En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Berättande texter






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Berättande texter

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sina kunskaper och förståelse av berättande texter utifrån en videolänk. Genom att besvara frågor om innehållet i videon ska eleverna även utveckla sin förmåga att resonera och analysera.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Skapande och bearbetande av texter i olika former och medier”.

Kunskapskrav

”Eleven kan formulera sig och kommunicera i skrift och tal”.

”Eleven kan ge underbyggda omdömen om texters innehåll och uppbyggnad”.

”Eleven kan analysera och tolka texters budskap och stil”.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är huvudbudskapet i videon?

  • A. Underhållning
  • B. Utbildning
  • C. Inspiration
  • D. Information

2. Vilka teman tas upp i videon?

  • A. Vänskap och lojalitet
  • B. Rivalitet
  • C. Familj
  • D. Resor

3. Vilka karaktärer introduceras i videon?

  • A. Huvudkaraktären och en antagonist
  • B. Huvudkaraktären och hennes vänner
  • C. En berättare
  • D. Inga karaktärer

4. Hur utvecklas handlingen i videon?

  • A. Genom en konfliktlösning
  • B. Genom ett äventyr
  • C. Genom en gåta
  • D. Ingen tydlig utveckling

5. Vilka språkliga stilar används i videon?

  • A. Formell stil
  • B. Informell stil
  • C. Facktext
  • D. Poetisk stil

6. Finns det några litterära tekniker i videon?

  • A. Metaforer
  • B. Personifikation
  • C. Symbolik
  • D. Ingen teknik

7. Vad tycker du om innehållet i videon?

  • A. Intressant men förvirrande
  • B. Mycket inspirerande
  • C. Varken bra eller dålig
  • D. Alldeles för lång

8. Hur relaterar innehållet till egna erfarenheter?

  • A. Absolut ingen koppling
  • B. Mycket stor koppling
  • C. Några likheter
  • D. Dela inte min åsikt

9. Vilken typ av kontext utspelar sig handlingen i?

  • A. En stad
  • B. Naturmiljö
  • C. Skola
  • D. Hemma

10. Vilken känsla förmedlar videon?

  • A. Glädje
  • B. Spänning
  • C. Sorg
  • D. Frustration

11. Hur påverkar musiken i videon känslan av berättelsen?

  • A. Den förstärker känslorna
  • B. Den gör berättelsen tråkigare
  • C. Inga känslor påverkas
  • D. Musiken används inte

12. Vad kan du sammanfatta om de vi har lärt oss från videon?

  • A. Det är alltid viktigt att stå upp för sig själv
  • B. Vänskap hör hemma på alla ställen
  • C. Livet är enkelt
  • D. Inga lärdomar

13. Vilken publikation är videon kopplad till?

  • A. En bok
  • B. En artikel
  • C. En blogg
  • D. Ingen publikationskoppling

14. Vad skiljer denna video från andra berättande texter?

  • A. Den är kort
  • B. Den använder multimedia
  • C. Den är mindre engagerande
  • D. Den är motsägelsefull

15. Vad var din favoritdel i videon?

  • A. Slutet
  • B. Inledningen
  • C. Ingen favoritdel
  • D. Mellandelen

Resonerande frågor

1. Hur skulle du beskriva huvudkaraktären och hennes utveckling genom videon? Detta ger eleven möjlighet att visa djupgående analys av karakteriseringen.

2. Vilka paralleller kan dras mellan videons handling och verkliga livet? Detta uppmuntrar eleven till att koppla fiktion till verklighet.

3. Hur påverkar videoformatet berättandet jämfört med en traditionell text? Elever får chansen att resonera kring mediets inverkan på narrativet.

4. Vilka känslor väcker videon hos dig och varför? Här får eleverna möjlighet att reflektera över sina egna känslor och hur de samspelar med berättandet.

5. Hur kan du bedöma videons budskap i relation till samhällsfrågor? Elever uppmanas att tänka kritiskt och koppla till aktuella händelser.

6. Vilken roll spelar musiken i videon och hur påverkar den stämningen? Denna fråga ger möjlighet att diskutera den audiovisuella kopplingen.

7. Hur skulle du förbättra videon om du fick möjligheten? Detta uppmuntrar kreativt tänkande och konstruktiv kritik.

8. I vilka avseenden kan denna video fungera som en resurs för förståelse av berättande texter? Här får eleverna reflektera över vad man kan lära sig av materialet.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. FaktORafrågorna är värda 1 poäng vardera, medan varje resonerande fråga ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).