En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Gamla nationella prov

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Gamla nationella prov
Information: Det här provet består av provfrågor som är hämtade från tidigare nationella prov, men omformulerade till nya uppgifter.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll för svenska, där det är viktigt att eleverna utvecklar sina kunskaper i att läsa och förstå olika slags texter, samt att formulera sig både muntligt och skriftligt. Citat från läroplanen: “Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, … läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.”

Kunskapskrav

Provet syftar till att utvärdera följande kunskapskrav:

  • Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation.
  • Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med gott flyt och visar god läsförståelse.
  • Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som upprätthåller samtalen relativt väl.

Prov

Ordförståelse, språkuppfattning och läsförståelse
  1. Vilket av följande är en synonym till “fin”?
    • a) Vacker
    • b) Ful
    • c) Tråkig
    • d) Snygg
  2. Vad kallas en berättelse som är skriven med rim?
    • a) Dikt
    • b) Rimberättelse
    • c) Novell
    • d) Saga
  3. Vad innebär “att sammanfatta”?
    • a) Att återge de viktigaste punkterna i en text.
    • b) Att skriva en lång text.
    • c) Att läsa flera texter.
    • d) Att ge synpunkter på en text.
  4. Vilken känsla förmedlar texten “Det var en solig dag och fåglarna kvittrade.”?
    • a) Sorge
    • b) Glädje
    • c) Rädsla
    • d) Ångest
  5. Vad är en huvuddel i en uppsats?
    • a) Inledning
    • b) Den del där argument och beskrivningar presenteras.
    • c) Sammanfattning
    • d) Titel
  6. När används punkt i en mening?
    • a) Vid citat
    • b) I rubriker
    • c) I slutet av en fullständig mening.
    • d) Efter kommatecken
  7. Vilket av följande är ett exempel på en fiktiv text?
    • a) Rapport
    • b) Roman
    • c) Nyhetsartikel
    • d) Biografi
  8. Hur många typer av tal finns det (t.ex. berättande, beskrivande)?
    • a) Tre
    • b) Fem
    • c) Två
    • d) En
  9. Vad kännetecknar en argumenterande text?
    • a) Att den endast beskriver något.
    • b) Att den presenterar argument för och emot en fråga.
    • c) Att den inte innehåller fakta.
    • d) Att den är alltid kort.
  10. Vilket av följande beskriver läsförståelse?
    • a) Förmågan att läsa snabbt.
    • b) Förmågan att förstå och tolka textens budskap.
    • c) Att kunna stava rätt.
    • d) Att läsa högt.
Resonerande frågor
  1. Beskriv hur du skulle gå tillväga för att ge en muntlig presentation om ett ämne som intresserar dig. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att planera och strukturera en presentation.)
  2. I vilken mån tror du att litteratur och berättande kan påverka samhället? Ge exempel. (Syftet är att utvärdera elevens förmåga att resonera kring litteraturens roll i samhället.)
  3. Reflektera över ett bok eller en text som har gjort ett starkt intryck på dig. Varför påverkar den dig? (Syftet är att få studenten att beskriva sin läsupplevelse och analys med djupare förståelse.)
  4. Diskutera hur språket vi använder kan påverka våra relationer med andra människor. (Syftet är att eleven ska visa insikt om språkets sociala betydelse.)
  5. Vad anser du är viktigt att tänka på när vi skapar texter? Vilka aspekter anser du vara avgörande? (Syftet är att bedöma elevens förståelse för textskapande och dess olika delar.)
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng).

Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 10 poäng).

Totalt: 20 poäng.

Poängkrav:

  • E: 8 poäng
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)