En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Skriva texter

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Skriva texter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva texter med begripligt innehåll, fungerande struktur och språklig variation, samt att följa grundläggande regler för språkriktighet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleven skriver, utifrån modersmålets särdrag, olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Betygskriterier

“Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 6 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande texttyper är främst avsedd att berätta en historia?

  • A. Beskrivande text
  • B. Argumenterande text
  • C. Berättande text
  • D. Instruktions text

2. Vad är syftet med en argumenterande text?

  • A. Att informera läsaren
  • B. Att övertyga läsaren
  • C. Att underhålla läsaren
  • D. Att beskriva något

3. Vad är ett viktigt steg i skrivprocessen?

  • A. Skriva utan att planera
  • B. Planera innan du skriver
  • C. Skriva första utkastet direkt
  • D. Inte revidera texten

4. Vilken av följande är en kännetecknande egenskap för en beskrivande text?

  • A. Den berättar en historia
  • B. Den målar upp en bild med ord
  • C. Den försöker övertyga läsaren
  • D. Den ger instruktioner

5. Vilken texttyp passar bäst för att ge en åsikt om ett ämne?

  • A. Berättande text
  • B. Argumenterande text
  • C. Beskrivande text
  • D. Informativ text

6. Vad menas med språklig variation?

  • A. Att använda olika ord och uttryck
  • B. Att endast använda enkla ord
  • C. Att alltid använda samma ord
  • D. Att inte variera meningen

7. Vilket av följande är INTE ett steg i skrivprocessen?

  • A. Planera
  • B. Sluta skriva
  • C. Skriva
  • D. Revidera

8. Vad inkluderar feedback i skrivprocessen?

  • A. Att kritisera utan vägledning
  • B. Att ge konstruktiv kritik för förbättring
  • C. Att endast berömma
  • D. Att ignorera skrivandet

9. Vad är ett exempel på en berättande text?

  • A. En instruktionsmanual
  • B. En novell
  • C. En faktatext
  • D. En reklamtext

10. Vilken struktur bör en argumenterande text ha?

  • A. Inledning, mitt och slut
  • B. Inledning, argument, motargument, slutsats
  • C. endast en uppsats
  • D. Berättande med dialoger

11. Vilket av följande är ett syfte med en informativ text?

  • A. Att ge information
  • B. Att underhålla
  • C. Att övertyga
  • D. Att beskriva känslor

12. Vilken texttyp används ofta i skönlitteratur?

  • A. Faktatext
  • B. Berättande text
  • C. Beskrivande text
  • D. Instruktions text

13. Vad kännetecknar en text med god språkriktighet?

  • A. Många stavfel
  • B. Korrekt grammatik och stavning
  • C. Konstigt ordförråd
  • D. Inga regler

14. Vilka verktyg kan användas för att revidera en text?

  • A. Slumpmässigt skriva om
  • B. Analysera feedback och kolla efter fel
  • C. Inte läsa texten igen
  • D. Bara be om beröm

15. Vad bör en bra disposition innehålla?

  • A. Olika ämnen utan samband
  • B. En klar struktur och huvudpunkter
  • C. Inga punkter alls
  • D. Endast introduktionen

Resonerande frågor

1. Hur påverkar valet av texttyp språket och stilen i en text? Beskriv med exempel. Detta ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för texttyper och deras användning.

2. Reflektera över din egen skrivprocess. Vilka steg tyckte du var mest utmanande och varför? Här har eleverna chans att visa självinsikt och förståelse för skrivprocessen.

3. Hur kan vi dra nytta av feedback från medelelever för att utveckla våra skriftliga färdigheter? Denna fråga uppmanar till reflektion kring vikten av feedback och samarbete.

4. Ge exempel på situationer där du tror att en viss texttyp skulle vara mer effektiv än andra. Frågan ger eleverna möjlighet att utforska praktiska tillämpningar av texttyper.

5. Vilka faktorer bör beaktas när man väljer texttyp för ett visst syfte? Detta hjälper eleverna att tänka kritiskt kring sina val i skrivande.

6. Hur kan struktur och språklig variation förbättra kvaliteten på en text? Eleverna får möjlighet att diskutera konkreta förbättringar i deras skrivande.

7. På vilket sätt kan revidering av en text göra stor skillnad i slutresultatet? Denna fråga uppmanar eleverna att analysera värdet av revidering.

8. Diskutera vikten av att anpassa texten till sin målgrupp. Här får eleverna visa förståelse för kommunikationsstrategier.

Bedömning

Bedömningen av provet sker på följande sätt:

  • Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, max 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje välformulerad och relevant resonemang ger 2 poäng, max 16 poäng.

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt.
  • C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).