Prov
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Det susar i säven
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av berättelsen “Det susar i säven” och dess teman samt deras förmåga att reflektera och resonera kring textens innehåll och karaktärernas relationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll är att läsa och analysera “Det susar i säven”, med fokus på teman som vänskap, natur och äventyr.
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav inkluderar att eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter, göra enklare tolkningar av teman och budskap samt aktivt delta i samtal om textens innehåll.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar “Det susar i säven” om?
- A) En jägare i skogen
- B) En resa genom staden
- C) Vänskapen mellan Råttan och Paddan
- D) En skön liten saga om naturen
- Vilken av följande karaktärer är inte med i berättelsen?
- A) Råttan
- B) Paddan
- C) Björnen
- D) Vargen
- Vilket tema är centralt i berättelsen?
- A) Vänskap
- B) Rättvisa
- C) Mod
- D) Förräderi
- Vad betyder naturen för Råttan och Paddan?
- A) En plats för att jobba
- B) En plats för frihet och äventyr
- C) En plats att undvika
- D) En plats för rädslor
- Hur påverkar vänskapen mellan Råttan och Paddan deras äventyr?
- A) Den skapar problem
- B) Den gör äventyren roligare
- C) Den hindrar dem från att utforska
- D) Den är irrelevant
- Vad betyder titeln “Det susar i säven”?
- A) Ljudet av vinden i träden
- B) Ljudet av säven som rör sig
- C) Ett ljud av en båt
- D) En fågelsång
- Vem är författaren till “Det susar i säven”?
- A) Astrid Lindgren
- B) Kenneth Grahame
- C) Selma Lagerlöf
- D) Hans Christian Andersen
- Vilken händelse inträffar inte i berättelsen?
- A) Råttan och Paddan paddlar båt
- B) Paddan blir arg på sin vän
- C) Råttan går till skolan
- D) Råttan och Paddan träffar en Varg
- Vilken känsla dominerar berättelsen?
- A) Rädsla
- B) Glädje
- C) Sorg
- D) Ledsamhet
- Vilka värderingar uppmanar berättelsen till?
- A) Att uppskatta vänskap och natur
- B) Att följa lagar
- C) Att vara tyst och blygsam
- D) Att vara ensam
- Vad kan man lära sig av Råttans och Paddans äventyr?
- A) Vikten av vänskap
- B) Hur man undviker äventyr
- C) Att alltid vara ensam
- D) Hur man ljuger
- Hur många kapitel finns det i boken?
- A) 8
- B) 10
- C) 5
- D) 12
- Vilken plats är inte central i berättelsen?
- A) Floden
- B) Skogen
- C) Vägen
- D) Staden
- Vad ger titeln “Det susar i säven” för känsla?
- A) Sorglig
- B) Lugn och fridfull
- C) Stressig
- D) Otäck
- Vilken av följande är en central symbol i boken?
- A) Boken
- B) Floden
- C) Vattnet
- D) Huset
- Vad är den grundläggande konflikten i berättelsen?
- A) Strid mellan två städer
- B) Vänskapsproblem mellan Råttan och Paddan
- C) En kapplöpning
- D) En naturkatastrof
Resonerande frågor
- Hur skulle du beskriva vänskapen mellan Råttan och Paddan och vilken betydelse har den för deras äventyr?
- Vilka paralleller kan dras mellan Råttans/Paddans äventyr och dina egna erfarenheter av naturen?
- Vad lär vi oss av att se på karaktärernas relationer och hur dessa relaterar till teman som vänskap och äventyr?
- Vilka känslor upplever du när du läser om Råttan och Paddans äventyr? Hur kan dessa känslor påverka läsningen?
- Hur bidrar naturen till berättelsens tema? Kan du ge exempel på hur naturen påverkar karaktärerna?
- Varför tror du att berättelsen har blivit en klassiker och hur kan dess teman relatera till dagens samhälle?
- Hur kan vi använda teman från berättelsen i vårt eget liv? Ge konkreta exempel.
- Vilken moral kan man dra av berättelsen och hur påverkar det dina tankar om vänskap och natur?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska djupare relationerna mellan karaktärerna, vilket visar deras insikt i teman av vänskap.
Frågan uppmuntrar till reflektion över egna livserfarenheter, vilket är centralt för förståelsen av texten.
Genom denna fråga kan eleverna diskutera djupare teman i berättelsen och relatera dem till livets realiteter.
Denna fråga ger eleverna utrymme att uttrycka sina egna känslor och förståelse för textens emotionella betydelse.
Frågan uppmanar eleverna att undersöka naturens roll och dess påverkan på karaktärernas upplevelser.
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring litteraturens beständighet och relevans.
Frågan ger möjlighet till praktisk tillämpning av litterär analys i elevernas liv.
Genom att reflektera över moralen får eleverna chansen att utveckla sina egna värderingar och insikter.
Bedömning
Faktafrågorna ger max 15 poäng och resonerande frågor ger max 12 poäng. För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).