Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Narnia-serien
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga av Narnia-serien, samt deras förmåga att koppla teman och karaktärer till egna erfarenheter och reflektioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna syftar till att läsa och analysera Narnia-serien av C.S. Lewis med fokus på teman som mod, vänskap och kampen mellan gott och ont. Eleverna ska diskutera berättelsens innehåll och reflektera över hur dessa teman relaterar till deras egna upplevelser.
Kunskapskrav
Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap. Eleven kan också aktivt delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken författare skapade Narnia-serien?
A. J.K. Rowling
B. C.S. Lewis
C. C.S. Lewis
D. J.R.R. Tolkien
2. Vad heter det första verket i Narnia-serien?
A. Narnia-jultomten
B. Lejonet, häxan och garderoben
C. Häxan och lejonet
D. Syskonens äventyr
3. Vilka är huvudkaraktärerna i Narnia-serien?
A. Peter, Susan, Edmund och Lucy
B. Peter, Susan, Edmund och Aslan
C. Lucy och Aslan
D. Aslan och häxan
4. Vad representerar Aslan i berättelsen?
A. Rädslan
B. Styrka, mod och rättvisa
C. Vänskap
D. Illusioner
5. Vilket tema är centralt i Narnia-serien?
A. Rivalitet
B. Mod och vänskap
C. Ensamhet
D. Mat
6. Vad händer med syskonen i Narnia?
A. De stannar kvar i Narnia för alltid
B. De växer i mod och ansvar
C. De glömmer allt om Narnia
D. De blir fiender
7. Vilket djur representeras av Aslan?
A. Häst
B. Lejon
C. Tiger
D. Varg
8. Vilket budskap kan man dra från syskonens äventyr?
A. Alle ska kämpa ensamma
B. Att fly till fantasin är viktigt
C. Vänskap och samarbete är avgörande
D. Ingen behöver vara modig
9. Hur hjälper vänskap karaktärerna i berättelsen?
A. Vänskap gör dem svaga
B. Vänskap ger styrka och stöd
C. Vänskap bidrar till konflikter
D. Vänskap är oviktig
10. Vad innebär kampen mellan gott och ont i Narnia?
A. Att alla ska fly
B. Att övervinna ondska tillsammans
C. Att ge upp
D. Att vara egoistisk
11. Vilken plats besöker syskonen först i Narnia?
A. Slottet
B. Garderoben
C. Skogen
D. Havet
12. Hur reagerar syskonen när de först ser Narnia?
A. Med rädsla
B. Med tvivel
C. Med nyfikenhet och förundran
D. Med likgiltighet
13. Vilken av dessa karaktärer är en antagonist i berättelsen?
A. Peter
B. Den vita häxan
C. Aslan
D. Lucy
14. Vilket syfte har C.S. Lewis med att skriva Narnia-serien?
A. Att underhålla utan djup
B. Att utforska teman som mod och vänskap
C. Att skriva enbart för barn
D. Att ge enbart spänning
15. Vad betyder “exit-ticket” i samband med undervisning?
A. En biljett för att lämna klassen
B. En reflektionsfråga vid lektionens slut
C. En uppgift som ska göras hemma
D. En form av prov
Resonerande frågor
1. Hur skulle Narnia-ha sett ut om syskonen inte hade funnits där? Beskriv möjliga konsekvenser och noterade förändringar.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera och resonera kring berättelsens påverkan och vikt.
2. Vilken karaktär hade störst personlig utveckling under berättelsen? Förklara varför.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt och analysera karaktärsutveckling.
3. Hur kan teman som mod och vänskap tillämpas i elevernas egna liv?
Frågan öppnar upp för personlig reflektion och koppling till egna erfarenheter.
4. Diskutera hur C.S. Lewis använder symbolik i sina karaktärer, ge exempel.
Denna fråga ger en djupare insikt i litterära tekniker och uppmuntrar kritiskt tänkande.
5. Hur formar Narnia-serien elevernas förmåga att se konflikten mellan gott och ont?
Frågan syftar till att koppla litteratur till etiska och moraliska diskussioner i verkliga livet.
6. Vilken roll spelar miljön i Narnia för att utveckla berättelsens teman?
Denna fråga utmanar elever att tänka på interaktionen mellan miljö och tema.
7. Vilka paralleller ser du mellan Narnia-serien och verkliga situationer i samhället idag?
Frågan hjälper eleverna att knyta an till aktuella händelser och diskussioner.
8. Hur skulle berättelsen förändras om den berättades från den vita häxans perspektiv?
Denna fråga främjar djupgående analys och kreativt tänkande.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje fråga värderas till maximalt 2 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (med minst 5 poäng från resonerande frågor).