Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Substantiv
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av substantiv, deras former och funktioner i meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om och öva på substantiv, dess funktion och olika former av substantiv som bestämd, obestämd samt plural.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på substantiv, skilja på bestämd och obestämd form samt använda substantiv i meningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett substantiv?
A) Springa
B) **Bok**
C) Vacker
D) Snabbt
2. Vad är bestämd form av substantivet “hund”?
A) Hunden
B) **Hunden**
C) Hundar
D) Hund
3. Vilket av följande substantiv är i obestämd form?
A) **En bil**
B) Bilen
C) Bilarna
D) Bil
4. Vad är pluralformen av substantivet “äpple”?
A) Äpplet
B) **Äpplen**
C) Äpplen
D) Äpple
5. Vilket av följande ord är ett exempel på ett substantiv som namnger en plats?
A) Vacker
B) **Stockholm**
C) Springer
D) Hoppande
6. Vad är skillnaden mellan “en bok” och “boken”?
A) Boken är obestämd
B) **Boken är bestämd**
C) Inget av ovanstående
D) De är samma
7. Vad är pluralformen av substantivet “skola”?
A) Skolan
B) **Skolor**
C) Skolorna
D) Skolar
8. Vilken av följande fraser innehåller två substantiv?
A) Hon springer snabbt
B) **Katten och hunden leker**
C) Det blåser mycket
D) De skrattar
9. Vilket av följande är ett exempel på ett obestämt substantiv?
A) Boken
B) **En katt**
C) Kungen
D) Hunden
10. Vad är bestämd form av substantivet “tänka”?
A) Tänka
B) **Tanken**
C) Tänker
D) Tankar
11. Vad är pluralformen av substantivet “hus”?
A) **Hus**
B) Husen
C) Huset
D) Huser
12. Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Hoppande
B) **Cykel**
C) Ljus
D) Snabbt
13. Vilket av följande ord är ett exempel på ett substantiv?
A) Söta
B) **Äpple**
C) Kasta
D) Titta
14. Vad är pluralformen av substantivet “man”?
A) Män
B) **Män**
C) Mannar
D) Manar
15. Vilket av följande substantiv är i bestämd form?
A) **Bilarna**
B) Bilar
C) En bil
D) Bil
Resonerande frågor
1. Beskriv skillnaden mellan bestämd och obestämd form av substantiv. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa på djupare förståelse av substantivens former.)
2. Förklara hur man kan använda substantiv i olika sammanhang i en mening. (Denna fråga syftar till att utvärdera elevens förmåga att tillämpa substantiv i text.)
3. Ge exempel på hur pluralformen av substantiv kan förändras. (Detta ger eleverna möjlighet att visa på exempel och förståelse för regler kring plural.)
4. Diskutera varför det är viktigt att känna till skillnaderna mellan olika substantiv. (Frågan syftar till att få eleverna att reflektera kring språklig medvetenhet.)
5. Beskriv hur substantiv kan påverka betydelsen i en mening. (Syftet är att låta eleverna visa på sin förståelse för substantivens roll i kommunikation.)
6. Om du skulle ge ett exempel på substantiv som hör ihop med sport, vilka skulle det vara? (Denna fråga syftar till att bedöma elevens kreativitet och förmåga att koppla substantiv till ett specifikt tema.)
7. Hur kan du använda substantiv kreativt i en berättelse? (Syftet är att låta eleverna visa sin förmåga att inkludera substantiv i skriftlig framställning.)
8. Resonera om hur substantiv kan användas för att skapa bilder i text. (Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över språklig konstnärlighet och detaljer.)
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera. Totalt kan 30 poäng erhållas. För betyg E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).