Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Interjektioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om interjektioner, deras funktion och användning i språket. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan identifiera interjektioner och använda dem korrekt för att uttrycka känslor i både skrift och tal.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om interjektioner, deras funktion och hur de används i språket för att uttrycka känslor, reaktioner och hälsningar.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på interjektioner och använda dem korrekt i meningar för att förstärka känslor och reaktioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ord är en interjektion?
- A. Katt
- B. Bil
- C. Oj!
- D. Stol
2. Vilken funktion har interjektioner i språket?
- A. Att uttrycka känslor och reaktioner
- B. Att beskriva objekt
- C. Att ge instruktioner
- D. Att berätta om fakta
3. Vilken av följande är en ljudhärmande interjektion?
- A. Usch!
- B. Bang!
- C. Ja!
- D. Nej!
4. Vilken interjektion skulle du använda för att uttrycka överraskning?
- A. Fy!
- B. Wow!
- C. Nej!
- D. Hej!
5. Vad skulle man oftast använda en interjektion för?
- A. Att ställa frågor
- B. Att uttrycka känslor
- C. Att ge information
- D. Att skriva berättelser
6. Vilken av följande är en känslointerjektion?
- A. Brr!
- B. Smack!
- C. Ja!
- D. Brum!
7. Vilket av följande exempel visar användning av interjektion i en mening?
- A. Oj, jag glömde nycklarna!
- B. Jag ser en bil.
- C. Det är soligt ute.
- D. Hon arbetar hårt.
8. Hur placerar man en interjektion i en mening?
- A. Endast i början
- B. Var som helst
- C. Endast i slutet
- D. Ofta efter ett namn
9. Vad kan interjektioner göra i en text?
- A. Förklara fakta
- B. Göra texten tråkig
- C. Lägga till känsla
- D. Reducera orden
10. Interjektioner används oftast för att?
- A. Uttrycka stämningar
- B. Göra texter långa
- C. Förklara regler
- D. Sammanfatta information
11. Exemplet “usch!” visar vilken typ av interjektion?
- A. Ljudhärmande
- B. Känslointerjektion
- C. Instruerande
- D. Beskrivande
12. Vilket av följande är inte en interjektion?
- A. Hej!
- B. Stol
- C. Aj!
- D. Hela!
13. Hur kan man använda interjektioner för att förbättra kommunikationen?
- A. Genom att uttrycka klarare känslor
- B. Genom att göra meningar kortare
- C. Genom att öka antal ord
- D. Genom att ge fakta
14. Vilken interjektion skulle du använda vid ett missöde?
- A. Wow!
- B. Aj!
- C. Jaha!
- D. Hej!
15. Hur kan interjektioner placeras för bästa effekt?
- A. Endast i mitten av meningar
- B. Endast i början och slutet
- C. Både i början, mitten och slutet
- D. Aldrig i slutet
Resonerande frågor
1. Beskriv varför interjektioner är viktiga i språket.
Syftet är att ge elever möjlighet att diskutera interjektionernas roll och hur de påverkar kommunikationen.
2. Ge exempel på hur interjektioner kan förändra stämningen i en text.
Här får eleverna visa sin förståelse för hur interjektioner kan påverka läsarens känsla och uppfattning av texten.
3. Jämför känslointerjektioner och ljudhärmande interjektioner. Vad är skillnaden?
Eleverna får bekanta sig med de olika typerna och deras funktioner.
4. Hur skulle du använda interjektioner i en dialog i en berättelse? Ge exempel.
Detta ger eleverna möjlighet att kreativt tänka på hur interjektioner kan påverka karaktärer och dialog.
5. Diskutera hur interjektioner kan stärka argument i en debatt.
Syftet är att få elever att reflektera över hur interjektioner kan användas i ett retoriskt sammanhang.
6. Vilket är ditt bästa exempel på en interjektion och varför?
För att eleverna ska ge personliga erfarenheter och exempel kring interjektioner.
7. Rimma samman användandet av flera interjektioner. Kan de vara effektiva tillsammans?
Här får eleverna reflektera över kreativiteten i språket och hur interjektioner kan kombineras.
8. Hur kan vi i klassrummet skapa en positiv stämning med hjälp av interjektioner?
Syftet är att uppmuntra elever att tänka på praktisk tillämpning av interjektioner i sociala och akademiska sammanhang.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).