Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Svenska – Maria Gripes verk och teman

Provkonstruction

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Litteratur: Maria Gripes verk och teman

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga kring Maria Gripes liv och verk, samt deras förmåga att reflektera över teman och stil i hennes litteratur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Lektionens syfte är att utforska Maria Gripes liv och verk, samt att analysera teman och stil i hennes litteratur. Eleverna ska reflektera över hur Grip förmedlar känslor, verklighet och fantasi i sina berättelser.”

Kunskapskrav

”Eleven kan läsa och analysera skönlitterära texter och återge sina tankar och känslor kring dessa. Eleven kan också beskriva karaktärer och teman samt relatera litteraturen till sin egen livserfarenhet.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande böcker är skriven av Maria Grip?
A) Mumin på äventyr
B) Pippi Långstrump
C) Skuggan över stenbänken
D) Emil i Lönneberga
C)

2. Vad handlar “Skuggan över stenbänken” huvudsakligen om?
A) En flickas upplevelser i en magisk värld
B) En pojke som bor på en bondgård
C) Ett osynligt barn som söker sin plats
D) En flickas kamp för att förstå sig själv
A)

3. Vilket tema är central i Gripes verk?
A) Politik och samhälle
B) Vänskap och identitet
C) Krig och fred
D) Historia och mytologi
B)

4. Vad är en karaktärsanalys?
A) En sammanställning av bokens kapitel
B) En djupgående studie av en karaktärs egenskaper och utveckling
C) En beskrivning av bokens handling
D) En jämförelse mellan olika böcker
B)

5. Vilken egenskap har huvudpersonen i “Skuggan över stenbänken”?
A) Hon är alltid glad
B) Hon är introvert och fundersam
C) Hon är impulsiv och oansvarig
D) Hon är rik och bortskämd
B)

6. Hur skildrar Grip känslor i sina berättelser?
A) Genom att använda humor
B) Genom att ignorera dem
C) Genom att beskriva dem noggrant
D) Genom att göra dem osynliga
C)

7. Vad är ett centralt tema i Gripes berättelser?
A) Natur och miljö
B) Konflikter och strider
C) Fantasi och verklighet
D) Historiska händelser
C)

8. Vad är syftet med diskussionen om karaktärer?
A) Att skriva en sammanfattning
B) Att analysera och förstå karaktärernas roller i berättelsen
C) Att dela ut betyg
D) Att skapa en karaktär själva
B)

9. Vilken känsla förmedlar ofta Maria Grip i sina verk?
A) Skepticism
B) Lycka
C) Melankoli
D) Apati
C)

10. Vad betyder det att reflektera över en text?
A) Att bara läsa den
B) Att tänka på dess betydelse och budskap
C) Att memorera den
D) Att kritisera den utan analys
B)

11. Vilket av följande teman kan man koppla till dagens samhälle?
A) Antikens berättelser
B) Identitet och vänskap
C) Rymdresor
D) Utomjordiska liv
B)

12. Vad var en viktig aspekt av Gripes skrivstil?
A) Kortfattad och koncis
B) Detaljerad och levande
C) Tråkig och monotont
D) Skrivs på vers
B)

13. Vilken berättarteknik används ofta av Grip?
A) Ickelinjära berättelser
B) Berättande i första person
C) Tredje person med allvetande berättare
D) Minnen och flashbacks
C)

14. Hur relaterar Gripes teman till barn och ungas liv?
A) De är alltid orealistiska
B) De kan vara relevanta och aktuella
C) De handlar endast om vuxna
D) De är helt föråldrade
B)

15. Vid vilken tidpunkt brukar karaktärerna i Gripes verk växa?
A) Vid slutet av boken
B) När de inte får som de vill
C) Under hela berättelsen genom konflikter och utmaningar
D) Aldrig
C)

Resonerande frågor

1. Hur påverkar Maria Gripes stil och språk berättelsens känslor?
Syftet är att eleverna visar djup förståelse för hur stil påverkar läsarens upplevelse.

2. Vilka teman i Gripes böcker relaterar mest till dagens ungdom, och hur?
Denna fråga gör att eleverna reflekterar över samtida frågor och deras relation till litteraturen.

3. Hur skulle berättelsen förändras om en annan karaktär fick huvudrollen?
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på karaktärernas betydelse i berättelsen.

4. Vilka egenskaper gör en karaktär minnesvärd, enligt somliga av Gripes karaktärer?
Syftet är att eleverna drar paralleller mellan karaktärer och verkliga personer.

5. Hur använder Grip fantasi för att blanda verklighet och magi?
Denna fråga ger elever möjlighet att demonstrera analysförmåga och kreativt tänkande.

6. Vad kan vi lära av de teman som presenteras i Gripes böcker?
Denna frågeställning uppmanar till reflektion om livsläxor och relationer.

7. Hur framhäver Grip karaktärsutveckling genom konflikter?
Eleverna ska analysera karaktärernas utvecklingsprocess och dess betydelse.

8. På vilket sätt kan vi använda lärdomar från Gripes verk i vår egen livssituation?
Frågan uppmanar eleverna att koppla litteratur till personlig erfarenhet och livets realiteter.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktadelen ger max 15 poäng, och resonerande frågor ger max 15 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp