Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Reflexiva pronomen
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av reflexiva pronomen, deras funktion och användning i svenska språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om reflexiva pronomen, deras funktion och hur de används för att referera tillbaka till subjektet i en mening.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på reflexiva pronomen och använda dem korrekt i meningar för att ge tydlighet om vem som utför handlingen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett reflexivt pronomen?
A) Han
B) Dem
C) Vi
D) Sig
2. Vilken mening innehåller ett reflexivt pronomen?
A) Jag såg mig i spegeln.
B) Hon gav boken till mig.
C) De gick till skolan.
D) Vi spelar fotboll.
3. Vad är funktionen av reflexiva pronomen?
A) Att referera till en annan person.
B) Att referera tillbaka till subjektet i meningen.
C) Att uttrycka tid.
D) Att beskriva ett objekt.
4. Vilket av följande är inte en reflexiv pronomen?
A) Dem
B) Sig
C) Mig
D) Os
5. I vilken av följande meningar används reflexiva pronomen korrekt?
A) Hon klipper dem på fredag.
B) Vi såg er i parken.
C) Han klipper sig själv.
D) De hörde mig passa bollen.
6. Vilket ord ska fyllas i för att göra meningen korrekt: “Han klär ______ innan festen.”
A) Vi
B) Sig
C) Er
D) Sig själv
7. Vilken av följande meningar visar en korrekt användning av reflexivt pronomen?
A) Du ser dem<|vq_7865|>B) Jag ger han boken.
C) Hon berättade för sig själv.
D) De lånade mig pengar.
8. Vilket av följande reflexiva pronomen betyder “oss”?
A) Mig
B) Dig
C) Oss
D) Sig
9. I meningen “De klär på sig” refererar “sig” tillbaka till:
A) De
B) Hon
C) Tjejerna
D) Pojkarna
10. Vilken av följande alternativ är en korrekt fras med reflexivt pronomen?
A) Att klä på sig
B) Att spela för dem.
C) Att ge mig presenten.
D) Att låna deras bok.
11. Vad är skillnaden mellan reflexiva pronomen och personliga pronomen?
A) Reflexiva pronomen refererar till objekt.
B) Reflexiva pronomen refererar tillbaka till subjektet.
C) Personliga pronomen används inte i meningar.
D) Båda är samma sak.
12. Vilken fras är ett exempel på reflexivt pronomen?
A) Att ge mig själv en present.
B) Att tvätta sig.
C) Att föra dem hem.
D) Att hjälpa er.
13. I meningen “Vi klipper oss” refererar “oss” till:
A) Vi
B) Du
C) De
D) Jag
14. Hur används reflexiva pronomen för att undvika förvirring?
A) Genom att förtydliga vem som gör något.
B) Genom att referera tillbaka till subjektet.
C) Genom att ersätta alla pronomen.
D) Genom att använda fler ord.
15. Vilket pronomen kan inte användas reflexivt?
A) Dem
B) Mig
C) Sig
D) Er
Resonerande frågor
1. Förklara varför reflexiva pronomen är viktiga att använda i tal och skrift.
Syftar till att få eleverna att reflektera över språkets tydlighet och funktion.
2. Diskutera en situation där användningen av reflexiva pronomen kan förändra meningen i en mening.
Ger eleverna möjlighet att visa förståelse för hur språket påverkas av pronomenens användning.
3. Ge exempel på olika meningar med och utan reflexiva pronomen och diskutera skillnaderna.
Uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och analys av språkbruk.
4. Hur kan reflexiva pronomen användas i berättande texter?
Låter eleverna utforska och koppla grammatiska strukturer till kreativt skrivande.
5. Reflektera över egna erfarenheter där reflexiva pronomen har skapat förvirring. Vad lärde du dig av det?
Ger eleverna möjlighet att koppla personlig erfarenhet till språkliga koncept.
6. Hur skulle du förklara reflexiva pronomen för en yngre elev?
Uppmanar eleverna att tänka på sin lärandeprocess och förmåga att kommunicera.
7. Vilken roll spelar reflexiva pronomen i dagligt tal jämfört med skrift?
Gör det möjligt för eleverna att jämföra olika kommunikationsformer.
8. Diskutera hur reflexiva pronomen kan bidra till att skapa en mer nyanserad förståelse av handlingar i en berättelse.
Främjar djupare tankar om språkliga nyanser och narrativ struktur.
Bedömning
Faktafrågor ger sammanlagt 15 poäng. Resonerande frågor ger sammanlagt 8 poäng. Totalt kan eleven uppnå 23 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, varav minst 1 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.