En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Tyska – Berättande om semester

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Tyska

Tema: Berättande om semester

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda tidformerna presens och perfekt i tyska språket, samt att konstruera sammanhängande berättelser baserat på deras egna erfarenheter av semester och resor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att öva på att använda tidformer (presens och perfekt) för att beskriva händelser, specifikt i relation till sina egna erfarenheter av resor och semester.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda presens och perfekt för att berätta om tidigare händelser och/eller upplevelser, samt konstruera sammanhängande meningar i berättande form.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken tidsform används för att berätta om något som hänt?

  • A) Presens
  • B) Futurum
  • C) Imperativ
  • D) Perfekt

2. Vilket av följande verb är i presens?

  • A) Ich spiele
  • B) Ich habe gespielt
  • C) Ich bin gegangen
  • D) Ich gehe

3. Vad betyder meningen “Ich bin ins Kino gegangen”?

  • A) Jag går på bio.
  • B) Jag har gått på bio.
  • C) Jag gick på bio.
  • D) Jag spelar på bio.

4. Vilken av följande meningar är i perfekt?

  • A) Ich gehe nach Hause.
  • B) Ich bin nach Hause gegangen.
  • C) Ich gehe ins Kino.
  • D) Ich spiele Fußball.

5. Vilken meningsbyggnad används för att beskriva tidigare händelser i tyska?

  • A) Presens
  • B) Futurum
  • C) Perfekt
  • D) Imperfekt

6. Vilket av dessa exempel är korrekt för att beskriva en händelse i presens?

  • A) Ich bin nach Berlin gefahren.
  • B) Ich fahre nach Berlin.
  • C) Ich ging nach Berlin.
  • D) Ich habe nach Berlin gefahren.

7. Vilken tidsform ska vanligtvis användas i berättande texter om semester?

  • A) Futurum
  • B) Perfekt
  • C) Presens
  • D) Pluskvamperfekt

8. Vad betyder fraseologismen “Ich gehe schwimmen”?

  • A) Jag har simmat.
  • B) Jag går och simmar.
  • C) Jag simmade.
  • D) Jag ska simma.

9. Om du vill berätta om dina erfarenheter från semestern, vilken tidform är mest lämplig att använda?

  • A) Perfekt
  • B) Presens
  • C) Futurum
  • D) Imperfekt

10. Vilken mening är ett exempel på perfekt?

  • A) Ich gehe zur Schule.
  • B) Ich bin zur Schule gegangen.
  • C) Ich habe zur Schule gegangen.
  • D) Ich ging zur Schule.

11. Vilket av följande verb föregås av “sein” i perfekt?

  • A) gehen
  • B) machen
  • C) spielen
  • D) essen

12. Vad betyder “Ich habe gegessen”?

  • A) Jag äter.
  • B) Jag har ätit.
  • C) Jag ska äta.
  • D) Jag åt.

13. Vilken mening är i presens?

  • A) Ich spiele Tennis.
  • B) Ich habe Tennis gespielt.
  • C) Ich bin Tennis gegangen.
  • D) Ich ging Tennis.

14. Hur beskriver man en händelse som inträffade på semestern i perfekt?

  • A) Ich gehe zum Strand.
  • B) Ich bin zum Strand gegangen.
  • C) Ich ging zum Strand.
  • D) Ich habe zum Strand gegangen.

15. Vilket verb i presens innebär att man “åker”?

  • A) fahren
  • B) gehen
  • C) machen
  • D) spielen

Resonerande frågor

1. Beskriv en minnesvärd semesterupplevelse. Hur använde du presens och perfekt i din beskrivning?

Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att relatera sin egen erfarenhet av semester och använda tidformerna korrekt.

2. Jämför hur du skulle beskriva en händelse i presens kontra perfekt. Ge exempel på båda.

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt om användningen av olika tidsformer i språket.

3. Varför är det viktigt att kunna använda både presens och perfekt när man berättar om sina erfarenheter?

Frågan syftar till att utmana eleverna att reflektera över språklig precision och betydelsen av tidformer.

4. Diskutera hur du kan berätta om en semesterupplevelse för någon som inte varit med. Vilka tekniker skulle du använda?

Genom denna fråga får eleverna möjligheten att fundera på berättarteknik och hur man engagerar sin publik.

5. I vilken grad påverkar din språkförståelse din förmåga att berätta om en händelse? Kan du ge exempel?

Frågan syftar till att koppla ihop språkförståelse och berättande förmåga.

6. Vilka svårigheter kan uppstå när man använder perfekt? Ge exempel.

Denna fråga utmanar eleverna att identifiera och reflektera över grammatiska utmaningar.

7. Hur skulle du förklara skillnaden mellan att prata om nutid och dåtid för någon som lär sig tyska?

Med denna fråga får eleverna möjlighet att tydligt definiera och exemplifiera tidsformerna.

8. Vilka strategier använder du för att komma ihåg verbformerna i tyska?

Denna fråga ger eleverna chansen att dela med sig av sina egna inlärningsmetoder och tips.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje korrekt och välutvecklat svar ger 1 poäng. För att nå en betygsnivå:

  • E= minst 8 poäng
  • C= minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A= minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)