Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne eller kurs: Svenska
Tema: Skriva artikel
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa kunskaper om artikelns struktur och skrivregler, samt att kunna formulera egna artiklar i enlighet med dessa principer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
- Strategier för att skriva texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. [Lgr 22, Svenska, Åk. 6]
Betygskriterier
- Eleven kan skriva korta och enkla texter där innehåll och struktur hänger ihop.
- Eleven kan använda vissa skrivregler som gemener och versaler och de vanligaste skiljetecknen. [Lgr 22, Svenska, Åk. 6]
Prov
Faktafrågor
- Vilken del av en artikel som är avsedd att fånga läsarens intresse kallas?
- A. Huvuddel
- B. Avslutning
- C. Rubrik
- D. Inledning
- Vad är syftet med en artikel?
- A. Att underhålla
- B. Att informera eller påverka
- C. Att vara en personlig berättelse
- D. Att skriva en novell
- Vilken del av texten sammanfattar innehållet?
- A. Huvuddel
- B. Avslutning
- C. Inledning
- D. Rubrik
- Vilken typ av artikel ger ofta en personlig åsikt?
- A. Nyhetsartikel
- B. Krönika
- C. Insändare
- D. Rapport
- En bra rubrik ska vara?
- A. Lång och detaljerad
- B. Kort och slagkraftig
- C. Enbart en fråga
- D. En sammanfattning av texten
- Vad kallas textens huvuddel?
- A. Inledning
- B. Huvuddel
- C. Avslutning
- D. Rubrik
- Vilket av följande är en typ av artikel?
- A. Nyhetsartikel
- B. Novell
- C. Dikt
- D. Roman
- Vad är en insändare typiskt avsedd för?
- A. Att skriva en historia
- B. Att ge uttryck för åsikter
- C. Att rapportera nyheter
- D. Att ge instruktioner
- Vilken del av en artikel bör avsluta textens argumentation?
- A. Inledning
- B. Huvuddel
- C. Avslutning
- D. Ingen del
- Vad kan användas för att fånga läsarens uppmärksamhet i början av en artikel?
- A. En intressant fakta eller fråga
- B. En lång förklaring
- C. En sammanfattning
- D. En lista med punkter
- Vad betyder ordet “artikel” ursprungligen?
- A. Berättelse
- B. Avsnitt eller del
- C. Åsikt
- D. Rubrik
- Vad är ett viktigt skrivverktyg när man skriver en artikel?
- A. Bläckpenna
- B. Planering
- C. Bärbar dator
- D. Mobiltelefon
- Vilken funktion har en rubrik i en artikel?
- A. Att förvirra läsaren
- B. Att ge en sammanfattning
- C. Att förklara textens syfte
- D. Att ge en lång beskrivning
Resonerande frågor
- Diskutera vikten av att skriva artiklar. Hur kan de påverka samhället?
Syftet är att låta eleverna reflektera över skrivandets betydelse utanför klassrummet. - Ge exempel på en artikel som du tycker har haft en stor inverkan på dig eller andra. Vad gjorde den speciell?
Detta ger eleverna möjlighet att koppla personliga erfarenheter till artikelns påverkan. - Hur kan man skapa en rubrik som väcker intresse? Vilka tekniker kan vara effektiva?
Frågan öppnar för kreativitet och ämneskunskap inom titelskrivande. - Vilka delar av en artikel tycker du är svårast att skriva?
Detta gör att eleverna får diskutera sina egna utmaningar och söka hjälp eller dela strategier. - Tänk på olika typer av artiklar. Vilken typ tycker du är mest intressant och varför?
Eleverna ges möjlighet att argumentera för sina preferenser, vilket kan öka intresset för skrivande. - Varför är feedback viktig när man skriver? Hur kan den förbättra en artikel?
Denna fråga hjälper eleverna att förstå den kreativa processen och samarbetets värde. - Kan du tänka dig att skriva en artikel om ett kontroversiellt ämne? Vad skulle det vara?
Frågan kan få eleverna att tänka kritiskt och engagera sig i aktuella frågor. - Hur kan du använda dina personliga erfarenheter för att förbättra din artikel?
Detta uppmuntrar eleverna att koppla sitt eget liv till sina skrivprojekt, vilket kan öka autenticiteten.
Bedömning
Totalt antal poäng: 30 poäng.
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (totalt 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 15 poäng).
För betyg E krävs 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs 12 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).