Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Bild
Tema: Miljö och hållbarhet i bilder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och kommunicera budskap om miljö och hållbarhet genom bilder och konstverk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska hur bilder kan kommunicera frågor om miljö och hållbarhet. Eleverna kommer att lära sig att analysera hur konstverk och bilder kan användas för att förmedla budskap om miljöskydd och hållbara metoder.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda bilder för att kommunicera sina idéer om miljö och hållbarhet samt göra enklare analyser av hur bilder kan påverka vår uppfattning om dessa ämnen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken färg är oftast förknippad med miljöskydd?
A. Röd
B. Blå
C. Grön
D. Gul
C. Grön
2. Vad handlar plastföroreningar främst om?
A. Koldioxidutsläpp
B. Översvämningar
C. Avfall i haven
D. Skogsskövling
C. Avfall i haven
3. Vilken metod kan bidra till hållbarhet i jordbruket?
A. Monokultur
B. Ekologiskt jordbruk
C. Ökad användning av kemikalier
D. Avverkning av skog
B. Ekologiskt jordbruk
4. Vilken typ av konstverk används ofta för att förmedla miljöbudskap?
A. Abstrakt konst
B. Naturfotografi
C. Graffiti
D. Stillhet
B. Naturfotografi
5. Vad är en hållbar metod för avfallshantering?
A. Deponering av skräp
B. Återvinning
C. Förbränning
D. Nedgrävning
B. Återvinning
6. Vilken känsla kan bilder som visar en förorenad miljö väcka?
A. Glädje
B. Likgiltighet
C. Ilska
D. Rädsla
C. Ilska
7. Vilket budskap kan en affisch om klimatförändringar förmedla?
A. Ignorera problemet
B. Att agera nu
C. Vänta på andra
D. Att förneka fakta
B. Att agera nu
8. Vilken typ av bilder kan inspirera till förändring?
A. Proffsiga reklamfilmer
B. Äkta dokumentärbilder
C. Klichéartade bilder
D. Klart arrangerade bilder
B. Äkta dokumentärbilder
9. Vad kan vara en direkt effekt av miljöförstöring?
A. Minska biodiversitet
B. Öka antalet djur
C. Förbättra hälsa
D. Öka matproduktionen
A. Minska biodiversitet
10. Vilken stil kan användas för att förmedla ett miljöbudskap på ett kreativt sätt?
A. Minimalism
B. Barock
C. Impressionism
D. Realism
A. Minimalism
11. I vilket sammanhang kan konst användas för att påverka opinionen?
A. Reklam
B. Temautställningar
C. Sociala medier
D. Endast i gallerier
B. Temautställningar
12. Vad kan en affisch informera om?
A. Livsstil utan miljöfrågor
B. Enbart ekonomiska frågor
C. En specifik kampanj
D. Ingen av ovanstående
C. En specifik kampanj
13. Vad gör ekologiska bilder effektiva?
A. De är svåra att tolka
B. De väcker känslor
C. De är ointressanta
D. De är utan inslag av fakta
B. De väcker känslor
14. Varför ska vi bry oss om miljöfrågor?
A. De påverkar bara vissa länder
B. Vi är alla berörda
C. Det är bara en trend
D. Det är irrelevant för framtiden
B. Vi är alla berörda
15. Hur kan digital konst användas för miljöfrågor?
A. För att underhålla
B. För att skapa medvetenhet
C. För att slösa tid
D. För att kopiera andra
B. För att skapa medvetenhet
Resonerande frågor
1. På vilket sätt kan bilder påverka våra uppfattningar om miljö? (Denna fråga ger möjlighet till djupare analys av bilder och deras effekt).
2. Vilken roll spelar färgval i att förmedla miljöbudskap? (Eleverna kan utforska färgernas symbolik och betydelse).
3. Hur kan konst inspirera individer till att agera för miljön? (Här kan eleverna resonera kring konstverkens påverkan på beteende).
4. Varför är det viktigt att använda autentiska bilder i miljödebatten? (Frågan öppnar upp för diskussion kring äkthet och påverkan).
5. Vilka etiska aspekter bör beaktas när man skapar bilder av miljöproblem? (Eleverna kan reflektera över ansvarsfull bildanvändning).
6. Hur kan multimedia påverka vårt sätt att förstå miljöfrågor? (Eleverna kan resonera kring påverkan från olika medier).
7. På vilket sätt kan bildanalys hjälpa oss att förstå komplexa miljöfrågor? (Frågan ger utrymme för djupgående jämförelser och analyser).
8. Hur kan vi som samhälle arbeta tillsammans för att använda bilder för att främja hållbarhet? (Eleverna får möjlighet att föreslå samarbetsåtgärder).
Bedömning
Provets faktadel ger totalt 15 poäng och varje korrekt svar ger 1 poäng.
För de resonerande frågor ges 3 poäng för varje utförd och relevant analys.
Totalt krävs minst 8 poäng för betyg E, 12 poäng för betyg C (med minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (med minst 5 poäng från resonerande frågor).