En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Bild – Tredimensionellt skapande

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Bild

Tema: Tredimensionellt skapande

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för tredimensionellt skapande, deras förmåga att använda olika tekniker och material, samt att analysera och reflektera över sina skapelser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att eleverna ska utforska tredimensionella former och skulpturala tekniker. Fokus ligger på användning av olika material och hur man skapar en form som bygger på en idé eller koncept.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda olika tekniker och material i sitt skapande och göra enklare analyser av sina och andras skulpturer och tredimensionella verk.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder “tredimensionellt skapande”?
A) Endast måla på papper
B) Skapa verk som har djup, höjd och bredd
C) Använda bara två dimensioner
D) Använda teknik för att skapa ett mjukt material

2. Vilket material kan inte användas för att skapa en skulptur?
A) Lera
B) Papper
C) Trä
D) Luft

3. Vilken skulpturtyp fokuserar på att representera känslor?
A) Abstrakt skulptur
B) Expressiv skulptur
C) Minimalistisk skulptur
D) Figurativ skulptur

4. Vad kan vara en inspirationskälla till tredimensionellt skapande?
A) Kända skulptörer och deras verk
B) Endast naturmotivet
C) Olika teman som identitet och känslor
D) Ingen inspiration krävs

5. Vilket av följande är något eleverna ska göra under planeringsfasen?
A) Skapa sin skulptur direkt
B) Brainstorma och skissa på idéer
C) Välja material utan förberedelse
D) Presentera sina verk för klassen

6. Vad ska eleverna reflektera över efter skapandeprocessen?
A) Vad andra gjorde
B) Den egna processen och de val som gjorts
C) Hur snabbt de skapade
D) Hur mycket material de använde

7. Vilket av följande beskriver en del av hemuppgiften?
A) Skriva en kort reflektion om skapandeprocessen
B) Rita en teckning om skulpturen
C) Observera andras arbete
D) Läsa en bok om skulpturer

8. Vilket tips gav läraren under skapandeprocessen?
A) Arbeta självständigt utan feedback
B) Använd alltid samma material
C) Ge individuell feedback och tips angående material
D) Sluta arbeta om det blir svårt

9. Vad innebär det att “analysera en skulptur”?
A) Endast titta på den
B) Bedöma dess teknik, material och koncept
C) Måla en bild av den
D) Dela den på sociala medier

10. Vad kan vara en utmaning när man skapar en skulptur?
A) Att ha för mycket material
B) Att skapa på papper istället för 3D
C) Att förverkliga sin idé i tre dimensioner
D) Att få hjälp från andra

11. Vilket av följande är INTE ett skulpturmaterial?
A) Lera
B) Trä
C) Färg
D) Papper

12. Vad betyder att skapa “abstrakta” skulpturer?
A) Att kopiera verkliga föremål
B) Att uttrycka idéer utan tydlig form
C) Att endast använda en färg
D) Att göra realistiska skulpturer

13. Vad kan eleverna visa under den avslutande reflektionen?
A) Bara sina skisser
B) Sina skulpturer och diskutera sina val
C) Ingenting, bara gå hem
D) Deras hemuppgift

14. Vilken process är viktig att förstå under skapande?
A) Bara att välja material
B) Hur idéer blir till verklighet
C) Att bara arbeta snabbt
D) Att inte tänka på vad man gör

15. Hur kan eleverna förbättra sitt arbete i framtiden?
A) Genom att inte göra något
B) Genom att alltid använda samma teknik
C) Genom att reflektera över sin skapandeprocess
D) Genom att endast be om hjälp

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du valde material till din skulptur och varför du anser att det passade ditt tema.
Syftet är att eleverna ska visa förståelse för materialval och dess relevans i skapandet.

2. Vilka känslor ville du förmedla genom din skulptur? Förklara hur du gjorde detta.
Ger eleverna möjlighet att reflektera över sina kreativa val och känslomässigt uttryck.

3. Hur skulle du jämföra din skulptur med en känd skulptörs verk? Vilka likheter eller skillnader finns?
Uppmuntrar till djupare analys och kritiskt tänkande angående konstverk.

4. Reflektera över din skapandeprocess. Vad lärde du dig om dig själv som konstnär?
Syftar till att uppmuntra personlig reflektion och utveckling som konstnär.

5. I vilken utsträckning uppfyllde din skulptur de mål du satte i början av processen?
Eleverna ges möjlighet att analysera sina resultat i förhållande till sina ambitioner.

6. Hur har din uppfattning om tredimensionellt skapande förändrats genom denna aktivitet?
Syftar till att få elever att tänka på lärande och erfarenheter i relation till ämnet.

7. Vilka tekniska utmaningar stötte du på under skapandet, och hur övervann du dem?
Ger eleverna möjlighet att visa på problemlösningsförmåga och kreativitet.

8. Vad skulle du vilja ändra på i ditt arbete om du fick mer tid? Varför?
Uppmuntrar till eftertänksamhet kring förbättringar och kreativt tänkande.

Bedömning

Provet består av totalt 45 poäng. Här nedan anges antal poäng för respektive betygsnivå:

Betyg E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)

Betyg C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)

Betyg A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


×