Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Argumentationstekniker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av olika argumentationstekniker, samt deras förmåga att formulera argument i skrift och tal.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att introducera eleverna till olika argumentationstekniker och hur dessa kan användas för att stärka deras egna argument i både skriftliga och muntliga framställningar. Vi kommer att fokusera på att identifiera och använda olika tekniker för att övertyga andra.
Kunskapskrav
Eleven kan formulera sig adekvat och varierat i skrift och anpassa sin språkform efter mottagare och syfte. Eleven kan ge exempel på argument och motargument samt använda olika argumentationstekniker.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken argumentationsteknik handlar om trovärdighet?
A. Pathos
B. Logos
C. Ethos
D. Ingen av ovanstående
2. Vilken av följande tekniker fokuserar på känslor?
A. Pathos
B. Ethos
C. Logos
D. Argumentation
3. Vad är syftet med ethos?
A. Att övertyga med känslor
B. Att etablera trovärdighet
C. Att använda logiska argument
D. Ingen av ovanstående
4. Vilken teknik används för att förstärka argument med fakta?
A. Pathos
B. Logos
C. Ethos
D. Diskussion
5. Vad handlar argumentationstekniker om?
A. Att övertyga med känslor
B. Att stärka argument i diskussioner
C. Att lyssna på andra
D. Att ge kritik
6. Vilka av följande är argumentationstekniker?
A. Ethos, Pathos, Logos
B. Statistik, Exempel, Analyser
C. Lyssnande, Reflektion, Diskussion
D. Ingen av ovanstående
7. Hur kan pathos användas i argumentation?
A. Att ge fakta
B. Att skapa logik
C. Att engagera känslor
D. Ingen av ovanstående
8. Vad krävs för att ett argument ska vara effektivt?
A. Det måste vara kort
B. Det ska vara tydligt och relevant
C. Det ska vara osammanhängande
D. Ingen av ovanstående
9. Vilken av följande är en typ av motargument?
A. Att föreslå en alternativ lösning
B. Att avfärda huvudargumentet
C. Att ge mer information
D. Ingen av ovanstående
10. Vad kan exempel på argumentationstekniker vara?
A. Känslomässiga appeller
B. Statistiska bevis
C. Trovärdiga källor
D. Alla ovanstående
11. Varför är det viktigt att variera sina argumentationstekniker?
A. För att göra det tråkigt
B. För att förvirra lyssnaren
C. För att engagera en bredare publik
D. Ingen av ovanstående
12. Vilken teknik använder en talare för att bygga förtroende?
A. Ethos
B. Logos
C. Pathos
D. Diskurs
13. Hur kan ethos påverka ett argument?
A. Genom att förlita sig på fakta
B. Genom att skapa trovärdighet
C. Genom att avfärda känslor
D. Ingen av ovanstående
14. Vad kan man göra för att öka sin ethos?
A. Använda känslomässiga uttryck
B. Dela relevant erfarenhet och kunskap
C. Var oärlig
D. Ingen av ovanstående
15. Vilken typ av argumentationsteknik syftar till att använda känslor för att påverka?
A. Logos
B. Pathos
C. Ethos
D. Argumentation
Resonerande frågor
1. Hur kan du beskriva skillnaden mellan ethos, pathos och logos i egna ord?
Syftet är att se hur eleverna kan formulera sina tankar kring de tre teknikerna.
2. Ge ett exempel på en situation där du har sett en argumentationsteknik användas effektivt.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktisk erfarenhet.
3. Varför tror du att det är viktigt att förstå argumentationstekniker i vår vardag?
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över betydelsen av dessa tekniker utanför klassrummet.
4. Hur kan användningen av olika argumentationstekniker påverka en diskussion?
Eleverna uppmanas att analysera effekten av olika tekniker i interaktioner.
5. Diskutera en gång du argumenterade för något och använde minst två olika tekniker. Hur påverkade det utfallet?
Denna fråga hjälper eleverna att knyta an till sina egna erfarenheter av argumentation.
6. Kan det vara skadligt att använda vissa argumentationstekniker? Ge exempel.
Syftet är att uppmana kritiskt tänkande kring potentiella negativa effekter av tekniker.
7. Hur anser du att argumentationstekniker kan förbättras i framtiden?
Eleven får reflektera över utveckling och framtid inom argumentation.
8. Ge exempel på ämnen där argumentationstekniker är särskilt viktiga. Förklara varför.
Denna fråga fokuserar på att koppla kunskap till aktuella samhällsfrågor.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 40 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).