En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Instruerande texter

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Instruerande texter

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets innehåll är kopplat till läroplanens centrala innehåll i svenska för årskurs 6 och omfattar bland annat:

  • Olika typer av texter och deras uppbyggnad
  • Skriva texter med ett klart syfte och en tydlig struktur
Kunskapskrav

Provet kommer att relatera till följande kunskapskrav:

  • Eleven kan skriva olika typer av texter med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Eleven kan ge exempel på instruktioner och reflektera över hur de kan struktureras.
Prov
Faktafrågor
  1. Vad är syftet med en instruerande text?
    • a) Att underhålla
    • b) Att informera och vägleda
    • c) Att skildra en berättelse
    • d) Att övertyga
  2. Vad kännetecknar en bra instruktion?
    • a) En lång och svårläst text
    • b) Tydliga steg och ett enkelt språk
    • c) Många personliga åsikter
    • d) Ingen struktur
  3. Vilken av följande texter är INTE en instructiv text?
    • a) Recept
    • b) Bruksanvisning
    • c) Roman
    • d) Handbok
  4. Vad bör du alltid börja en instruerande text med?
    • a) En tydlig översikt av vad som ska göras
    • b) En lång inledning
    • c) En personlig berättelse
    • d) En beskrivning av ämnet
  5. Hur kan du bäst strukturera en instruktion?
    • a) I en slumpmässig ordning
    • b) I en numrerad lista
    • c) I stycken utan rubriker
    • d) Med svåra ord
  6. Vad kan vara ett bra hjälpmedel när du skriver en instruktion?
    • a) Att använda metaforer
    • b) Att rita bilder som stöd
    • c) Att vara otydlig
    • d) Att skriva så mycket som möjligt
  7. Vilken av följande komponenter är viktig i en bruksanvisning?
    • a) Säkerhetsinformation
    • b) Personliga reflektioner
    • c) En lång historia
    • d) Inga bilder
  8. Vad är en viktig aspekt av målsättningen i en instruktion?
    • a) Att det ska vara roligt
    • b) Att det ska vara lätt att följa
    • c) Att det ska vara komplicerat
    • d) Att det ska vara kort
  9. Vilken ton bör en instruerande text ha för att vara effektiv?
    • a) Informell och humoristisk
    • b) Tydlig och formell
    • c) Mjuk och vag
    • d) Kritiskt och negativt
  10. Vilken stil är vanlig i instruerande texter?
    • a) Lyrisk och poetisk
    • b) Historisk och berättande
    • c) Direkt och enkel
    • d) Fantasifull och abstrakt
Resonerande frågor
  1. Resonera kring vikten av tydlighet i en instruerande text. Vilka konsekvenser kan bristande tydlighet få?
  2. Hur kan man anpassa en instruktion för olika målgrupper, och varför är detta viktigt?
  3. Diskutera hur bilder och grafiska element kan förstärka en instruerande text. Ge exempel på deras funktion.
  4. Vad innebär det att skriva en instruktion med ett klart syfte? Ge konkreta exempel.
  5. Utvärdera skillnaderna mellan olika typer av instruerande texter (t.ex. recept, bruksanvisningar). Vad kännetecknar dem?
  6. Diskutera hur interaktivitet kan öka effektiviteten i instruktioner. Hur kan detta implementeras?
  7. Resonera kring det ansvar som författaren av en instruktion har gentemot läsaren.
Bedömning

Provet bedöms med totalt 20 poäng.

  • Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng)
  • Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 14 poäng)

Krav för betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)