Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Bild – Kultur och identitet

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Bild

Tema: Kultur och identitet i bild

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för hur bilder kan uttrycka kultur och identitet genom att analysera olika verk och genomföra egna skapande processer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska kunna använda och diskutera bildens betydelse och hur den kan kommunicera olika identiteter och perspektiv samt göra enklare analyser av bilder.”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav baseras på förmåga att diskutera och analysera bildens betydelse i relation till kultur och identitet, samt att kommunicera egna skapelser och reflektioner kring dem.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med ett konstverk som uttrycker kulturell identitet?

A. Att underhålla
B. Att informera
C. Att göra reklam
D. Att förmedla en kulturell berättelse

2. Vilket av följande medium kan användas för att skapa ett verk som uttrycker identitet?

A. Enbart måleri
B. Enbart digitalt verktyg
C. Papper, digitalt verktyg, collage
D. Endast skulptur

3. Vilken känsla kan en konstnär vilja förmedla genom sitt verk?

A. Känsla av tristess
B. Känsla av förvirring
C. Känsla av tillhörighet
D. Känsla av hopplöshet

4. Hur kan konstverk påverka allmänhetens uppfattning om en kultur?

A. De kan aldrig påverka
B. De kan bara vara negativa
C. De kan både påverka positivt och negativt
D. De har ingen betydelse

5. Vilken teori stödjer användningen av bilder för att uttrycka identitet?

A. Form och funktion
B. Kulturteori
C. Monetarism
D. Socialism

6. Vad innebär kulturell appropriering inom bildkonst?

A. Att skapa eget verk utan inspiration
B. Att anta och använda stil eller symboler från en annan kultur utan förståelse
C. Att bara fokusera på egen identitet
D. Att främja en kultur genom skapande

7. Vad kan ett collage symbolisera när det kommer till identitetsuttryck?

A. En utan sammanhang
B. Bara en stil
C. Mångfald av influenser och identiteter
D. Enbart negativitet

8. Vilken roll spelar färger i ett konstverk som visar kulturell identitet?

A. Färger kan representera olika känslor och kulturer
B. Färger spelar ingen roll
C. Endast svartvitt är effektivt
D. Färger ska alltid vara neutrala

9. Vad är ett viktigt verktyg för att diskutera bildens betydelse?

A. Att bara titta
B. Kritisk analys och reflektion
C. Enbart känsla
D. Ignorera kontext

10. Vilka aspekter bör man tänka på vid skapandet av ett konstverk som representerar en kultur?

A. Respekt för den kulturella kontexten och noggrant val av representativa element
B. Endast personlig känsla
C. Att skapa det så enkelt som möjligt
D. Att undvika färg helt

11. Hur kan en person uttrycka sin identitet genom bildkonst?

A. Genom att kopiera andra
B. Genom att använda personliga och kulturella symboler
C. Genom att använda endast svartvitt
D. Genom att undvika personliga upplevelser

12. Vilken typ av bilder kan bidra till att sprida kännedom om en kultur?

A. Fotografier och konstverk som beskriver kulturen
B. Endast textbaserade verk
C. Reklambilder
D. Enbart meme-bilder

13. Vad är en av de största utmaningarna inom bildkonsten gällande kultur och identitet?

A. Att vara originell
B. Att undvika kulturell appropriering
C. Att få människor att tycka om det
D. Att ha tillgång till rätt material

14. Vad ska en person tänka på när de presenterar sitt konstverk för andra?

A. Att bara prata om tekniska aspekter
B. Att förklara de känslor och tankar som ligger bakom skapandet
C. Att undvika att prata alls
D. Att alltid jämföra med andra

15. Hur kan kreativitet kopplas till identitet?

A. Kreativitet är ett sätt att uttrycka och utforska sin egen identitet
B. Kreativitet har inget att göra med identitet
C. Kreativitet är alltid baserat på andra personers arbete
D. Kreativitet bör alltid vara enbart för kommersiella syften

Resonerande frågor

1. Hur kan konstverk påverka ens egen uppfattning om sin kulturella identitet?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över konstverkens påverkan på deras egen identitet.

2. På vilket sätt kan ditt eget konstverk ge en djupare förståelse för din kultur?

Frågan uppmuntrar en djupare analys av elevernas skapande och dess koppling till kultur.

3. Hur kan bilder och konstverk användas för att främja förståelse mellan olika kulturer?

Denna fråga öppnar för diskussion om bildens roll i interkulturell kommunikation.

4. Varför är det viktigt att vara medveten om kulturell appropriering när man skapar konstverk?

Genom denna fråga får eleverna möjlighet att diskutera etiska aspekter som är viktiga inom konst.

5. Hur kan du koppla ditt konstverk till aktuella samhällsfrågor?

Den här frågeställningen ger eleverna chansen att relatera sina skapelser till samtida teman.

6. Hur kan man använda olika tekniker för att uttrycka olika aspekter av identitet i en bild?

Frågan får eleverna att tänka kritiskt kring teknikutval och dess betydelse för budskapet.

7. Diskutera hur bilder kan påverka stereotype uppfattningar om en kultur.

Här ges elever möjlighet att analysera bildens makt i samhället och dess påverkan på stereotyper.

8. Hur kan konst anses som en form av motstånd eller kritik mot normer i samhället?

Med denna fråga kan eleverna utforska konstverk som utmanar samhälleliga normer och värderingar.

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsystem:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje korrekt och djupgående svar ger 2 poäng.

För att uppnå betyg:

E: Minst 8 poäng totalt.

C: Minst 12 poäng totalt (minimum 3 poäng från resonerande frågor).

A: Minst 18 poäng totalt (minimum 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×