Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Förberedelse inför nationella provet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas läsförståelse, textanalys och skrivförmåga inför det nationella provet i svenska. Provets uppgifter syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper och förberedelser för provsituationen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Läsförståelse, textanalys och skrivande. Eleverna får möjlighet att arbeta med olika texttyper, analysera innehåll och struktur samt öva på att formulera egna texter.”
Kunskapskrav
”Eleven kan läsa och förstå skönlitterära och sakprosa texter, samt uttrycka sina tankar och åsikter skriftligt.”
”Eleven kan också formulera sig i skrift och strukturera sina texter på ett klart och begripligt sätt.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar en berättelse oftast om?
A. Karaktärer
B. Handling
C. Både A och B
D. Miljö
2. Vilken genrer tillhör en text som berättar en fiktiv historia?
A. Fakta
B. Skönlitteratur
C. Rapport
D. Krönika
3. Vad menas med miljö i en berättelse?
A. Karaktärernas känslor
B. Platser och omgivningar
C. Huvudtemat
D. Berättarens perspektiv
4. Vilket av följande beskriver en bi-karaktär?
A. Huvudpersonen
B. En karaktär som stödjer huvudpersonen
C. En antagonist
D. En sidokaraktär utan betydelse
5. Vad är syftet med en textanalys?
A. Att sammanfatta texten
B. Att tolka och förstå textens budskap
C. Att skriva om handlingen
D. Att beskriva karaktärerna
6. Vilken känsla kan en berättelse förmedla?
A. Endast glädje
B. Många olika känslor
C. Ingen känsla
D. Enbart sorg
7. Vilken typ av text är en novell?
A. En informativ text
B. En kort skönlitterär text
C. En faktatext
D. En recension
8. Vad är en tematisk analys?
A. En analys av stil och språk
B. En analys av de centrala teman i texten
C. En analys av karaktärerna
D. En analys av miljöbeskrivningar
9. Vad menas med en berättelses klimax?
A. Inledningen av berättelsen
B. Höjdpunkten i handlingen
C. Avslutningen av berättelsen
D. Innehåller endast dialog
10. Vilket av följande är viktigt när man skriver en text?
A. Att skriva så kort som möjligt
B. Att ha en tydlig struktur
C. Att använda svåra ord
D. Att undvika att göra omtexter
11. Vad är en berättande text?
A. En text som ger information
B. En text som berättar en historia
C. En text som ger åsikter
D. En text med diagram
12. Vad är skillnaden mellan sakprosa och skönlitteratur?
A. Inget av dem berättar historier
B. Sakprosa är fakta och skönlitteratur är fiktion
C. Båda är fiktion
D. Sakprosa är kortare texter
13. Vilken del av en berättelse kallas inledning?
A. Avslutningen
B. Den del som presenterar karaktärer och miljö
C. Konflikten
D. Klimax
14. Vad innebär att göra en karaktärsanalys?
A. Att diskutera författaren
B. Att utforska en karaktärs egenskaper och utveckling
C. Att sammanfatta berättelsen
D. Att analysera språket
15. Vilken fråga kan du ställa för att öka din läsförståelse?
A. Vad gör karaktärerna?
B. Hur påverkar miljön berättelsen?
C. Vilken stil använder författaren?
D. Vad är bokens längd?
Resonerande frågor
1. Hur påverkar miljön berättelsens handling? Beskriv hur miljön kan forma karaktärer och deras beslut.
2. Vilka teman är centrala i den text ni har läst, och hur syns dessa i berättelsen? Reflektera över hur dessa teman bidrar till textens djup.
3. Jämför och analysera huvudkaraktären och en bi-karaktär. Vilka skillnader och likheter finner du, och hur påverkar detta berättelsen?
4. Hur har författarens val av språk och stil påverkat din upplevelse av berättelsen? Ge exempel från texten för att stödja din analys.
5. Beskriv berättelsens struktur. Hur bidrar inledningen, mitten och avslutningen till helheten av texten? Diskutera effekten av denna struktur.
6. Vad är din personliga tolkning av berättelsens slut? Hur tycker du att det kunde ha avslutats annorlunda, och vad hade det inneburit för berättelsen?
7. Vilken roll spelar känslor i texten? Hur framhävs känslor genom karaktärernas handlingar och dialog?
8. Skriv en parallell mellan en karaktär i texten och någon du känner i verkliga livet. Hur skiljer sig deras omständigheter och beslut, och vad kan vi lära av detta?
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga), och resonerande frågorna ger totalt 15 poäng (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).