Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Alice i Underlandet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tolka teman i “Alice i Underlandet” samt deras förmåga att koppla dessa teman till egna erfarenheter och livssituationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna syftar till att läsa och analysera “Alice i Underlandet” av Lewis Carroll, med fokus på teman som fantasi, identitet och absurditeter. Eleverna ska diskutera berättelsens innehåll och relatera dessa teman till sina egna liv och tankar.
Kunskapskrav
Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap. Eleven kan också aktivt delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.
Prov
Faktafrågor
- Vad heter författaren till “Alice i Underlandet”?
A) J.K. Rowling
B) Lewis Carroll
C) Astrid Lindgren
D) Selma Lagerlöf
B) Lewis Carroll - Vad är Alices första upplevelse i Underlandet?
A) Hon möter en katt.
B) Hon faller ner i ett kaninhål.
C) Hon hittar en magisk spegel.
D) Hon träffar en drake.
B) Hon faller ner i ett kaninhål. - Vilket tema är centralt i berättelsen?
A) Vänskap
B) Fantasi
C) Krig
D) Romantik
B) Fantasi - Vilken känsla upplever Alice när hon faller ner i kaninhålet?
A) Glädje
B) Rädsla
C) Nyfikenhet
D) Sorg
C) Nyfikenhet - Vad förvränger logiken i Underlandet?
A) Tiden
B) Författarens stil
C) Rymden
D) Känslor
A) Tiden - Vem är den första absurda karaktären som Alice träffar?
A) Hattmakaren
B) Kaninen
C) Cheshirekatten
D) Drottningen
B) Kaninen - Vad syftar berättelsen på i fråga om identitet?
A) Att man alltid är den man tror sig vara
B) Att identitet kan förändras
C) Att identitet är ett fast begrepp
D) Att identitet inte spelar någon roll
B) Att identitet kan förändras - Vad lär sig Alice under sin tid i Underlandet?
A) Att följa regler
B) Att vara tyst
C) Att tänka kritiskt
D) Att inte vara rädd
C) Att tänka kritiskt - Vilken av följande karaktärer är inte med i berättelsen?
A) Cheshirekatten
B) Den vita kaninen
C) Lilla sjöjungfrun
D) Hattmakaren
C) Lilla sjöjungfrun - Vad betyder fantasi för Alice?
A) En möjlighet att skapa och förstå
B) Nonsens utan verklighetsförankring
C) Att ignorera verkligheten
D) Att vara olydig
A) En möjlighet att skapa och förstå - Vilken figur symboliserar ofta förvirring och komplexitet?
A) Kaninen
B) Hattmakaren
C) Drottningen
D) Grytan
B) Hattmakaren - Vilken typ av berättelse är “Alice i Underlandet”?
A) En saga
B) En roman
C) En fabel
D) En dystopi
A) En saga - Vem är huvudkaraktären i berättelsen?
A) Ellen
B) Alice
C) Anne
D) Eva
B) Alice - Vad gör Alice för att förändra sin storlek?
A) Äter kakor
B) Dricker potions
C) Kysser en groda
D) Sover
A) Äter kakor - Vad klassas “Alice i Underlandet” som?
A) En historisk roman
B) En barnbok
C) En självhjälpsbok
D) En klassiker
D) En klassiker
Resonerande frågor
- Beskriv hur Alices upplevelser i Underlandet speglar hennes identitet och hur de kan relateras till din egen identitetsutveckling.
Syftet är att fördjupa förståelsen för hur upplevelser formar identitet. - Diskutera betydelsen av fantasi i ditt liv och hur den liknar eller skiljer sig från Alices erfarenheter.
Frågan ger möjlighet att relatera temat till personliga livserfarenheter. - Hur kan vi använda fantasi för att kritiskt granska vår verklighet?
Frågan uppmanar till reflektion kring verktyg för kritiskt tänkande. - Analys av de absurditeter som Alice möter och hur dessa kan kopplas till verkliga livsituationer.
Eleverna uppmanas att göra kopplingar mellan fantasi och verklighet. - Reflektera över hur det är att känna sig förvirrad, precis som Alice gör.
Detta ger djupgående insikter om känslor och upplevelser av förvirring. - Vilka lärdomar hoppas du kunna ta med dig från Alices äventyr?
En chans att tänka kritiskt kring lärdomar och synliggöra personlig tillväxt. - Hur kan berättelsen “Alice i Underlandet” appliceras på dagens samhälle?
Vertikalisera tankar om relevansen av litteratur i samtiden. - Vilka paralleller kan dras mellan Alices karaktärsutveckling och din egen?
En djupare nivå av förståelse av tillväxt genom upplevelser.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Varje rätt svar på faktafrågor ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
Poängkrav för betygsnivåer:
- E-nivå: Minst 8 poäng
- C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)