En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Spanska – Recension av berättelser



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Spanska

Tema: Recension av berättelser – Vad har vi lärt oss?

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att reflektera över sina egna och andras berättelser samt att ge och ta emot konstruktiv kritik. Provets utformning syftar till att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt och analytiskt om sitt lärande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om reflektion över lärandeprocessen och att ge och ta emot konstruktiv kritik. Eleverna lär sig att bedöma och analysera sina egna och andra elevers berättelser.

Kunskapskrav

Eleven kan ge och ta emot feedback på genomförda uppgifter och kan använda den feedbacken för att förbättra sitt arbete. De kan också reflektera över sin egen och andras prestationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med att ge feedback?

  • A) Att kritisera andra
  • B) Att ge förslag på förbättringar
  • C) Att uppmuntra andra
  • D) **Att hjälpa till i utvecklingen**

2. Vilken aspekt av berättande vill man ofta förbättra genom feedback?

  • A) Stilen i skrivande
  • B) **Karaktärsutveckling**
  • C) Längden på texten
  • D) Texthastighet

3. Vad handlar reflexion över feedback om?

  • A) Att lägga märke till andras misstag
  • B) **Att förstå hur man kan förbättra sig**
  • C) Att utvärdera lärarens arbete
  • D) Att klaga på andras prestationer

4. Vilken typ av feedback anses vara mest konstruktiv?

  • A) **Positiv och specifik**
  • B) Negativ och generell
  • C) Otydlig och förvirrande
  • D) Blandad och oförutsägbar

5. Vad kan feedback hjälpa elever att lära sig?

  • A) Att skriva bättre texter
  • B) **Att förstå andras perspektiv**
  • C) Att bli mer självsäkra
  • D) Att förbättra sin läsförståelse

6. Hur kan man ge feedback på ett positivt sätt?

  • A) Genom att vara hård och krävande
  • B) **Genom att påpeka styrkor och svagheter**
  • C) Genom att vara oärlig
  • D) Genom att undvika kritik

7. Vilken av följande är en nyckelkomponent i konstruktiv feedback?

  • A) **Tydlighet**
  • B) Tysthet
  • C) Distraktion
  • D) Rädsla

8. Vad bör man undvika när man tar emot feedback?

  • A) Att anteckna feedbacken
  • B) Att ställa frågor
  • C) **Att bli defensiv**
  • D) Att tänka på förslagen

9. Vad syftar feedback till i en lärandesituation?

  • A) **Förbättring av arbetet**
  • B) Nedvärdering av andra
  • C) Förvirring för elever
  • D) Avbräck i lärandet

10. Vilket av följande exempel beskriver positiv feedback?

  • A) Du gjorde det bra, men behöver förbättra det.
  • B) **Jag gillade hur du utvecklade karaktären!**
  • C) Du behöver jobba mer på detta.
  • D) Du misslyckades med det.

11. När är det bäst att ge feedback efter en prestation?

  • A) Endast efter att alla betyg delats ut
  • B) **Strax efter att aktiviteten har genomförts**
  • C) När du känner för det
  • D) Aldrig ge feedback

12. Vilken känsla är viktig att ha när man ger feedback?

  • A) **Empati**
  • B) Ilska
  • C) Likgiltighet
  • D) Avund

13. Vad är en vanlig svårighet när man ger feedback?

  • A) Att vara för specifik
  • B) **Att vara ärlig utan att såra**
  • C) Att ge för mycket feedback
  • D) Att ge för lite feedback

14. Vad innebär “att reflektera” i sammanhanget av feedback?

  • A) **Att tänka över vad som sagts och hur det kan tillämpas**
  • B) Att kopiera feedbacken till andra
  • C) Att ignorera feedbacken
  • D) Att kritisera feedbackaren

15. Vilken funktion har feedback i det kreativa arbetet?

  • A) **Att styra kreativiteten i rätt riktning**
  • B) Att stänga av kreativiteten
  • C) Att hindra skapandet
  • D) Att hålla eleverna tysta

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur du upplevde att ge och ta emot feedback. Var det lätt eller svårt? Beskriv varför.

Syftet med denna fråga är att låta eleverna analysera sin egen process och upplevelse av feedback, vilket är centralt för lärande.

2. Vilka konkreta exempel kan du ge på feedback du fått som har hjälpt dig att förbättra ditt arbete?

Denna fråga uppmanar eleverna att konkretisera sin lärandeprocess och förstå värdet av feedback.

3. Hur kan du använda det du lärt dig om feedback i kommande projekt? Ge exempel.

Frågan låter eleverna koppla nuvarande lärande till framtida situationer och uppmuntrar till en öppen dialog om sin utveckling.

4. Vad anser du är det viktigaste med att ge feedback? Motivera ditt svar med exempel.

Syftet här är att eleverna formulerar sina tankar kring feedbackets betydelse och kopplar det till praktiska exempel.

5. Diskutera skillnaden mellan positiv och negativ feedback. När tror du att det är bäst att ge varje typ? Varför?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att tjäna djupare insikter om feedbackens olika roller i lärande och skapande.

6. Hur reagerar du när du får negativ feedback? Vilka strategier kan du använda för att hantera det?

Frågan syftar till att främja självreflektion och strategier för emotionell hantering vid negativ feedback.

7. Hur kan feedback påverka din kreativitet och skriftspråk framöver? Ge konkreta exempel.

Genom denna fråga får eleverna möjlighet att se feedback som en positiv drivkraft för sin kreativitet och skrivande.

8. Reflektera över en specifik händelse när du fick feedback och hur det påverkade dig. Vad lärde du dig av det?

Frågan uppmanar till en personlig och djupgående analys av feedbackens inverkan på eleven.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger totalt 10 poäng (1,25 poäng per fråga). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



×