Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Skattkammarön
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera “Skattkammarön” av Robert Louis Stevenson. Provets fokus ligger på teman som äventyr, mod, moral samt förmågan att återge och tolka berättelsens handling och karaktärer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna syftar till att läsa och analysera “Skattkammarön” av Robert Louis Stevenson, med fokus på teman som äventyr, mod och moral. Eleverna ska diskutera berättelsens innehåll och reflektera över hur dessa teman relaterar till deras egna livserfarenheter.
Kunskapskrav
Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap. Eleven kan också aktivt delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar “Skattkammarön” om?
A) Jims äventyr för att hitta skatten och kampen mellan sjörövare.
B) En sjörövares liv och arbete.
C) En berättelse om vänskap.
D) Ett drama om mod och moral.
2. Vilken karaktär upptäcker kartan till skatten?
A) Long John Silver
B) Jim Hawkins
C) Squire Trelawney
D) Doctor Livesey
3. Vilket tema beskrivs med ordet “äventyr”?
A) Att vinna en kamp.
B) Att ge sig ut på en resa av osäkerhet.
C) Att stanna kvar hemma.
D) Att umgås med vänner.
4. Hur påverkar Jim Hawkins beslut i berättelsen?
A) De formar hans väg till skatten och relationerna med andra.
B) De har ingen påverkan.
C) De gör honom osäker.
D) De förstör hans chanser.
5. Vad representerar Long John Silver?
A) En hjälte i berättelsen.
B) En ensamstående sjörövare.
C) En god vän till Jim.
D) En dubbelhet av vänskap och förräderi.
6. Vilket av följande teman är inte centralt i berättelsen?
A) Äventyr
B) Mod
C) Kärlek
D) Moral
7. Vad händer med Jim Hawkins under hans äventyr?
A) Han blir kung.
B) Han lär sig om ansvar och lojalitet.
C) Han misslyckas med att hitta skatten.
D) Han blir sjörövare.
8. Vilken känsla har Jim när han hittar kartan?
A) Nyfikenhet och spänning.
B) Rädsla och osäkerhet.
C) Lättnad.
D) Bitterhet.
9. Vilken roll har sjörövarlivet i berättelsen?
A) Det står för frihet och äventyr.
B) Det visar på livets svårigheter.
C) Det är värdelöst.
D) Det representerar lag och ordning.
10. Hur presenterar Stevenson vänskap i berättelsen?
A) Som en hindrande faktor.
B) Som en grundpelare för att övervinna svårigheter.
C) Som något orealistiskt.
D) Som ett hinder för äventyr.
11. Vad är Jims första mål?
A) Att döda Long John Silver.
B) Att hitta skatten.
C) Att segla jorden runt.
D) Att bli sjörövare.
12. Vem är Squire Trelawney?
A) Jims fiende.
B) En vän till Jim som hjälper honom.
C) En sjörövare.
D) En fastighetsmäklare.
13. Vilken åldersgrupp är berättelsen riktad till?
A) Unga och vuxna.
B) Enbart barn.
C) Vuxna.
D) Ingen specifik åldersgrupp.
14. Vilka händelser är viktiga på äventyrskartan som eleverna ska skapa?
A) Matställen.
B) Platser för viktiga händelser i berättelsen.
C) Högar av guld.
D) Bästa picnic-ställen.
15. Hur ska eleverna reflektera över sin egen relation till äventyr?
A) Genom att diskutera sina egna erfarenheter av äventyr.
B) Genom att läsa andra böcker.
C) Genom att filma sina äventyr.
D) Genom att teckna bilder.
Resonerande frågor
1. Hur definierar du mod, och på vilket sätt visar Jim Hawkins detta i boken?
Syftet är att uppmuntra eleverna att reflektera över begreppet mod i relation till Jim.
2. Finns det situationer i ditt liv där du har behövt vara modig, likt Jim? Beskriv dem.
Denna fråga låter eleverna relatera personlig erfarenhet med bokens teman.
3. Diskutera hur temat moral presenteras i berättelsen. Vilka exempel kan du ge?
Frågan guidar eleverna att tänka kritiskt kring moralens roll i berättelsen.
4. Om du var Jim Hawkins, hur skulle du ha agerat annorlunda i en specifik situation?
Elever får möjlighet att analysera och resonera kring karaktärens beslut.
5. Hur påverkar relationerna mellan karaktärerna deras beslut? Ge exempel.
Syftet är att uppmuntra djupgående analys av karaktärernas relationer.
6. Vilka konsekvenser får Jims val? Hur speglar de teman som tas upp i berättelsen?
Den här frågan ger eleverna möjlighet att diskutera effekten av val på berättelsens utveckling.
7. Vad lär du dig om vänskap genom Jim och Long John Silvers relation?
Syftet är att stimulera tankar kring hur vänskap kan vara komplex och sammansatt.
8. I vilken utsträckning anser du att äventyr kan forma en person? Diskutera med exempel.
Denna avslutande fråga tidigt eleverna att göra kopplingar till egna livserfarenheter.
Bedömning
Provets bedömning ska baseras på totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 2 poäng vardera. För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (med minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för A krävs minst 18 poäng (med minst 5 poäng från de resonerande frågorna).