Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Litteratur: Pija Lindenbaum och hennes verk
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga av Pija Lindenbaums liv och verk, samt deras förmåga att koppla litteratur till egna livserfarenheter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till läroplanens krav som säger: “Läsa och analysera skönlitterära texter, återge sina tankar och känslor kring dessa och beskriva karaktärer och teman.” samt “Relatera litteraturen till sin egen livserfarenhet.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav omfattar:
“Eleven kan läsa och analysera skönlitterära texter.”
“Återge sina tankar och känslor kring dessa.”
“Beskriva karaktärer och teman.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken bok är Pija Lindenbaum känd för?
A) Kivi och Monsterhund
B) Sagan om de två tornen
C) Harry Potter och De vises sten
D) Samantha och den svarta kattens hemlighet
2. Vad handlar “Kivi och Monsterhund” om?
A) En pojke som reser till en annan planet
B) En flicka och hennes speciella hund
C) En kung som måste rädda sitt rike
D) En katt som får superkrafter
3. Vilket tema är centralt i Pija Lindenbaums böcker?
A) Politik
B) Historia
C) Vänskap
D) Kärlek
4. Vilken egenskap har Kivi?
A) Modlös
B) Modig
C) Långsam
D) Tystlåten
5. Vad är ett kännetecken för Pija Lindenbaums stil?
A) Långa, komplicerade meningar
B) Biografiska inslag
C) Färgglada illustrationer
D) Dager av klassiska författare
6. Hur skildrar Lindenbaum barndomen?
A) Som svår och tråkig
B) Som fylld av fantastiska äventyr
C) Som enbart orolig
D) Som en tid utan fantasi
7. Vilket av följande verk är INTE av Pija Lindenbaum?
A) Mumin och det osynliga barnet
B) Kivi och Monsterhund
C) Samantha och den svarta kattens hemlighet
D) Kattresan
8. Vilka karaktärer bör enligt avsnittet analyseras i grupp?
A) Historiska personer
B) Karaktärer från Lindenbaums böcker
C) Djur i naturen
D) Kända superhjältar
9. Vad är syftet med avslutande reflektion?
A) Diskutera historiska händelser
B) Dela insikter om karaktärer
C) Skapa nya berättelser
D) Göra en skrivuppgift
10. Vilken typ av frågor uppmanas eleverna att relatera till?
A) Frågor om relationer och rädslor
B) Frågor om algebra
C) Frågor om djur
D) Frågor om resor
11. Vilken känsla ska eleverna uttrycka i sina analyser?
A) Tankar och känslor
B) Enbart fakta
C) Historiska data
D) Matematiska beräkningar
12. Vilket av följande är viktigt i Pija Lindenbaums berättelser?
A) Komplexa moraliska dilemman
B) Enkla, barnvänliga teman
C) Tunga filosofiska koncept
D) Detaljerade historische faktabokningar
13. Hur kommer eleverna att diskutera sina karaktärer?
A) En och en
B) I grupper
C) I par
D) På lediga stunder
14. Vad ska eleverna ge exempel på under reflektionen?
A) Teman från Lindenbaums böcker i sina liv
B) Resor de har gjort
C) Matematiska problem
D) Olika sporter
15. Vad handlar en exit-ticket om?
A) Att gå ut tidigt
B) Reflektion över vad man lärt sig
C) Att lämna in läxor
D) Att svara på provet
Resonerande frågor
1. Vad anser du är det mest unika med Pija Lindenbaums illustrationer?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och diskutera visuella element i hennes verk.
2. Hur kan Kivi relateras till barns verkliga liv?
Frågan ger elever möjlighet att koppla fiktiva karaktärer till verkligheten.
3. Vilket budskap tror du Pija Lindenbaum vill förmedla genom sina berättelser?
Genom att resonera kring budskapet visar eleverna djupare förståelse.
4. Hur påverkar Pija Lindenbaums stil läsarens upplevelse av berättelserna?
Eleverna får chans att reflektera över stil och dess inverkan på läsning.
5. Vilken är din favoritkaraktär i hennes böcker och varför?
Detta ger utrymme för personlig reflektion och djupare analys.
6. På vilket sätt speglar Lindenbaums verk kulturella och sociala frågor i dagens samhälle?
Genom att diskutera ämnen utanför boken visar eleverna bredare förståelse.
7. Hur kan litteratur fungera som ett verktyg för att förstå sina egna känslor?
Syftet är att ge elever möjlighet att knyta personlig ansvar och litteratur.
8. Vilken betydelse har vänskap som tema i Pija Lindenbaums verk?
Elever uppmanas att analysera teman och dess betydelse i liv och litteratur.
Bedömning
Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger 5 poäng vardera (max 40 poäng). För att uppnå betyg:
- E: Minst 8 poäng (3 poäng från resonerande frågor)
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)