Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Pippi Långstrump

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att läsa och förstå skönlitteratur samt att diskutera och analysera innehållet i berättelsen om Pippi Långstrump.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet syftar till att eleverna ska arbeta med skönlitteratur och kunna läsa och förstå berättelsen om Pippi Långstrump, dess teman, karaktärer och språkbruk, samt diskutera dessa aspekter i grupp och skriva enkla texter om läsningen.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och återge huvuddragen i skönlitterära texter och göra enkla tolkningar av handling och budskap. Eleven kan också delta i samtal om innehållet och ställa frågor om texten.

Prov

Faktafrågor

1. Vem är författaren till Pippi Långstrump?

A) Selma Lagerlöf

B) Astrid Lindgren

C) Moa Martinson

D) Mari Sandoz

2. Vad är Pippis mest utmärkande egenskap?

A) Hon är stark

B) Hon är blyg

C) Hon är tystlåten

D) Hon är osäker

3. Var bor Pippi?

A) I ett barnhem

B) I en villa

C) I en hydda

D) I ett slott

4. Vad gör Pippi med sin häst?

A) Rider till skolan

B) Har honom i sitt rum

C) Lånar ut honom

D) Ger honom bort

5. Vilka är Pippis vänner?

A) Emil och Ida

B) Tommy och Annika

C) Karlsson och Bananen

D) Lotta och Lena

6. Vilken typ av äventyr har Pippi?

A) Fantastiska och absurd

B) Dödliga

C) Tråkiga

D) Historiska

7. Vad tycker Pippi om vuxna?

A) Hon respekterar dem mycket

B) Hon gillar dem

C) Hon bryr sig inte om dem

D) Hon vill bli en vuxen

8. Vem är Pippis pappa?

A) En kung

B) En rörmokare

C) En fiskare

D) En snickare

9. Vilken känsla förmedlas oftast i berättelserna om Pippi?

A) Glädje

B) Sorg

C) Rädsla

D) Leddsenhet

10. Vad har Pippi för förmåga?

A) Att flyga

B) Att trolla

C) Övermänsklig styrka

D) Att läsa tankar

11. Vad gör Pippi när hon har tråkigt?

A) Hon går hem

B) Hon hittar på nya äventyr

C) Hon pratar med vuxna

D) Hon stannar still

12. Vilken relation har Pippi till barnen i grannskapet?

A) Hon ignorerar dem

B) De är hennes vänner

C) Hon är rädd för dem

D) Hon ser ner på dem

13. Vad symboliserar Pippi Långstrump i berättelsen?

A) Ordning och disciplin

B) Traditioner

C) Frihet och självständighet

D) Rättvisa

14. Vad gör de andra barnen när de träffar Pippi första gången?

A) De blir rädda

B) De är nyfikna

C) De går därifrån

D) De börjar gråta

15. Vad är en viktig lärdom från Pippi Långstrump?

A) Att alltid lyda vuxna

B) Att vara sig själv

C) Att vara försiktig

D) Att alltid vara duktig i skolan

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Pippi Långstrump skiljer sig från andra barn i böckerna. Motivera dina svar.

Syftet är att se hur väl eleverna kan jämföra karaktärer och deras egenskaper.

2. Vilka teman ser du i berättelsen om Pippi Långstrump? Hur påverkar dessa teman din upplevelse av berättelsen?

Frågan ger möjlighet att eleverna kan visa förståelse för djupare teman och deras betydelse.

3. Beskriv hur Pippis karaktär kan inspirera barn i dagens samhälle. Ge exempel.

This gives students an opportunity to connect literature to modern life and values.

4. Hur skulle berättelsen om Pippi Långstrump förändras om hon hade vuxna som bestämde över henne? Diskutera vad som skulle vara annorlunda.

Eleverna får chansen att spekulera och analysera konsekvenser av olika karaktärsdrag.

5. Varför tror du att Pippi Långstrump fortfarande är populär bland barn idag? Motivera ditt svar.

Ger möjlighet för eleverna att reflektera över litteraturens samtida relevans.

6. Finns det något du skulle vilja förändra i berättelsen om Pippi? Vad och varför?

Eleverna får chansen att uttrycka sina känslor och idéer om berättelsen.

7. Hur relaterar Pippi Långstrump till begreppen frihet och självständighet? Ge exempel från texten.

Detta ger eleverna möjlighet att analysera viktiga begrepp i samband med karaktären.

8. Vilket budskap vill du säga att berättelsen om Pippi förmedlar? Använd exempel för att stödja ditt påstående.

Syftet är att få eleverna att formulera och motivera sina åsikter utifrån textavsnitt.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng var och resonerande frågor 3 poäng var.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).