“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Litteratur: Gustav Fröding och hans verk
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för Gustav Frödings liv och verk, samt deras förmåga att analysera och reflektera kring teman, stil och språk i hans poesi.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få reflektera över hur Frödings dikter förmedlar känslor och tankar om livet.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa och analysera lyrik, återge sina tankar och känslor kring dessa, samt beskriva teman och stil.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Gustav Fröding?
A) En svensk skådespelare
B) En svensk poet
C) En svensk romanförfattare
D) En svensk dramatiker
2. Vilket verk är Gustav Fröding känd för?
A) “Köttets lustar”
B) “Stänk och fläckar”
C) “Mio, min Mio”
D) “Här är livet”
3. Vilket tema finns ofta i Frödings poesi?
A) Natur och livets skörhet
B) Krig och fred
C) Staden och urbanisering
D) Teknik och framtid
4. Vilken känsla beskriver Frödings poesi ofta?
A) Glädje
B) Melankoli
C) Rädsla
D) Förvåning
5. När var Fröding aktiv som poet?
A) Under 1800-talet
B) Under tidigt 1900-tal
C) Under sent 1900-tal
D) Under 2000-talet
6. Vad handlar Frödings dikt “Det eviga” om?
A) Krig
B) Livets cykler
C) Kärlek
D) Staden
7. Vilka bilder använder Fröding i sin poesi?
A) Urban miljö
B) Sci-fi scenarier
C) Natur och landskap
D) Sport
8. För vilket syfte skrev Fröding sina dikter?
A) Att förmedla känslor och tankar
B) Att informera om politik
C) Att skriva historiska skildringar
D) Att underhålla barn
9. Vad betyder ordet “lyrik”?
A) En typ av berättelse
B) En typ av poesi
C) En typ av prosa
D) En typ av essä
10. Vilken stil är vanlig i Frödings verk?
A) Romantisk
B) Symbolistisk
C) Realistisk
D) Modernistisk
11. I vilken samling finns “En gammal skioa”?
A) “Guldet”
B) “Stänk och fläckar”
C) “Dikter och prosa”
D) “Poetiska skrifter”
12. Hur beskriver Fröding ofta naturen i sina dikter?
A) Kall och ogästvänlig
B) Vacker och livfull
C) Dyster och tråkig
D) Farlig och skrämmande
13. Vilken känsla skapas ofta i Frödings verk genom språket?
A) Förvirring
B) Nostalgia
C) Vrede
D) Indifference
14. Hur relaterar Frödings dikter till dagens samhälle?
A) De har ingen relevans
B) De är föråldrade
C) De speglar tidlösa känslor
D) De handlar bara om det förflutna
15. Vilket av följande påståenden stämmer om Frödings språk?
A) Det är alltid enkelt
B) Det är ibland komplext och mångbottnat
C) Det är alltid barnsligt
D) Det är alltid vetenskapligt
16. Vad anser eleverna om Frödings tematik?
A) Den är otydlig
B) Den är djup och tankeväckande
C) Den är begränsad
D) Den är knepig
Resonerande frågor
1. Vad innebär det för dig att läsa och analysera poesi? Beskriv hur detta påverkar din känslomässiga respons.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina egna upplevelser av poesi och dess emotionella inverkan.
2. Hur kan Frödings teman relateras till dagens unga människors liv? Ge konkreta exempel.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla litteratur med sin egen verklighet och samhälle.
3. Diskutera hur språk och stil påverkar känslan i en dikt. Ge exempel från Frödings verk.
Eleverna får här möjlighet att visa analytisk förmåga genom att koppla stil och språk till känslor.
4. Vilken roll spelar naturen i Frödings poesi och hur kan du koppla detta till din egen upplevelse av naturen?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på sin relation till naturen och hur den uttrycks i litteratur.
5. Hur tycker du att Frödings poesi kan bidra till förståelsen av mänskliga känslor och relationer?
Frågan hjälper eleverna att se protest och empati i litteratur och dess relevans i livet.
6. Välj en av Frödings dikter och analysera dess inverkan på dig personligen. Vad väcker den för tankar och känslor?
Genom denna analys får eleverna möjlighet att expressa sina personliga responser på litteraturen.
7. Hur kan Frödings poesi förstås som en kritik av sin samtid? Utveckla dina tankar med exempel.
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt och historiskt om litteraturens roll.
8. Analysera en specifik bild du minns från Frödings poesi och diskussionera dess betydelse för textens helhet.
Eleverna uppmanas här att tänka djupare om bordet för att analysera litterära bilder och deras effekt.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 16 poäng med 1 poäng för varje korrekt svar. Resonerande frågor ger totalt 2 poäng varje, med 16 poäng som max för dessa.
Poängkrav: E = 8 poäng, C = 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), A = 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`