Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Tom Sawyers äventyr
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av “Tom Sawyers äventyr” genom att mäta deras förmåga att återge och analysera berättelsens innehåll samt reflektera över centrala teman och koppla dem till egna erfarenheter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Avsnittet syftar till att läsa och analysera “Tom Sawyers äventyr” av Mark Twain, med fokus på teman som barndom, vänskap och lärande genom erfarenheter.
Kunskapskrav
Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap. Eleven kan också aktivt delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.
Prov
Faktafrågor
- Vad heter författaren till “Tom Sawyers äventyr”?
A) Ernest Hemingway
B) **Mark Twain**
C) J.D. Salinger
D) Charles Dickens - Vem är Tom Sawyers bästa vän?
A) **Huck Finn**
B) Jim
C) Sid
D) Becky Thatcher - Vilket tema är centralt i berättelsen?
A) Krig
B) **Barndom**
C) Kärlek
D) Död - Vilken händelse inträffar när Tom och Huck blir rika?
A) De hittar en skatt
B) **De hittar en kista med pengar**
C) De köper en båt
D) De blir sheriffar - Vad symboliserar Becky Thatcher i berättelsen?
A) En felfri barndom
B) **En romantisk och impulsiv sida av Tom**
C) Toms rival
D) En förebild för barndom - Hur påverkar Toms beslut hans äventyr?
A) De gör honom olycklig
B) **De formar hans väg och interaktioner med andra**
C) De är alltid rätta
D) De leder honom till misslyckande - Vad gör Tom för att vinna Beckys intresse?
A) Han ger henne blommor
B) **Han fläker på sig i skolan**
C) Han ger henne en present
D) Han hjälper henne med läxor - Vilken känsla upplever Tom när han ljuger för sina vänner?
A) Lycka
B) **Ånger**
C) Förvirring
D) Sorg - Vad gör Tom och Huck i sina äventyr?
A) **De utforskar skogen**
B) De spelar sport
C) De studerar tillsammans
D) De arbetar i affären - Vad är Toms största läxa i berättelsen?
A) **Att lära sig av sina misstag**
B) Att alltid vinna
C) Att aldrig ljuga
D) Att vara stark - Vem är en viktig mentorsfigur för Tom?
A) Jim
B) **Toms moster Polly**
C) Huck Finn
D) Becky Thatcher - Vilken typ av relation har Tom och Huck?
A) Grannar
B) **Bästa vänner**
C) Syskon
D) Rivala - Vad driver Tom att gå på äventyr?
A) Plikt
B) **Nyfikenhet**
C) Rädsla
D) Bekvämlighet - Vad ska eleverna skriva om i sin “äventyrsjournal”?
A) Musik
B) **Ett eget äventyr eller barndomsminne**
C) Skolan
D) En händelse från framtiden - Vilken känsla har Tom när han ser på sina misstag?
A) Stolthet
B) **Skam**
C) Likgiltighet
D) Avsky
Resonerande frågor
- Diskutera hur temat vänskap gestaltas i boken och hur det påverkar karaktärernas liv.
Syftet är att reflektera över vikten av vänskap och dess konsekvenser för karaktärerna. - Hur skulle berättelsen se ut om Tom hade fattat andra beslut?
Frågan hjälper elever att tänka kritiskt och föreställa sig alternativa narrativa vägar. - Vad lär du dig om ansvar genom Tom och Hucks äventyr?
Syftet är att hjälpa elever att koppla temat ansvar till sina egna livserfarenheter. - Vilka livsläxor kan vi dra av Toms misstag?
Syftet är att uppmuntra elever att reflektera över sina egna erfarenheter och lärdomar från misstag. - Hur påverkar miljön (skolan, naturen, staden) karaktärernas beslut och upplevelser?
Detta ger elever möjlighet att analysera miljöns roll i berättelsen. - Läs en passage som berör dig, vad gör den för dig?
Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och djupare analys av texten. - Hur speglas barndom i berättelsen, och hur påverkar det din syn på din egen barndom?
Denna fråga ger en möjlighet att diskutera och reflektera över egna erfarenheter. - Vilket av Toms beslut tycker du är mest avgörande för hans utveckling? Varför?
Syftet är att uppmana till en djupgående analys av karaktärens utveckling.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).