Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Ordkunskap och förståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll med följande citat: “Eleven ska kunna … använda och förstå ord och begrepp i olika sammanhang.”
Kunskapskrav
- “Eleven kan ge exempel på och motivera val av ord och begrepp i skrift och tal.”
- “Eleven kan förklara och använda en del grundläggande språkliga begrepp.”
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder ordet ärva?
- a) Skapa
- b) Ta emot något från en avliden
- c) Förlora
- d) Ge bort
- Vad innebär ordet dyster?
- a) Glad
- b) Sorgsen eller mörk
- c) Varm
- d) Ljuskälla
- Vad betyder en utskällning?
- a) Klapp
- b) Kraftig tillsägelse
- c) Belöning
- d) Fråga
- Vad betyder åtminstone?
- a) Trots allt
- b) Minst
- c) Faktiskt
- d) Vanligtvis
- Vad betyder bortkommen?
- a) Happy
- b) Förlorad
- c) Förtrollad
- d) Slarvig
- Vad betyder förberedde?
- a) Gjord klart inför något
- b) Beskriva
- c) Undersöka
- d) Avbryta
- Vad betyder ansträngde?
- a) Leka
- b) Kämpa eller arbeta hårt
- c) Vila
- d) Avsluta
- Vad innebär annorlunda?
- a) Detsamma
- b) Olika
- c) Lika
- d) Vanligt
- Vad betyder polare?
- a) Fiende
- b) Vän
- c) Kollegor
- d) Främling
- Vad är en karaktär?
- a) Platser
- b) Person eller egenskap
- c) Tid
- d) Berättelse
- Vad betyder outtröttlig?
- a) Oupphörlig, som aldrig ger upp
- b) Trött
- c) Slut
- d) Entusiastisk
- Vad innebär ordet avstånd?
- a) Mellanrum mellan två punkter
- b) Rörelse
- c) Plats
- d) Känsla
Resonerande frågor
- Beskriv i vilka sammanhang du skulle kunna använda ordet ärva.
Syftet med denna fråga är att bedöma elevens förmåga att integrera ordet i olika berättande situationer. - Diskutera hur känslan av att vara bortkommen kan påverka en persons beslut och handlingar.
Här får eleven möjlighet att visa förståelse för hur känslor kan forma människors beteenden. - Ge exempel på hur lekar med polare kan visa en annorlunda sida av en person.
Frågan möjliggör att eleven utforskar sociala interaktioner och deras betydelse. - Reflektera över en situation där en utskällning kan vara berättigad. Vad kan vara konsekvenserna?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring beteenden och deras utfall. - Sångtexter och litteratur använder ofta ord som dyster för att förmedla känslor. Ge exempel och förklara.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera språkliga uttryck i kulturella sammanhang.
Bedömning
Provets poängfördelning är följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 12 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 15 poäng)
För betyg:
- E: Minst 8 poäng (varav 0 från resonerande frågor)
- C: Minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor)