Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Vem är du? Egenskaper och att skriva
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att uttrycka sina egna egenskaper genom skrift och att reflektera över hur dessa egenskaper påverkar deras liv och relationer. Provets frågor syftar också till att undersöka elevernas förståelse för egenskapernas betydelse och förmåga att ge och ta emot feedback.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 4–6 avser lektionsplaneringen att täcka centrala innehållsområden som handlar om gemensamt och enskilt skrivande, där eleverna får möjlighet att formulera sina egna tankar och upplevelser. Det omfattar strategier för att skriva olika typer av texter och att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva texter av olika slag, både skönlitterära och andra typer av texter. Texterna är sammanhängande och begripliga, har tydligt urskiljbar disposition samt är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är varierat och innehåller goda formuleringar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär egenskaper?
A) Kvaliteter hos något
B) Särskilda kvaliteter hos en person
C) En typ av framgång
D) En metod för att bedöma någon
B
2. Vilken av följande är en positiv egenskap?
A) Själviskhet
B) Ärlighet
C) Avundsjuka
D) Ilsket beteende
B
3. Vad kan negativa egenskaper leda till i relationer?
A) Förbättring
B) Ökad förståelse
C) Problem i kommunikationen
D) Mer vänskap
C
4. Vad är en viktig aspekt av feedback?
A) Att stänga av kritiken
B) Att bli arg på kommentaren
C) Att lyssna och reflektera
D) Att ignorera responsen
C
5. Hur påverkar egenskaper vår självbild?
A) De påverkar den inte alls
B) De hjälper oss att förstå oss själva
C) De gör oss osäkra
D) De skapar konflikter
B
6. Vad innebär självkännedom?
A) Att vara medveten om andras känslor
B) Att förstå sina egna egenskaper
C) Att kopiera andra
D) Att ignorera sina brister
B
7. Vilken av följande texter är en skönlitterär text?
A) En faktatext om träd
B) En beskrivande text om sig själv
C) En biografi
D) En dikt
D
8. Vad bör man tänka på vid skrivande av en disposition?
A) Att det ska vara förvirrande
B) Att ha en röd tråd
C) Att använda många olika ämnen
D) Att inte ange några rubriker
B
9. Hur kan egenskaper kategoriseras?
A) Positiva och negativa
B) Stora och små
C) Gamla och nya
D) Enkla och svåra
A
10. Vilken egenskap kan vara viktigast hos en vän?
A) Snygghet
B) Ärlighet
C) Rikedom
D) Popularitet
B
11. Vad innebär att bearbeta en text?
A) Att avsluta den direkt
B) Att skicka den utan ändringar
C) Att göra förändringar och förbättringar
D) Att göra den längre utan mening
C
12. Vad är en viktig del av skrivprocessen?
A) Att inte läsa om texten
B) Att få inspiration från andra
C) Att ignorera feedback
D) Att korrekturläsa
D
13. Vilka typer av texter ska elever kunna skriva?
A) Bara skönlitterära texter
B) Endast faktatexter
C) Skönlitterära och andra typer av texter
D) Bara dagboksanteckningar
C
14. Vilket uttalande är sant om texterna som elever skriver?
A) De ska vara oklara
B) De ska vara obegripliga
C) De ska vara sammanhängande och begripliga
D) De ska endast innehålla fakta
C
15. Hur kan du använda feedback för att förbättra din text?
A) Genom att ignorera den
B) Genom att implementera förslagen
C) Genom att låta den ligga orörd
D) Genom att sprida den bland vänner
B
Resonerande frågor
1. Reflektera över en egenskap som du tycker är din styrka. Varför anser du att det är en styrka?
Denna fråga låter eleverna fördjupa sin självkännedom och stödja sina argument.
2. Beskriv en negativ egenskap hos dig själv. Hur arbetar du för att förbättra den?
Genom att erkänna svagheter kan eleverna visa mognad och vilja till förbättring.
3. Hur kan dina egenskaper påverka relationer med vänner och familj?
Frågan uppmuntrar elever att tänka på ett personligt plan och hur interaktioner formas.
4. Ge exempel på en gång då du fick feedback som hjälpte dig. Vad lärde du dig?
Eleven uppmanas här att tänka på lärdomar från feedback och självreflektion.
5. Vilken egenskap tycker du är viktigast i en vän? Varför?
Denna fråga uppmanar elever att prioritera egenskaper och förklara sina val.
6. Hur kan olika egenskaper påverka ett grupparbete?
Frågan syftar till att förstå dynamiken i grupper och vikten av olika personligheter.
7. Diskutera hur självkännedom kan leda till bättre relationer med andra.
Denna fråga insisterar på djupare tankar kring varför självkännedom är viktig.
8. Reflektera över ett ögonblick där du blivit medveten om en aspekt av dig själv som du inte sett tidigare. Vad hände, och hur kände du?
Genom att dela sina egna upplevelser kan elever visa insikt och förståelse för personlig utveckling.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktadelarna (faktafrågor) kan ge maximalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar), medan resonerande frågor ger maximalt 15 poäng (2 poäng per får). För att erkännas med betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).