En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Instruerande text

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Instruerande text

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och förstå instruerande texter samt deras kunskap om språkets struktur och tydlighet när de kommunicerar instruktioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att skriva olika typer av texter, däribland instruerande texter. Det centrala innehållet omfattar ämnesområden som språkets struktur och olika texttyper, samt hur texter kan användas för att kommunicera information och föra resonemang.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva enkla och tydliga instruktioner och beskriva dem med hjälp av relevanta begrepp. Eleven kan även anpassa sin text till avsedd målgrupp och syfte.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en instruerande text?
A) En text som berättar en historia.
B) En text som ger läsaren tydliga instruktioner.
C) En text som beskriver en känsla.
D) En text som handlar om fakta.
B

2. Vilka delar ingår vanligtvis i en instruerande text?
A) Inledning, instruktioner, avslutning.
B) Introduktion, sammanfattning, referenser.
C) Beskrivning, analys, kommentar.
D) Frågor, svar, diskussion.
A

3. Vilket av följande språk används oftast i instruerande texter?
A) Poetic språk.
B) Formellt akademiskt språk.
C) Imperativ och tydligt språk.
D) Informellt tal.
C

4. Vad är syftet med en instruerande text?
A) Att ge läsaren en uppfattning om ett ämne.
B) Att ge läsaren tydliga instruktioner.
C) Att underhålla läsaren.
D) Att förklara ett komplext ämne.
B

5. Vilken typ av texter kan vara instruerande?
A) Noveller.
B) Brev.
C) Recept och bruksanvisningar.
D) Dikt.
C

6. Hur kan man säkerställa att ens instruktioner är tydliga?
A) Genom att använda facktermer.
B) Genom att använda nummer och punkter.
C) Genom att skriva en lång text.
D) Genom att ignorera läsarens behov.
B

7. Vad bör inte ingå i en instruerande text?
A) Tydliga steg.
B) Personliga åsikter.
C) Logiska sekvenser.
D) En avslutning.
B

8. Vilket av följande är ett exempel på en instruerande text?
A) En roman.
B) En biografi.
C) En bruksanvisning.
D) En novell.
C

9. Vad bör man tänka på när man skriver instruktioner för en specifik målgrupp?
A) Använda komplicerat språk.
B) Anpassa språket och tonen.
C) Skriva mycket text.
D) Undvika att ge exempel.
B

10. Vilken struktur följer en typisk instruerande text?
A) Inledning, berättelse, avsnitt.
B) Inledning, steg-för-steg-instruktioner, avslutning.
C) Sammanfattning, analys, slutsats.
D) Presentationsdel, fritext, referens.
B

11. Vad innebär det att anpassa sin text till avsedd målgrupp?
A) Att skriva längre texter.
B) Att använda svårare ord.
C) Att tänka på läsarens erfarenheter och behov.
D) Att alltid använda samma stil.
C

12. Vilken typ av instruktion är ett recept?
A) En teknisk beskrivning.
B) En kreativ text.
C) En steg-för-steg-instruktion.
D) En analys av ingredienser.
C

13. Vilket av följande språk är viktigt att använda i instruerande texter?
A) Metaforiskt språk.
B) Enkelt och tydligt språk.
C) Poetiskt språk.
D) Formellt språk.
B

14. Vad är en viktig aspekt av språket i en instruerande text?
A) Att vara komplicerat.
B) Att vara oförståeligt.
C) Att vara korrekt och enkelt.
D) Att vara tillgjort.
C

15. Vilken del av en instruerande text ger en sammanfattning?
A) Inledningen.
B) Instruktionerna.
C) Avslutningen.
D) Bakgrunden.
C

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av tydlighet i instruktioner. Hur påverkar det läsarens förståelse?
Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera över hur tydlighet i text påverkar förståelsen.

2. Beskriv hur du skulle förbättra en instruktion som du tycker är dålig. Ge exempel på ändringar.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa kreativa lösningar för att förbättra instruktioner.

3. Förklara hur språkets struktur kan hjälpa en läsare att förstå en instruktion bättre.
Frågan ger elever chansen att visa sin förståelse för hur struktur påverkar textens tydlighet.

4. Reflektera över härledningarna mellan olika instruerande texter. Hur påverkar formatet textens funktion?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att länka teori till praktiska exempel, vilket visar djup kunskap.

5. Välj en typ av instruerande text och förklara varför den är viktig i vårt dagliga liv.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring relevansen av instruerande texter i deras liv.

6. Hur skulle du anpassa en instruerande text för olika målgrupper, som barn och vuxna?
Eleverna ges möjlighet att diskutera anpassningsförmåga och förståelse för publiken.

7. Diskutera skillnaden mellan att skriva korta och långa instruktioner. Vilken påverkan har detta på läsarens förståelse?
Genom att reflektera över textens längd ger denna fråga djupare insikt i läsarkommunikation.

8. Resonera kring hur feedback från kamrater kan hjälpa till att förbättra en instruerande text.
Eleverna får möjlighet att tänka på hur samarbetet kan påverka deras skrivande.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar. Resonerande frågor: 3 poäng per rätt och fullständig resonemang. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.