Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Bild – Uttryck genom serieteckning



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Bild
Tema: Uttryck genom serieteckning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda tekniker och material i bildskapande samt att göra analyser av bilder med tydligt budskap, kopplat till temat serieteckning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer eleverna att arbeta med bildberättande och visuell kommunikation, samt teknik och material i bildskapande. Eleverna får också möjlighet att reflektera över hur bilder kan användas för att berätta en historia.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda tekniker och material i bildskapande samt göra enklare analyser av bilder med tydligt budskap.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär begreppet “serieteckning”?
A) En målning av en landskap
B) En typ av fotografi
C) En berättelse i bildform
D) En serie av tecknade bilder som berättar en historia

2. Vilken av följande är en vanlig teknik inom serieteckning?
A) Skulptur
B) Blyertsteckning
C) Akrylmålning
D) Fotomanipulation

3. Vad är syftet med att använda färg i serier?
A) För att uttrycka känslor och skapa stämning
B) För att göra bildens ramar tydligare
C) För att öka kostnaden för material
D) För att täcka över misstag

4. Vad kallas huvudpersonen i en serie?
A) Fjärrkontroll
B) Bakgrund
C) Huvudkaraktär
D) Statist

5. Vilken genre innebär ofta humor och peka på vardagen?
A) Koma
B) Superhjälte
C) Skräck
D) Fantasy

6. Vilket av följande är ett sätt att visa känslor i serieteckningar?
A) Val av papper
B) Användning av ansiktsuttryck
C) Teckningens storlek
D) Färgvalet av bakgrunden

7. Vilken typ av ruta används för att visa tidens gång?
A) Tyst ruta
B) Stilla bild
C) Seriebaserad ruta
D) Vykort

8. Vad betyder termen “bildberättande”?
A) Att skriva en text
B) Att teckna självporträtt
C) Att återberätta en historia i ord
D) Att använda bilder för att förmedla en berättelse

9. Vilket av följande påståenden stämmer egentligen?
A) Serier behöver inte ha några karaktärer
B) Alla serier är animerade
C) Serier är en form av visuell berättande
D) Serier är alltid humoristiska

10. Vilka färger anses ofta uttrycka glädje?
A) Mörka färger
B) Grå
C) Svart och vit
D) Ljusa färger

11. Vad kan man kalla korta serier som ofta publiceras i tidningar?
A) Noveller
B) Strippar
C) Plakater
D) Banderoller

12. Vilken av följande egenskaper är viktig i serieteckning?
A) Det ska alltid vara realistiskt
B) Det handlar bara om att använda färger
C) Det kräver ingen planering
D) Det är viktigt att skapa en tydlig komposition

13. Hur kan en berättelse avslutas i en serie?
A) Genom att knyta ihop teman och karaktärers öden
B) Genom att introducera nya karaktärer
C) Genom att låta läsaren bestämma slutet
D) Genom att förlänga berättelsen utan skäl

14. Vilket av följande beskriver bäst en “röd tråd” i en berättelse?
A) Många olika teman utan samband
B) Ett genomgående tema eller en viss historia som vävs genom hela berättelsen
C) Att bara fokusera på karaktärer
D) Att ha många olika slut

15. Vilken del av bilden används för att fånga läsarens fokus?
A) Huvudfokus
B) Bakgrunden
C) Bortglömda delar
D) Fyllnadsområden

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du har valt att förmedla ditt tema i din serie. (Syftet är att förstå elevens djupare tankar kring skapande och tema.)

2. Vilka tekniker har du använt i ditt skapande och varför? (Frågan syftar till att bedöma elevens tekniska förståelse och val av teknik.)

3. Hur har du planerat layouten av din serie och varför? (Syftet är att bedöma elevens förmåga att skapa en genomtänkt komposition.)

4. På vilket sätt tycker du att din serie skiljer sig från andra serier? (Frågan syftar till att uppmuntra elevens reflektion och analys av sitt eget arbete.)

5. Beskriv en specifik utmaning du stötte på och hur du övervann den. (Syftet med denna fråga är att bedöma elevens problemlösande förmåga.)

6. Hur kan växlingen av tekniker påverka berättelsen i din serie? (Frågan ger möjlighet för djupare analys av teknikens inverkan på berättelse.)

7. Vilken betydelse har färg i din serie? (Syftet är att förstå elevens medvetenhet om färgens betydelse för känslan i berättelsen.)

8. Hur tror du att serieteckning kan användas för att berätta olika typer av berättelser? (Frågan syftar till att bedöma elevens förståelse för serieteckningens potential.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Maximal poäng från faktafrågorna: 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga bedöms mellan 0-3 poäng beroende på djup och relevans. Maximal poäng från resonerande frågor: 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng med minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng med minst 5 poäng från resonerande frågor.



Modern Tillbaka-knapp