Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Bild
Tema: Digital bildredigering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grunderna i digital bildredigering, deras förmåga att använda relevanta verktyg och tekniker, samt deras medvetenhet om etiska aspekter i bildanvändning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer eleverna att lära sig grunderna i digital bildredigering, inklusive hur man använder olika verktyg och tekniker för att manipulera bilder, samt de lagar och etiska frågor som rör bildanvändning.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda olika tekniker för att bearbeta bilder samt göra en enklare analys av hur digitala bilder kan påverka våra uppfattningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande program är en vanlig mjukvara för digital bildredigering?
A) Word
B) Excel
C) **Photoshop**
D) PowerPoint
2. Vad innebär beskärning av en bild?
A) Ändra färgerna
B) **Ta bort delar av bilden**
C) Lägga till text
D) Förändra bildens storlek
3. Vad är syftet med att justera färger i en bild?
A) **Förbättra bildens utseende**
B) Förstöra bilden
C) Skapa en kopia
D) Ingen av ovanstående
4. Vilka är de mest grundläggande verktygen i de flesta bildredigeringsprogram?
A) **Beskärning, färgjustering och filter**
B) Skrivverktyg och kalkylblad
C) E-post och chatt
D) Video- och ljudredigering
5. Vilken lag gäller för skyddet av bilder på internet?
A) **Upphovsrätt**
B) Skattelag
C) Kollisionlag
D) Åldersgräns
6. Vad innebär image manipulation?
A) **Manipulering av bilder för att förändra deras utseende**
B) Att skriva ut bilder
C) Att lagra bilder på datorn
D) Att visa bilder på sociala medier
7. Vilken av följande är en etisk fråga rörande bildanvändning?
A) **Upphovsrätt och bilder på sociala medier**
B) Antal nedladdningar
C) Bildens storlek
D) Tekniker för bildredigering
8. Vilken typ av bilder bör vi vara försiktiga med att redigera?
A) **Bilder av människor utan deras samtycke**
B) Bilder av husdjur
C) Bilder av mat
D) Bilder av natur
9. Varför är det viktigt att förstå påverkan av digital bildredigering?
A) Det påverkar hur vi ser på verkligheten.
B) **Det kan vilseleda andra människor.**
C) Det är irrelevant.
D) Det spelar ingen roll.
10. Vilken teknik kan användas för att skapa en ny bild från flera bilder?
A) Att trycka på spara.
B) **Kollage**
C) Att kopiera och klistra in text.
D) Att skriva ut bilden.
11. Vad kan ett filter göra i en bildredigeringsprocess?
A) **Ändra bildens utseende**
B) Skriva text på bilden
C) Ta bort bilden
D) Justera ljudet på bilden
12. Vad är en kritisk aspekt att tänka på vid delning av redigerade bilder?
A) **Upphovsrätt**
B) Bildens date stamp
C) Bildens mappadress
D) Filtypen
13. Vad innebär det att “justera” en bild?
A) **Att förändra dess ljusstyrka och kontrast**
B) Att spara den i en mapp
C) Att stänga den
D) Att ladda ner den
14. Vilken typ av effekter kan man skapa med digital bildredigering?
A) **Blandningar av olika bilder**
B) Utskrifter av bilder
C) Visning av bilder
D) Skrivning i Photoshop
15. Vad innebär “att redigera” en bild?
A) **Att förändra och förbättra bilden**
B) Att ta bort den
C) Att bara betrakta den
D) Att ge den ett namn
Resonerande frågor
1. Vilka tre tekniker använde du i din bildredigering, och varför valde du att använda just dessa?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sina val och visa förståelse för olika tekniker i bildredigering.
2. Beskriv hur den bild du redigerade speglar dina kreativa idéer. Vilka känslor ville du förmedla?
Genom denna fråga kan eleverna uttrycka sin kreativitet och förståelse för bildens budskap.
3. Hur kan digital bildredigering påverka våra uppfattningar om verkligheten? Ge exempel.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och resonera kring bildens påverkan på samhället.
4. Vad har du lärt dig om de etiska aspekterna av bildredigering genom denna lektion?
Eleverna får chans att visa sin förståelse för etik i samband med bildredigering.
5. Diskutera med exempel hur upphovsrätt påverkar dina val av bilder att redigera.
Denna fråga utmanar elevernas kunskap om upphovsrätt och dess inverkan på kreativt arbete.
6. Vilken inverkan har sociala medier på hur vi använder och redigerar bilder?
Eleverna ges möjlighet att koppla sin inlärning till aktuella fenomen i deras liv.
7. Tänk på en bild som har gjort starkt intryck på dig. Hur kunde bildredigering ha förändrat ditt intryck?
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över hur redigering kan påverka tolkningen av bilder.
8. I vilken grad tycker du att det behövs utbildning om etiska frågor i digital bildredigering? Motivera ditt svar.
Genom att diskutera behovet av utbildning kan eleverna visa sin kritiska tänkande.
Bedömning
Provet kommer att bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).