en** la mesa.
B) La casa está **de** la calle.
C) El perro está **con** el coche.
D) **Por** la ventana está abierta.
4. Vilken preposition används för att beskriva plats?
A) **En**
B) Y
C) O
D) De
5. Hur används prepositionen “bajo” i en mening?
A) **Under**
B) Över
C) framför
D) Bakom
6. Vad betyder “la pelota está **junto** a la mesa”?
A) Bollen är i bordet.
B) Bollen är **nära** bordet.
C) Bollen är bakom bordet.
D) Bollen är framför bordet.
7. Vad är den korrekta meningen?
A) El gato está **sobre** la cama.
B) **Con** la cama está el gato.
C) El gato está **de** la cama.
D) El gato está **entre** la cama.
8. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) **El libro está en la mesa.**
B) La mesa está sobre el libro.
C) El libro está bajo la mesa.
D) El libro está entre dos mesas.
9. Vad betyder “la casa está **entre** las flores”?
A) Huset är bakom blommorna.
B) **Huset är mellan blommorna.**
C) Huset är vid blommorna.
D) Huset är framför blommorna.
10. Vilken preposition används för att beskriva riktning?
A) En
B) **A**
C) De
D) Con
11. Används prepositionen “de” oftast för att:
A) Visa plats.
B) **Visa ursprung.**
C) Visa tid.
D) Visa riktning.
12. Vilken av följande åtgärder är korrekt?
A) Komma **a** skolan.
B) Gå **de** skolan.
C) **Con** skolan.
D) Besöka **en** skolan.
13. Vilken mening illustrerar korrekt användning av preposition?
A) El perro está **frente** al parque.
B) El perro está **entre** el coche.
C) El perro está **de** el coche.
D) **Por** el coche está el perro.
14. Hur används “por” i en mening?
A) **För**
B) Norr om
C) Vid
D) Innan
15. Vad beskriver en preposition?
A) Handlingar.
B) **Relationer.**
C) Substantiv.
D) Adjektiv.
Resonerande frågor
1. Diskutera hur prepositioner påverkar meningsbyggnaden i spanska.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa en djupare förståelse för hur prepositioner strukturerar meningar.
2. Förklara skillnaden mellan “en” och “a” i användningen av prepositioner.
Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring nyanserna i prepositionsanvändning.
3. Ge exempel på hur prepositioner kan förändra betydelsen av en mening.
Detta ger eleverna möjlighet att visa djup insikt i språkliga variationer och betydelseförändringar genom prepositioner.
4. Beskriv hur prepositioner används i beskrivningen av riktning och plats i en berättelse.
Frågan ger eleverna utrymme att reflektera kring praktiska tillämpningar av kunskapen i berättelser.
5. Analysera en mening med flera prepositioner och förklara deras funktion.
Detta uppmuntrar eleverna att visa kritiskt tänkande och förståelse för meningsuppbyggnad.
6. Varför är det viktigt att använda prepositioner korrekt i skriftlig och muntlig kommunikation?
Frågan erbjuder eleverna möjlighet att reflektera över språklig precision och kommunikationsförmåga.
7. Hur kan du förbättra din användning av prepositioner i framtiden?
Frågan öppnar för självreflektion kring språkutveckling och inlärning.
8. Diskutera hur prepositioner kan påverka en läsarens eller lyssnars uppfattning av en text.
Detta ger eleverna chansen att resonera kring betydelse och perception i språkbruk.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje fråga är värderad till 1 poäng. För att uppnå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (5 poäng från resonerande frågor).