Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Pronomen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om pronomen, deras olika typer och hur de korrekt används i meningar för att förbättra språket.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om pronomen, deras olika typer och hur de används för att ersätta substantiv i meningar för att undvika upprepningar.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på pronomen och använda dem korrekt i meningar för att förtydliga och variera sitt språk.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett personligt pronomen?
A) Vår
B) Sig
C) Han
D) Din

2. Vad kallas pronomen som visar ägande?
A) Reflexiva pronomen
B) Possessiva pronomen
C) Personliga pronomen
D) Relativa pronomen

3. Vilket pronomen kan vi använda istället för “jag”?
A) Han
B) Vi
C) Mig
D) Du

4. Ge ett exempel på ett reflexivt pronomen.
A) Du
B) Sig
C) Hennes
D) De

5. Vilket pronomen används ofta för att undvika upprepningar av substantiv?
A) Jag
B) Din
C) Det
D) De

6. Vad är ett exempel på ett personligt pronomen?
A) Hon
B) Er
C) Vår
D) Hans

7. Vilket pronomen används för att hänvisa till något som ägs av “dig”?
A) Min
B) Din
C) Hennes
D) Sig

8. Vilket av följande är ett exempel på reflexiva pronomen?
A) De
B) Ni
C) Oss
D) Han

9. Vad kallas pronomen som används för att referera tillbaka till subjektet i meningen?
A) Possessiva pronomen
B) Relativa pronomen
C) Reflexiva pronomen
D) Personliga pronomen

10. Vilket pronomen kan användas istället för “Jessica”?
A) Han
B) Henne
C) Det
D) Hon

11. Vad är ett exempel på ett possessivt pronomen?
A) Sig
B) Min
C) De
D) Jag

12. Vilket pronomen skulle du använda för att ersätta “barnen”?
A) Jag
B) Du
C) De
D) Honom

13. Vad gör pronomen för språket?
A) Gör det mer komplicerat
B) Inga fördelar
C) Gör det mer varierat
D) Tar bort meningar

14. Vilket pronomen kan användas för att referera till en grupp personer?
A) Du
B) Jag
C) Vi
D) Dig

15. Hur kan du beskriva ett reflexivt pronomen?
A) Det refererar tillbaka till subjektet
B) Det visar ägande
C) Det ersätter substantiv
D) Det används vid frågor

Resonerande frågor

1. Förklara varför det är viktigt att använda pronomen i skrift.
Syftet är att eleverna ska reflektera över hur pronomen förbättrar språket och gör det mer flytande.

2. Diskutera skillnaderna mellan personliga och possessiva pronomen.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för de olika typerna av pronomen.

3. Ge exempel på en mening där ett reflexivt pronomen används och förklara dess funktion.
Eleverna uppmanas att inte bara ge exempel utan också beskriva varför det används på det sättet.

4. Reflektera över hur du kan förbättra dina texter genom att använda olika pronomen.
Genom detta kan eleverna tänka på sin egen skrivprocess och hur den kan varieras.

5. I vilka sammanhang kan användningen av pronomen leda till oklarhet?
Denna fråga pressar eleverna att tänka kritiskt och analysera användningen av pronomen.

6. Beskriv en situation där du skulle använda reflexiva pronomen i ditt eget liv.
Eleverna ges chansen att koppla teori till praktik och ge personliga exempel.

7. Hur kan pronomen påverka förståelsen av en berättelse?
Denna fråga öppnar för diskussion om hur språkets variationer kan påverka läsarens upplevelse.

8. Ge tre exempel på hur du kan använda pronomen i en berättelse.
Här ges eleverna tillfälle att konkretisera de teoretiska kunskaperna i praktisk användning.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande system:

  • Faktafrågorna: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan eleverna få 15 poäng från faktafrågorna.
  • Resonerande frågorna: Varje korrekt och välformulerad resonering ger 2 poäng. Totalt kan eleverna få 16 poäng från resonerande frågor.

För att erhålla betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.