Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Biologi
Tema: Fisk

Syfte

Provets syfte är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för fiskar som en djurgrupp, inklusive deras biologiska mångfald, livsmiljöer och anpassningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Fiskar som djurgrupp, deras biologiska mångfald, leverne, livsmiljöer och anpassningar.”

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva och ge exempel på olika fiskars kännetecken, livsmiljöer och anpassningar samt deras funktion i ekosystemet.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken del av fisken används för att andas?
A) Fenor
B) Svans
**C) Gälar**
D) Ryggfena

2. vilken typ av fisk lever oftast i sötvatten?
A) Haj
**B) Abborre**
C) Tonfisk
D) Mört

3. Vad kallas faktorer i miljön som påverkar fiskarnas liv?
A) Kännetecken
**B) Livsmiljöer**
C) Anpassningar
D) Bestånd

4. En fisk som äter växter kallas för?
A) Köttätare
B) Allätare
**C) Växtätare**
D) Rovfisk

5. Vad är en av de viktigaste anpassningarna som fisken behöver för simning?
**A) Fenor**
B) Scaled Body
C) Håra
D) Magsäck

6. Vilken typ av fisk är känd för att kunna leva både i söt- och saltvatten?
A) Gödselsvammel
**B) Lax**
C) Klippfisk
D) Abborre

7. Vad innebär “kamouflage” i fiskars anpassningar?
**A) Att smälta in i omgivningen**
B) En typ av simning
C) Att fånga byten
D) Att skapa skydd

8. Vilken organell i fisken används för att känna av vattenströmmar?
**A) Sidolinje**
B) Ögon
C) Gälar
D) Fenor

9. En haj är vadå i termer av kost?
**A) Köttätare**
B) Växtätare
C) Allätare
D) Rovdjur

10. Var finns ryggfenan på fisken?
A) Fram på huvudet
**B) På ryggen**
C) På magen
D) Främre delen av fisken

11. Vad är den huvudsakliga funktionen hos svansen?
A) Andas
B) Skydda sig
**C) Simma**
D) Äta

12. Vilket av följande är en hot mot fiskpopulationer?
A) Bättre livsmiljöer
B) Mer mat
**C) Överfiske**
D) Renare vatten

13. Vilken typ av anpassning är viktigt för en fisk som jagar?
A) Kamouflage
B) Simförmåga
**C) Snabbhet**
D) Rusning

14. Vilket av följande är ett exempel på en sötvattensfisk?
**A) Gädda**
B) Hälleflundra
C) Tonfisk
D) Lax

15. Vilken av följande fisks livsmiljö är den mest känsliga?
A) Sjöar
B) Hav
C) Floder
**D) Korallrev**

Resonerande frågor

1. Beskriv hur olika fiskarter anpassar sig till sina livsmiljöer.
Syftet är att eleverna ska visa på djupare reflektion kring anpassningar i olika ekosystem.

2. Hur kan människans handlingar påverka fiskars livsmiljöer, och vad skulle kunna göras för att minska detta?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt på miljöpåverkan och bevarande.

3. Diskutera vilken roll fiskar spelar i ekosystemet och hur det påverkas om en art försvinner.
Syftet är att elever ska visa förståelse för ekologiska samband.

4. Beskriv skillnader mellan rovdjur och bytesdjur inom fiskar.
Eleverna får möjlighet att utforska ekologiska roller och interaktioner mellan arter.

5. Reflektera över vilken betydelse fiske har för människan och samhället.
Här ges utrymme för eleverna att analysera människans relation till fiskar.

6. Hur påverkar klimatförändringar fiskars livsmiljöer?
Frågan uppmanar till att förstå och analysera globala miljöfrågor.

7. Jämför och kontrastera beteendet hos en växtätande och köttätande fisk.
Här kan elever visa deras förmåga att jämföra och fördjupa sig i biologiska egenskaper.

8. Vilka konsekvenser kan det få för en ekosystem om en ny fiskart introduceras?
Frågan ger möjlighet att diskutera komplexa ekologiska principer och konsekvenser av förändringar.

Bedömning

Provets totalpoäng är 30. För E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).