Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Verbens tidsformer – Presens
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om verbens konjugation i presens och deras förmåga att använda dessa verb i kommunikation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på verbens konjugation i presens, inklusive regelbundna verb samt betydelsen av att förstå personböjningar och deras användning i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan konjugera och använda regelbundna verb i presens och kan göra en enkel kommunikation med hjälp av dessa verb.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är presens?
A) Tidsform för framtiden
B) Tidsform som används för att beskriva något som händer nu
C) Tidsform för det förflutna
D) En typ av subjunktiv
B) Tidsform som används för att beskriva något som händer nu
2. Vilket av följande verb är ett ar-verb?
A) Comer
B) Vivir
C) Hablar
D) Beber
C) Hablar
3. Vad är första steget i att konjugera ett verb?
A) Lägga till ändelser
B) Att ta bort verbets infinitivändelse
C) Översätta verbet till engelska
D) Skriva verbet i framtid
B) Att ta bort verbets infinitivändelse
4. Hur konjugeras er-verb i presens?
A) Man tar bort -er och lägger till -e, -es, -emos, -éis, -en
B) Man tar bort -er och lägger till -ar
C) Man konjugerar inte er-verb
D) Man lägger bara till -s
A) Man tar bort -er och lägger till -e, -es, -emos, -éis, -en
5. Ge ett exempel på ett ir-verb.
A) Hablar
B) Comer
C) Escribir
D) Mirar
C) Escribir
6. Vad är ett exempel på en mening med verbet “vivir”?
A) Yo como en el restaurante.
B) Yo vivo en España.
C) Yo hablo español.
D) Yo voy a la escuela.
B) Yo vivo en España.
7. Vilket av följande är en regel för konjugation av ar-verb?
A) Ta bort -ar och lägg till -e
B) Ta bort -ar och lägg till -o, -as, -a, -amos, -áis, -an
C) Ta bort -ar och lägg till -é, -ás, -á
D) Inga av ovanstående
B) Ta bort -ar och lägg till -o, -as, -a, -amos, -áis, -an
8. Vad används presens verb för?
A) Att beskriva framtida händelser
B) Att beskriva något som redan hänt
C) Att beskriva något som händer nu
D) Att beskriva hypotetiska situationer
C) Att beskriva något som händer nu
9. I vilken person är denna mening skriven: “Nosotros comemos”?
A) Tredje person singular
B) Första person plural
C) Andra person singular
D) Tredje person plural
B) Första person plural
10. Vilket av alternativen är en korrekt böjning av verbet “hablar” i tredje person singular?
A) Hablamos
B) Hablan
C) Habláis
D) Hablas
B) Hablan
11. Vilket av följande verb är ett exempel på ett regelbundet verb i presens?
A) Ser
B) Hacer
C) Comer
D) Ir
C) Comer
12. Vad betyder “Yo estudio” på svenska?
A) Jag spelar
B) Jag studerar
C) Jag kommer
D) Jag äter
B) Jag studerar
13. Vilket är det korrekta sättet att konjugera verbet “mover” i första person singular?
A) Muevo
B) Mueve
C) Mueve
D) Movemos
A) Muevo
14. Vad bör du göra om du stöter på ett oregelbundet verb?
A) Ignorera det
B) Läsa mer om det
C) Konjugera det som ett regelbundet verb
D) Skriva det felaktigt
B) Läsa mer om det
15. Vilken är den mest använda tidsformen i spanska?
A) Futurum
B) Pretérrito
C) Presens
D) Imperfekt
C) Presens
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skulle konjugera ett ar-, er- och ir-verb i presens och ge exempel.
Syftet med frågeställningen är att eleven ska demonstrera sin förståelse för konjugationsmönster och deras tillämpningar.
2. Förklara varför det är viktigt att förstå personböjningar när man lär sig spanska verb.
Denna fråga ger möjlighet för eleven att reflektera över språkets struktur och dess påverkan på kommunikationen.
3. Hur påverkar verbens tidsformer betydelsen av en mening? Ge exempel.
Här får eleverna chans att visa sin analytiska förmåga och kopplingar mellan verb och meningars innehåll.
4. Diskutera skillnaden mellan spanska verb och svenska verb, och hur detta påverkar lärandet.
Denna fråga ger utrymme för djupgående analys av tvärspråkliga skillnader.
5. Ge exempel på hur du kan använda presens i en dialog. Ge en kort dialog.
Eleverna får visa sin kreativa förmåga och deras förståelse för praktisk språkproduktion.
6. Reflektera över din inlärningsprocess av att lära dig verbens konjugation. Vad har fungerat bra?
Denna fråga ska få eleverna att reflektera över sina metoder och erfarenheter i språkinlärning.
7. Vilka svårigheter har du stött på när du har arbetat med verb i presens?
Här kan eleverna uttrycka sin förståelse för språkets komplexitet och utmaningar.
8. Hur kan läraren stötta eleverna i att förstå och använda verb i presens? Ge konkreta exempel.
Eleven får möjlighet att reflektera över pedagogiska metoder och deras egen lärandeupplevelse.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng var, och resonerande frågorna ger 3 poäng var.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).