Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Biologi – Evolution och Arv

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Biologi
Tema: Evolution och Arv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om evolutionära processer, arvsanlag och hur dessa faktorer påverkar organismer över tid. Provets mål är att förstå grundprinciperna för evolutionsteorin och arvet hos levande organismer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Beskriva och förklara några grundläggande begrepp inom evolution och genetik, samt hur dessa hänger samman med individers och arters förändring över tid.”

Kunskapskrav

  • Eleven ska kunna redogöra för hur evolution påverkar organismer och förstå grundläggande genetikbegrepp.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär naturlig selektion?
    • A) De bäst anpassade individerna överlever och reproducerar sig
    • B) Djur förflyttar sig till andra livsmiljöer
    • C) Allt liv på jorden är oförändrat
    • D) Djur och växter skapas på nytt varje år
  2. Vilket av följande är en effekt av mutationer?
    • A) Inga förändringar i arvet
    • B) Nya egenskaper kan uppstå i en art
    • C) Organismer dör ut
    • D) Organismer förblir oförändrade
  3. Vad kallas den teori som beskriver livets utveckling över tid?
    • A) Evolutionsteorin
    • B) Biologisk mångfald
    • C) Ekologisk teori
    • D) Genetisk teori
  4. Vad är en gen?
    • A) En enhet av arvsmassa som kodar för en egenskap
    • B) En typ av cell
    • C) En växtart
    • D) En organism
  5. Vilken av följande processer är viktig för evolution?
    • A) Näringsupptag
    • B) Reproduktion och anpassning
    • C) Föda och vatten
    • D) Växttillväxt
  6. Vad är skillnaden mellan dominant och recessiv gen?
    • A) Dominant gen är alltid synlig
    • B) Recessiv gen visar sig endast om ingen dominant gen är närvarande
    • C) Dominant gen dödar recessiva gener
    • D) Recessiv gen är alltid starkare
  7. Vilket av följande begrepp beskriver variation mellan individer?
    • A) Ensartad
    • B) Stabil
    • C) Genetisk mångfald
    • D) Homogen
  8. Vad innebär begreppet “art”?
    • A) En grupp av organismer som kan reproducera sig och få fruktsamma avkommor
    • B) En växt eller djur
    • C) En typ av biotop
    • D) En organism som är utdöd
  9. Vilken typ av arv följer en förälder som har en dominant egenskap?
    • A) Avkomman har större chans att också ha den dominanta egenskapen
    • B) Avkomman får alltid recessiva egenskaper
    • C) Ingen egenskap kommer att ärvas
    • D) Egenskaper blandas utan mönster
  10. Vad är en fossil?
    • A) En bevarad rester av en tidigare levande organism
    • B) En typ av gen
    • C) En levande art
    • D) En miljö som är ogynnsam
  11. Vilket begrepp beskriver anpassningar hos organismer som gör dem mer lämpade för sin miljö?
    • A) Stabilitet
    • B) Adaptation
    • C) Evolution
    • D) Mutation
  12. Vilken av följande påståenden stämmer om mänsklig evolution?
    • A) Människan har alltid varit oförändrad
    • B) Människan har utvecklats från tidigare primater genom miljontals år
    • C) Människan är direkt skapad av Gud
    • D) Evolution sker bara hos djur
  13. Vad menas med “survival of the fittest” (överlevnad av de mest lämpade)?
    • A) De bäst anpassade individerna klarar sig bäst i sin miljö
    • B) Starka individer dominerar alltid
    • C) Svaga individer dör ut alltid
    • D) Ingen betydelse för evolution
  14. Vad heter den vetenskap som studerar arv och gener?
    • A) Ekologi
    • B) Genetik
    • C) Biologi
    • D) Anatomisk forskning
  15. Vilken roll spelar miljön i evolution?
    • A) Den påverkar inte alls
    • B) Den formar organismernas anpassningar genom naturlig selektion
    • C) Den skapar nya arter varje år
    • D) Den påverkar bara växter

Resonerande frågor

  1. Förklara hur naturlig selektion fungerar och ge exempel. Denna fråga främjar förståelse för evolutionens grundläggande mekanismer och deras betydelse.
  2. Diskutera hur människans livsstil kan påverka evolutionen av andra arter. Här ges möjlighet att reflektera över människans inverkan på ekosystem och arters utveckling.
  3. Hur kan mutationer leda till evolutionära förändringar? Genom att diskutera mutationer kan eleverna förstå deras betydelse i den evolutionära processen.
  4. Resonera kring vikten av genetisk mångfald för en arts överlevnad. Denna fråga uppmuntrar till djupare analys av biologisk mångfald och dess betydelse.
  5. Ge exempel på hur fossiler kan ge oss information om hur liv formerats över tid. Eleverna får här chansen att koppla praktiska exempel till evolutionsteorin och dess bevis.
  6. Diskutera hur artbildning kan ske genom geografisk isolering. Eleverna kan reflektera på hur förändringar i miljö och isolering kan leda till nya arter.
  7. Vad innebär det att en art anpassar sig till sin miljö, och ge exempel på detta? Genom att exemplifiera anpassningar visar eleverna sin förståelse för evolutionens praktiska aspekter.
  8. Reflektera över hur upptäckten av DNA har påverkat vår förståelse av arv och evolution. Denna fråga betonar den vetenskapliga utvecklingen och dess påverkan på våra insikter om liv och naturliga processer.

Bedömning

Provets poängfördelning är följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt svar, totalt 24 poäng.

Poängkrav för betyg:

  • E-nivå: Minst 8 poäng (varav minst 2 poäng från resonerande frågor).
  • C-nivå: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp
×