Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Svårstavade ord
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att stava svårstavad ord och deras förståelse för svenska språket och dess skrivregler.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Ord och deras betydelse, samt hur stavning och språkliga regler tillämpas.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven inkluderar:
- “Eleven kan stava vanliga ord och använder olika stavat varianter med viss säkerhet.”
- “Eleven kan också redogöra för vissa grundläggande skrivregler.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ord stavas korrekt?
- a) Kunnig
- b) Kunnig
- c) Kunig
- d) Kunning
2. Vilket av följande ord stavas korrekt?
- a) Möjlighet
- b) Möglighet
- c) Mölijhet
- d) Mögilhet
3. Vilket av följande ord stavas korrekt?
- a) Förebygga
- b) Forebygga
- c) Förebygga
- d) Förbyggga
4. Vilket av följande ord stavas korrekt?
- a) Komplikation
- b) Komplikation
- c) Komplikation
- d) Komplikasion
5. Vilket av följande ord stavas korrekt?
- a) Varför
- b) Varförre
- c) Warför
- d) Varfoor
6. Vilket av följande ord stavas korrekt?
- a) Energisk
- b) Energiskt
- c) Energiskt
- d) Energisck
7. Vilket av följande ord stavas korrekt?
- a) Avsikt
- b) Avsikt
- c) Avsiktt
- d) Avsitkt
8. Vilket av följande ord stavas korrekt?
- a) Experiment
- b) Experimentt
- c) Experimente