Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och tillämpning av adjektiv och adverb, samt deras förmåga att identifiera och använda dessa ordklasser korrekt i både tal och skrift.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om och förmåga att använda språkliga strukturer i tal och skrift…”
Kunskapskrav
Provet kopplas till följande kunskapskrav:
1. Eleven kan använda adjektiv och adverb korrekt i tal och skrift.
2. Eleven kan identifiera och förklara skillnaderna mellan adjektiv och adverb.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett adjektiv?
- A. Ett ord som beskriver ett substantiv
- B. Ett ord som beskriver ett verb
- C. Ett ord som beskriver ett adverb
- D. **Ett ord som beskriver ett substantiv eller pronomen**
2. Vilket av följande ord är ett adverb?
- A. **Quickly**
- B. Beautiful
- C. Happy
- D. Blue
3. Vilken typ av adjektiv beskriver något i en jämförande form?
- A. Beskrivande adjektiv
- B. **Komparativ adjektiv**
- C. Superlativ adjektiv
- D. Determinativ adjektiv
4. Vad beskriver ett sättsadverb?
- A. Hur ofta något görs
- B. **Hur något görs**
- C. När något görs
- D. Var något görs
5. Vilken av följande meningar innehåller ett adjektiv?
- A. She runs **quickly**.
- B. **He is tall**.
- C. They sing beautifully.
- D. The dog barks loudly.
6. Vilken av följande meningar innehåller ett adverb?
- A. The **beautiful** flower blooms.
- B. She is **kind**.
- C. He plays **guitar**.
- D. The train stops **regularly**.
7. Vad är skillnaden mellan adjektiv och adverb?
- A. **Adjektiv beskriver substantiv, adverb beskriver verb**
- B. Adjektiv beskriver adverb, adverb beskriver substantiv
- C. Adjektiv och adverb är samma sak
- D. Adverb används endast i frågor
8. Vilket av följande ord är ett exempel på ett komparativt adjektiv?
- A. Beautiful
- B. **Better**
- C. Quickly
- D. Fastest
9. Vilket av följande adverb beskriver tid?
- A. Always
- B. **Yesterday**
- C. Slowly
- D. Very
10. Vilket av följande adjektiv är i superlativ form?
- A. **The best**
- B. Good
- C. Better
- D. Best
11. I vilken mening används adverb korrekt?
- A. He talks **slow**.
- B. **She runs fast**.
- C. The cat is **blue**.
- D. He sings **happy**.
12. Vad beskriver ett frekvensadverb?
- A. **Hur ofta något sker**
- B. Hur någon gör något
- C. När något sker
- D. Var något sker
13. Vilket av följande adjektiv är beskrivande?
- A. **Angry**
- B. Never
- C. Quietly
- D. Sooner
14. Vilket av följande ord beskriver ett sätt?
- A. Hard
- B. **Easily**
- C. Sometimes
- D. Together
15. Välj korrekt användning av adverb i följande mening: “He _____ speaks.”
- A. Quick
- B. **Quickly**
- C. Beautiful
- D. Tall
Resonerande frågor
1. Hur kan användning av adjektiv och adverb påverka läsarens känslomässiga upplevelse av en text? Denna fråga uppmuntrar till djup reflektion över språkets påverkan.
2. Ge ett exempel på en mening där valet av adjektiv eller adverb helt förändrar innebörden. Att resonera kring betydelse och kontext visar på hög språklig medvetenhet.
3. Diskutera fördelarna med att variera användningen av adjektiv och adverb i sitt skrivande. Detta ger en möjlighet att reflektera kring stil och språkbruk.
4. Hur kan man effektivt använda adjektiv och adverb i kreativt skrivande? Denna fråga syftar till att koppla teori till praktisk tillämpning och kreativitet.
5. Vilka strategier använder du för att förbättra din användning av adjektiv och adverb i dina texter? Frågan uppmuntrar till självreflektion och egen utveckling.
6. På vilket sätt kan adjektiv och adverb bidra till att förtydliga eller komplicera kommunikationen? Här finns en möjlighet att diskutera språkets roll i klarhet och missförstånd.
7. Kan ni tänka er en text där användningen av adjektiv och adverb är av avgörande betydelse? Denna fråga syftar till att koppla tillbaka till praktiska exempel från litteratur eller textanalys.
8. Hur kan kunskap om adjektiv och adverb hjälpa i både skriftlig och muntlig kommunikation i framtiden? Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka långsiktigt kring språkets funktion.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar, och totalt kan 15 poäng erhållas. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng per fråga beroende på djup och insikt. Totalt kan högst 30 poäng erhållas.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).