En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Bild – Mediebilder och påverkan

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Bild

Tema: Mediebilder och påverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och skapa mediebilder samt att reflektera över hur dessa bilder påverkar våra känslor och åsikter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska kunna göra enklare analyser av bilder och deras budskap inom olika sammanhang, samt reflektera över hur bilder kan påverka våra uppfattningar och hur de används i olika medier.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven fokuserar på att eleverna ska kunna:

  • Göra enklare analyser av bilder.
  • Reflektera över hur bilder påverkar våra uppfattningar.
  • Diskutera hur bilder används i olika medier.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med en reklambild?

  • A) Att underhålla
  • B) Att informera
  • C) Att påverka köpbeteende
  • D) Att utbilda

2. Vilken typ av mediebild används främst för att framhäva ett budskap i sociala medier?

  • A) Infografik
  • B) Fotografi
  • C) Målad bild
  • D) Tecknad serie

3. Vilket av följande är ett exempel på en mediebild som kan påverka samhällsfrågor?

  • A) En selfie
  • B) En affisch för en välgörenhetskampanj
  • C) En naturbild
  • D) En karta

4. Hur kan färger i en mediebild påverka mottagarens känslor?

  • A) Olika färger förmedlar olika känslor
  • B) Färger har ingen påverkan
  • C) Endast varma färger är effektiva
  • D) Färger är bara en estetisk detalj

5. Vilken typ av analys kan man göra av en mediebild?

  • A) För att avgöra bildens ålder
  • B) För att förstå budskapet och dess effekt
  • C) För att granska fotografens tekniska färdigheter
  • D) För att bedöma bildens popularitet

6. Vad menas med representation i kontext av mediebilder?

  • A) Hur olika grupper framställs i media
  • B) Hur bilder tas i olika miljöer
  • C) Hur bilder påverkar ekonomin
  • D) Hur man skapar en bild

7. Hur kan sociala medier påverka hur vi uppfattar verkligheten?

  • A) Genom att ge realistiska bilder
  • B) Genom att sprida vinklade mediebilder
  • C) Genom att minska informationen
  • D) Genom att visa enbart nyheter

8. Vad är en mediebild?

  • A) En personlig bild
  • B) En bild som publiceras i medier
  • C) En tecknad uppskrift
  • D) En bild av naturen

9. Vilka aspekter bör man överväga när man skapar en mediebild?

  • A) Bara färger
  • B) Färg, text och bildval
  • C) Endast text
  • D) Endast bild

10. Vilken teknik kan användas för att fånga uppmärksamheten hos mottagaren?

  • A) En tråkig design
  • B) Långa texter
  • C) Slående bilder och starka färger
  • D) Komplexa grafiska element

11. Vad är reklamens huvudsyfte?

  • A) Att sprida information
  • B) Att sälja produkter eller tjänster
  • C) Att informera om nyheter
  • D) Att underhålla

12. Vad innebär “kritisk granskning av mediebilder”?

  • A) Att analysera och ifrågasätta budskapet
  • B) Att acceptera bilder som de är
  • C) Att bara titta på bilder utan eftertanke
  • D) Att dela bilder utan att tänka

13. Vilket av följande påståenden gäller för nyhetsrapportering?

  • A) All information delas utan källor
  • B) Bildens presentation kan påverka tolkning och åsikter
  • C) Bilder är alltid objektiva
  • D) Bilder används för att underhålla

14. Hur kan man mäta effekten av en mediebild?

  • A) Genom att fråga enskilda personer
  • B) Genom att samla in reaktioner och feedback
  • C) Genom att observera bilder
  • D) Genom att räkna antalet klick

15. Vilken roll har texten i en mediebild?

  • A) Ingen roll
  • B) Att förtydliga och förstärka budskapet
  • C) Att dölja bildens verkliga budskap
  • D) Att bryta nyskapande

Resonerande frågor

1. Reflektera över en mediebild du sett nyligen. Vilka känslor eller tankar väckte den? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera sina personliga upplevelser av bilder.)

2. Hur skulle du gå tillväga för att kritiskt granska en mediebild? (Här kan eleverna visa sin förståelse för viktigheten av kritisk analys.)

3. Vilka etiska aspekter bör beaktas vid skapandet av mediebilder? (Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på ansvar och repercussioner av sina skapelser.)

4. Jämför två mediebilder inom samma tema. Vilka skillnader och likheter kan du se? (Möjliggör djupare analys och kritiskt tänkande kring hur bilder kan presenteras olika.)

5. Diskutera hur mediebilder kan förstärka stereotyper. Ge exempel. (Eleverna får möjlighet att resonera kring samhälleliga frågor och deras påverkan.)

6. Hur kan tekniska faktorer som färg och komposition påverka en mediebilds budskap? (Uppmanar eleverna att koppla tekniska aspekter till budskapet i bilder.)

7. Vilken roll spelar sociala medier i spridningen av mediebilder? (Utmanar eleverna att tänka på den moderna kontexten för mediebilder.)

8. Reflektera över hur din egen mediebild kan påverka andra. Hur kommer du att ta ansvar för detta? (Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på inverkan av sina kreativa val.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje fråga kan ge upp till 2 poäng beroende på djup och insikter i svaret.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).


×