Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Svenska – Ordkunskap och förståelse

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Ordkunskap och förståelse

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll med följande citat: “Eleven ska kunna … använda och förstå ord och begrepp i olika sammanhang.”

Kunskapskrav
  • “Eleven kan ge exempel på och motivera val av ord och begrepp i skrift och tal.”
  • “Eleven kan förklara och använda en del grundläggande språkliga begrepp.”

Prov

Faktafrågor
  1. Vad betyder ordet ärva?
    • a) Skapa
    • b) Ta emot något från en avliden
    • c) Förlora
    • d) Ge bort
  2. Vad innebär ordet dyster?
    • a) Glad
    • b) Sorgsen eller mörk
    • c) Varm
    • d) Ljuskälla
  3. Vad betyder en utskällning?
    • a) Klapp
    • b) Kraftig tillsägelse
    • c) Belöning
    • d) Fråga
  4. Vad betyder åtminstone?
    • a) Trots allt
    • b) Minst
    • c) Faktiskt
    • d) Vanligtvis
  5. Vad betyder bortkommen?
    • a) Happy
    • b) Förlorad
    • c) Förtrollad
    • d) Slarvig
  6. Vad betyder förberedde?
    • a) Gjord klart inför något
    • b) Beskriva
    • c) Undersöka
    • d) Avbryta
  7. Vad betyder ansträngde?
    • a) Leka
    • b) Kämpa eller arbeta hårt
    • c) Vila
    • d) Avsluta
  8. Vad innebär annorlunda?
    • a) Detsamma
    • b) Olika
    • c) Lika
    • d) Vanligt
  9. Vad betyder polare?
    • a) Fiende
    • b) Vän
    • c) Kollegor
    • d) Främling
  10. Vad är en karaktär?
    • a) Platser
    • b) Person eller egenskap
    • c) Tid
    • d) Berättelse
  11. Vad betyder outtröttlig?
    • a) Oupphörlig, som aldrig ger upp
    • b) Trött
    • c) Slut
    • d) Entusiastisk
  12. Vad innebär ordet avstånd?
    • a) Mellanrum mellan två punkter
    • b) Rörelse
    • c) Plats
    • d) Känsla
Resonerande frågor
  1. Beskriv i vilka sammanhang du skulle kunna använda ordet ärva.
    Syftet med denna fråga är att bedöma elevens förmåga att integrera ordet i olika berättande situationer.
  2. Diskutera hur känslan av att vara bortkommen kan påverka en persons beslut och handlingar.
    Här får eleven möjlighet att visa förståelse för hur känslor kan forma människors beteenden.
  3. Ge exempel på hur lekar med polare kan visa en annorlunda sida av en person.
    Frågan möjliggör att eleven utforskar sociala interaktioner och deras betydelse.
  4. Reflektera över en situation där en utskällning kan vara berättigad. Vad kan vara konsekvenserna?
    Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring beteenden och deras utfall.
  5. Sångtexter och litteratur använder ofta ord som dyster för att förmedla känslor. Ge exempel och förklara.
    Detta ger eleverna möjlighet att analysera språkliga uttryck i kulturella sammanhang.
Bedömning

Provets poängfördelning är följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 12 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 15 poäng)

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng (varav 0 från resonerande frågor)
  • C: Minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp
×