En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Sammansatta substantiv

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Sammansatta substantiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om sammansatta substantiv, deras bildande och användning i meningar. Provets fokus ligger på att se hur väl eleverna kan identifiera, konstruera och använda sammansatta substantiv korrekt i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om sammansatta substantiv, deras bildande och hur de används för att skapa nya betydelser.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på sammansatta substantiv och använda dem korrekt i meningar för att beskriva föremål, personer eller begrepp.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett sammansatt substantiv?
A. Ett substantiv som har ett lånord.
B. Ett substantiv som bildas av två eller flera ord.
C. Ett substantiv som är ett adjektiv.
D. Ett substantiv som bildas genom att kombinera två eller flera ord.

2. Vilket av följande är ett sammansatt substantiv?
A. Skola
B. Skolbok
C. Lärarinna
D. Fika

3. Hur bildar man ett sammansatt substantiv?
A. Genom att sätta ihop substantiv.
B. Genom att sätta ihop adjektiv.
C. Genom att sätta ihop verb.
D. Genom att använda prepositioner.

4. Vilket ord ska ha bindestreck?
A. Huvudbok
B. Snö-blomma
C. Monitor
D. Barnskötare

5. Varför är sammansatta substantiv viktiga i språket?
A. De skapar förvirring.
B. De är svåra att förstå.
C. De hjälper till att skapa mer precisa och effektiva uttryck i språket.
D. De används bara i tal.

6. Vad är funktionen av ett sammansatt substantiv?
A. Att förlänga meningar.
B. Att skapa nya betydelser.
C. Att göra språket svårare.
D. Att förklara adjektiv.

7. Vad beskriver ett sammansatt substantiv?
A. En handling.
B. En plats.
C. En sak, person eller begrepp.
D. Ett tillstånd.

8. Vilket ord är inte ett exempel på ett sammansatt substantiv?
A. Fjärrkontroll
B. Kattsand
C. Köpcentrum
D. Vacker

9. Kan ett sammansatt substantiv bestå av fler än två ord?
A. Ja, det kan det.
B. Nej, det kan bara vara två ord.
C. Nej, det ska alltid vara ett ord.
D. Ja, men bara i vissa fall.

10. Vad kallas första delen av ett sammansatt substantiv?
A. Huvudord
B. Bestämning
C. Subjekt
D. Adverbial

11. Vad menas med “skolväg”?
A. Väg till skolan.
B. En väg där skolor finns.
C. En väg för lärare.
D. Väg för elever.

12. Vilket av följande användningar är korrekt?
A. Jag köpte en snö-blomma.
B. Jag plockade en snöblomma.
C. Jag köpte en snö blomma.
D. Jag plockade snö-blommor.

13. Vad händer om man missar att använda bindestreck korrekt?
A. Texten blir oklar.
B. Det kan bli förvirring i betydelsen.
C. Det påverkar inte meningen.
D. Ingenting.

14. Vilka är fördelarna med sammansatta substantiv i skrift?
A. De gör texten längre.
B. De ger tydligare och mer nyanserade uttryck.
C. De är svåra att förstå.
D. De används sällan.

15. Vilken av följande meningar innehåller ett sammansatt substantiv?
A. Jag går till skolan.
B. Jag läser en skolbok.
C. Jag äter lunch.
D. Jag tecknar en bild.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur sammansatta substantiv kan förändra meningsbyggnad i skrift.
Syftet med frågeställningen är att ge eleverna möjlighet att visa förståelse för sammansatta substantivs betydelse i text.

2. Hur kan sammansatta substantiv bidra till att skapa mer exakta beskrivningar?
Eleverna kan förklara hur användning av sammansatta substantiv skapar klarhet i kommunikationen.

3. Ge exempel på hur olika kulturer kan ha olika sammansatta substantiv.
Här ges eleverna möjlighet att diskutera språklig variation och hur språk formas av kultur.

4. Varför kan sammansatta substantiv vara en utmaning för språklever?
Frågan öppnar för reflektion över svårigheter och lärprocesser kring språk.

5. På vilket sätt kan du använda sammansatta substantiv i dina egna texter?
Eleverna kan identifiera och reflektera över sina egna skrivprocesser.

6. Vilka strategier kan du använda för att identifiera och konstruera sammansatta substantiv?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att demonstrera tänkande kring språk och skrivande.

7. Hur kan du förklara betydelsen av ett komplext sammansatt substantiv för en klasskamrat?
Ge eleverna möjlighet att visa kommunikativa färdigheter och lärande genom undervisning.

8. Diskutera ett sammansatt substantivs påverkan på stil och ton i en text.
Frågan låter eleverna visa djupare insikter i språklig variation och stilistik.

Bedömning

Faktafrågor: 15 poäng totalt. Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: 8 poäng totalt. Varje korrekt och välformulerat svar ger 2 poäng.

För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×