En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Muntlig kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Muntlig kommunikation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att samtala och kommunicera muntligt, samt att utvärdera deras kunskaper och färdigheter i att förbereda och genomföra muntliga presentationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll syftar till att eleverna ska utveckla sin förmåga att samtala och kommunicera muntligt i olika sammanhang. Detta inkluderar att förbereda och genomföra muntliga presentationer, anpassa språk och innehåll efter syfte och mottagare samt använda stödord och bilder för att förtydliga sina budskap.

Kunskapskrav

Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalen. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en viktig del av en muntlig presentation?

A) Problemlösning

B) Sammanfattning

C) Inledning, huvuddel, avslutning

D) Beskrivning

2. Vilken komponent är viktig för att engagera publiken under presentationen?

A) Reklam

B) Forskning

C) Kroppsspråk

D) Statistik

3. Hur kan du anpassa din presentation till din publik?

A) Genom att använda många ord

B) Genom att inkludera egna åsikter

C) Genom att tänka på åldern, intressen och förkunskaper

D) Genom att läsa rakt ur manus

4. Vad är en bra fråga att ställa efter en presentation?

A) När är nästa presentation?

B) Vad tyckte du var mest intressant?

C) Vad förberedde du för ämnen?

D) Hur lång var presentationen?

5. Vilka hjälpmedel kan du använda i en presentation?

A) Endast papper

B) Bilder, stödord, PowerPoint

C) Ingen hjälp

D) Musik

6. Varför är feedback viktigt efter en presentation?

A) För att veta vad som kan förbättras

B) För att få mer beröm

C) För att öka nervositeten

D) För att skapa förvirring

7. Vilken typ av språk bör du använda i en presentation?

A) Endast fackspråk

B) Anpassat efter mottagaren

C) Komplikategorical språk

D) Inget språk

8. Vad är en fördel med att använda bilder i en presentation?

A) Det tar mer tid

B) Det kan förtydliga budskapet

C) Det gör presentationen längre

D) Det förvirrar publiken

9. Vad menas med en presentationens avslutning?

A) Sammanfatta presentationen

B) Dra en slutsats och tacka för uppmärksamheten

C) Börja om från början

D) Ge ut handouts

10. I vilken situation används muntliga presentationer ofta?

A) Endast i skolan

B) Vid sportevenemang

C) I arbetslivet

D) Vid filmvisningar

11. Vad ska man tänka på när man övar inför en presentation?

A) Hur man ser bra ut

B) Innehållet och framförandet

C) Att läsa rakt ur manus

D) Att alltid vara tyst

12. Vilken roll har respons i en presentation?

A) Respons är oviktig

B) Förbättrar framtida presentationer

C) Räknas inte in

D) Får presentationen att dras ut

13. Vad bör man undvika i en presentation?

A) Att vara entusiastisk

B) Att läsa från papper utan att titta på publiken

C) Att ställa frågor till publiken

D) Att använda exempel

14. När kan kroppsspråk vara särskilt effektivt?

A) När det förstärker det talade budskapet

B) När man är tyst

C) Över telefon

D) Under inledningen som går för länge

15. Hur ofta bör man öva sin presentation?

A) Regelbundet innan den faktiska dagen

B) Endast en gång

C) Aldrig, det räcker med att läsa

D) En dag innan

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur du anpassade ditt språk under presentationen. Varför är det viktigt att anpassa språket efter publikens kunskapsnivå?

Syftet är att eleverna ska förstå betydelsen av målgruppsanpassning i kommunikation.

2. Diskutera hur du använde kroppsspråk för att förstärka ditt budskap. Ge exempel på specifika gester eller hållningar.

Syftet är att eleverna ska kunna analysera och fördjupa sig i sina egna kommunikationsfärdigheter.

3. Vilken feedback fick du och hur tog du till dig den? Hur kan feedback påverka din utveckling som talare?

Syftet är att förstå vikten av att ta emot och hantera feedback konstruktivt.

4. Hur förberedde du dig inför din presentation och vilka verktyg använde du? Varför valde du de verktygen?

Syftet är att uppmuntra eleverna till reflektion kring sin förberedelseprocess.

5. Beskriv en situation då du kände dig nervös inför en presentation. Hur hanterade du dina nervositet och vad lärde du dig av den upplevelsen?

Syftet är att förstå och reflektera över känslor kopplade till att tala inför publik.

6. Vilka strategier använde du för att fånga och hålla publiken intresserad under din presentation?

Syftet är att analysera hur man engagerar sin publik och delar med sig av dessa strategier.

7. Diskutera hur du tror att dina presentationer har förändrats över tid. Vilka aspekter har förbättrats?

Syftet är att sätta fokus på personlig utveckling och framsteg inom kommunikativa färdigheter.

8. Vilka egenskaper anser du är viktiga för en framgångsrik talare? Motivera varför dessa egenskaper är centrala.

Syftet är att eleverna ska reflektera över och identifiera kvaliteter hos framgångsrika talare.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng)

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng)

Poängkrav: E-nivå: 8 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) C-nivå: 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) A-nivå: 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor)