Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Partiklar
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper om partiklar, deras funktion och hur de används för att modifiera betydelsen av andra ord i meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om partiklar, deras funktion och hur de används för att modifiera och förtydliga betydelsen av verb, adjektiv och andra ord i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på partiklar och använda dem korrekt för att förändra betydelsen av andra ord i sina egna meningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en partikel?
- A. Katt
- B. Snabb
- C. Inte
- D. Spel
2. Vad händer med betydelsen av en mening när man lägger till en partikel?
- A. Den kan bli mer nyanserad
- B. Den försvinner helt
- C. Den blir alltid längre
- D. Den kan aldrig förändras
3. I meningen “Han är ju snäll” vilken ordklass är “ju”?
- A. Verb
- B. Substantiv
- C. Partikel
- D. Adjektiv
4. Vilken partikel kan användas för att förneka något?
- A. Bara
- B. Inte
- C. Också
- D. Ju
5. Vad kallar vi den betydelse som partiklar ger till verb och adjektiv?
- A. Modifiering
- B. Nyans
- C. Förklaring
- D. Förstärkning
6. Välj den mening som innehåller en partikel:
- A. Hon springer snabbt.
- B. Jag gillar inte äpplen.
- C. Han har en bok.
- D. De pratar alltid.
7. I meningen “Hon vill ju gå ut” vad betyder partikeln “ju”?
- A. Den skapar förvirring
- B. Den ger en bekräftelse
- C. Den förnekar något
- D. Den ändrar betydelsen helt
8. Vilken av följande meningar är korrekt med användning av en partikel?
- A. Jag kan gå inte.
- B. Jag kan inte gå.
- C. Gå jag kan inte.
- D. Att gå jag inte kan.
9. I meningen “Det är bara en film” vad gör partikeln “bara”?
- A. Den gör meningen kraftfull
- B. Den begränsar betydelsen
- C. Den förnekar något
- D. Den ändrar tonen helt
10. Vilken funktion har partikeln “också” i en mening?
- A. Den ger en förnekan
- B. Den lägger till information
- C. Den ger en känsla
- D. Den tar bort betydelse
11. Vad beskriver en partikel i en mening?
- A. En handling
- B. Ett namn
- C. En modifiering
- D. En plats
12. I vilket av följande exempel används partikeln korrekt?
- A. Hon är snabbt.
- B. Hon är inte glad.
- C. Han klarar att inte göra det.
- D. Jag göra det inte.
13. Vad kan partiklar hjälpa oss att göra i kommunikationen?
- A. Förändra meningen helt
- B. Utrycka nyanser och känslor
- C. Göra meningarna längre
- D. Göra kommunikationen svårare
14. I meningen “Det är ju dags att gå” vad gör partikeln “ju”?
- A. Den förnekar något
- B. Den förstärker uttalandet
- C. Den förvirrar meningen
- D. Den ändrar betydelsen
15. Vilken betydelse har partikeln “inte” i en mening?
- A. Den lägger till positiv betydelse
- B. Den skapar negativ betydelse
- C. Den gör meningen neutral
- D. Den förvandlar meningen till en fråga
Resonerande frågor
1. Förklara hur partiklar kan förändra betydelsen av en mening. (Syftet är att få eleverna att djupare analysera hur just partiklar påverkar ett budskap.)
2. Diskutera skillnaden mellan en partikel och ett verb. Ge exempel. (Denna fråga uppmuntrar eleverna att konkretisera sina kunskaper om ordklasser.)
3. Hur kan du använda partiklar för att uttrycka känslor i dina meningar? Ge exempel. (Genom denna fråga kan eleverna visa sina kreativa och språkliga färdigheter.)
4. Varför är det viktigt att känna till partiklar när man skriver? (Här uppmanas eleverna att reflektera över språkligt ansvar och tydlighet.)
5. Kan en mening helt ändra betydelse beroende på vilken partikel som används? Diskutera med exempel. (Denna fråga leder till kritiskt tänkande kring språklig nyans och mening.)
6. Hur kan du identifiera partiklar i en text? Vilka ledtrådar använder du? (Syftet är att eleverna ska utveckla sina analysera förmåga och läsförståelse.)
7. Vad menar du att partiklar kan tillföra i ett samtal mellan människor? (Denna fråga ger möjlighet att resonera kring social och kommunikativ del av språket.)
8. Beskriv en situation där användningen av partiklar är avgörande för att förstå innebörden av det som sägs. (Genom denna fråga kan eleverna dela personliga erfarenheter som kopplar till ämnet.)
Bedömning
Provet bedöms utifrån poängsättning där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 2 poäng vardera. Totalt kan 30 poäng uppnås. För betyg E krävs totalt 8 poäng (inklusive minst 1 poäng från resonerande frågor), för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).